لایحه واگذاری خدمات شهری منطقه سه گرگان در صحن شورای اسلامی شهر گرگان با حواشی مختلف و موافقت‌ها و مخالفت‌های گوناگونی روبرو شد که در این بین اصرارهای اعضا برای تصویب این لایحه قابل توجه بود.

نقش بی‌معنی یک سازمان دولتی در خدمات شهری منطقه 3 گرگان/ اعتقاد به دلالی تا نقش پررنگ رئیس در تصویب لایحه

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان عصر دیروز در حالی تشکیل شد که پنج دستور کار داشت.

یکی از لوایحی که در جلسه دیروز مطرح شد، لایحه ترک تشریفات واگذاری برای اجرای خدمات شهری منطقه سه گرگان توسط سازمان پسماند استانداری گلستان به مدت یک سال آزمایشی بوده است.

این در حالی است که اجرای خدمات شهری توسط شرکت‌های پیمانکاری در دو منطقه دیگر گرگان باید پس از انجام مناقصه به شرکت‌ها واگذار شود.

این لایحه موافقان و مخالفان مختلفی داشت که هر کدام برای تصویب و عدم تصویب این لایحه دلایلی را داشتند اما نکته قابل توجه در این لایحه، ارائه دو فوریت لایحه بوده و باید اعضا به دو فوریت این لایحه رای دهند تا موضوع در صحن مطرح شود.

به همین منظور رئیس شورا اقدام به اخذ امضا برای تصویب دو فوریت این لایحه کرد که در ابتدا امضاها به حد نصاب نرسید و در حال که منشی شورا با اجازه رئیس قصد طرح لایحه بعدی را داشت، رئیس شورا پس از رایزنی کوتاه لایحه را برای امضا دو فوریت به حسین ربیعی یکی از اعضای شورا داد تا با این امضا اجازه طرح لایحه را از اعