کاهش ریزش‎های جوی در یک دهه اخیر در گلستان مشکلات جدی برای منابع آبی استان ایجاد کرده است. از آنجایی که بخش کشاورزی بیشترین مصرف کننده آب از منابع تجدیدپذیر محسوب می‎شود بیشترین انتقادها متوجه این بخش است.

ناتوانی مسوولان در مدیریت منابع آب/ چالش مصرف آب در بخش کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ کاهش ریزش‎های جوی در یک دهه اخیر در گلستان مشکلات جدی برای منابع آبی استان ایجاد کرده است. از آنجایی که بخش کشاورزی بیشترین مصرف کننده آب از منابع تجدیدپذیر محسوب می‎شود بیشترین انتقادها متوجه این بخش است از این رو برای کاهش بحران آب و به تعبیری مصرف بهینه، راهکارهایی از جمله ممنوعیت کشت محصولات پر آب از سوی برخی مسوولان پیشنهاد می‎شود. این پیشنهادها در حالی از سوی مسوولان مطرح است که هنوز هیچ راهکار علمی و عملی برای جایگزینی کشت محصولاتی از جمله شالی برای کشاورزان ارائه نشده است چرا که این راهکارها همواره بدون در نظر گرفتن معیشت و اقتصاد کشاورز ارائه می‎شود، با این وجود کاهش منابع آبی در استان، مدت‌هاست به یک زنگ خطر برای تمام اقشار جامعه تبدیل شده و برای عبور از این بحران نیاز به یک همت دسته‌جمعی است.

*با اقدام سلبی نمی‎توان کشت محصولی را ممنوع کرد/کشاورزی، بیشترین مصرف کننده آب در گلستان

در همین رابطه مدیر عامل آب منطقه‎ای گلستان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با اشاره به میزان بارندگی در سال جاری اظهار کرد: با توجه به ریزش باران در چند روز گذشته از ابتدای سال جاری تاکنون 399 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است این رقم در سال گذشته 343 میلیمتر و نسبت به درازمدت 493 میلیمتر بود در واقع نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش و نسبت به  درازمدت منفی یک درصد کاهش در میزان بارندگی استان را شاهد بودیم.

علی نظری تصریح کرد: حدود 10 سال پیاپی استان گلستان خشکسالی را تجربه می‎کند همچنین تغییر اقلیم موجب شده تا رودخانه‎های استان به شرایط عادی خود بازنگردند.

وی اترک، قره‌سو و گرگانرود را سه رودخانه مهم استان عنوان کرد و افزود:  امسال آورد آب به رودخانه اترک 28 میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش یافت، آورد آب به رودخانه قره‌سو 12/8 میلیون متر مکعب با سه درصد افزایش نسبت به سال گذشته و در گرگانرود 68 میلیون متر مکعب و 42 درصد کاهش نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم.

مدیر عامل آب و منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه منابع تأمین آب در استان از دو منبع آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی است، افزود: پتانسیل آب تجدیدپذیر استان 2 میلیارد و 485 میلیون متر مکعب در شرایط نرمال است که 87 درصد از منابع تجدیدپذیر آب در بخش کشاورزی، 10 درصد در بخش خانگی و دو درصد در بخش صنعت مصرف می‎شود.

نظری ادامه داد: هنوز فاصله زیادی با مصرف بهینه آب داریم در واقع اگر مدیریت مصرف و عرضه را نداشته باشیم به طور یقین با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص می‎دهد، گفت: دولتمردان کشت شالی در تمام استان‎های کشور به غیر از گیلان، مازندران و 15 هزار هکتار اراضی نسق گلستان را ممنوع کرده‎‎اند در واقع کشت شالی از آب‌های زیرزمینی ممنوع است با این وجود تنها با کار سلبی نمی‎توان اقدامی در جهت عدم استفاده کشاورزان از آب‌های زیرزمینی و به منظور کشت محصولات کشاورزی انجام داد.

مدیر عامل آب منطقه‎ای گلستان خاطرنشان کرد: در استان حلقه چاه‌های متعددی وجود دارد در حال حاضر مشکل ما این است که هم چاه‌های مجاز و هم چاه‌های غیرمجاز اضافه برداشت دارند در حالی‌که 32 گروه گشت بازرسی در استان داریم و به محض دیدن این اضافه برداشت پرونده تشکیل می‎شود اما به دلیل طولانی بودن پروسه اجرای حکم این اقدامات چندان تأثیرگذار نخواهد بود.

*پرداخت تسهیلات برای اجرای سیستم‎های نوین آبیاری

کارشناس مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص میزان مصرف بالای آب در بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کشاورزی، بخش عمده تولید مواد غذایی کشور را به عهده دارد بنابراین طبیعی به نظر می‎رسد که میزان مصرف آب در این بخش بالا باشد.

قناد با بیان اینکه راندمان پایین آب در بخش کشاورزی را قبول داریم، افزود: برای رفع این مشکل طرح‎های مختلفی در سطح مزارع استان از جمله ایجاد شبکه‎های آبیاری، اجرای آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله، تجهیز و نوسازی اراضی شالی انجام می‎شود و هر ساله اعتباراتی خوب نیز به این بخش اختصاص می‎یابد.

وی ادامه داد: برای سیستم آبیاری قطره‎ای 85 درصد هزینه را دولت پرداخت می‎کند و تنها 15 درصد آورده کشاورز است.

کارشناس مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: سال گذشته در 8 هزار هکتار از اراضی گلستان با هزینه‎ای بالغ بر 55 میلیارد تومان آبیاری تحت فشار انجام شد، پیش‌بینی ما برای سال جاری 13 هزار هکتار می‎باشد.

قناد با بیان اینکه حدود 200 هزار هکتار از اراضی گلستان می‎توانند مجهز به آبیاری تحت فشار باشند، افزود: سالیانه 10 تا 15 هزار هکتار از اراضی استان به شرط تأمین اعتبار می‎توانند به آبیاری تحت فشار مجهز شوند.

وی بیان کرد: مناطقی که با کم آبی مواجه هستند در الویت پرداخت تسهیلات قرار می‎گیرند با این وجود اجرای سیستم بخشی از فرآیند محسوب شده و مدیریت کشاورز، مصرف بهینه و سایر عملیات در مزرعه بر این سیستم تأثیرگذار خواهد بود.

*عدم ارتباط بخش اجرا با دانشگاه و ایجاد چالش‎های جدید در مدیریت منابع آب

در حالیکه این روزها مسوولان مختلف راهکارهای مختلفی برای بحران کم آبی و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی ارائه می‎دهند اما یک کارشناس منابع آب در گلستان معتقد است دلیل سردرگمی‎های امروز، درس نگرفتن از اشتباهات گذشته است.

محمد فرزانه گفت: متأسفانه در 10 سال اخیر اشتباهات استراتژیک زیادی در بحث فرایند مدیریت منابع آب داشتیم و هیچ گاه از این اشتباهات درس نگرفتیم.

وی با بیان اینکه با نگاه سلبی نمی‎توان مشکل امروز آب را رفع کرد، افزود: در گذشته طرح توازن بخشی در وزارت نیرو  با هزینه زیاد اجرا شد در حالی که این تجربه در دنیا انجام شده بود و نتیجه آن کاملأ مشخص بود در واقع تجربه کشورهای توسعه یافته جهان به ما می‎گفت باید به سمت مدیریت یکپارچه منابع آب برویم.

کارشناس منابع آب خاطرنشان کرد: پیش از آنکه کنترل درونی داشته باشیم باید کنترل بیرونی را اولویت قرار دهیم با این وجود طرح جدید به نام احیا و تعادل‌بخشی پیشنهاد شد گویی اشتباهات گذشته مجدد تکرار می‎شود.

فرزانه بیان کرد: در بدنه کارشناسان وزارت نیرو تعریفی از مدیریت تؤامان عرضه و تقاضا نداریم در حالی‌که یک مفهوم و مبانی نظری پشت مدیریت تؤامان قرار دارد اما یکسری کلمات زیبا را بدون درک مفهوم آن اجرا کردیم و شکست خوردیم.

وی گفت: متأسفانه بخش اجرا نگاه خوبی به دانشگاه ندارد در واقع کسانی که در عرصه اجرا می‎کنند و کسانی که در دانشگاه‌ها وقت زیادی برای تحقیقات صرف می‎کنند ارتباطی با هم ندارند و این عامل مشکلات عدیده‎ای در حوزه‎های مختلف ایجاد کرده است.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار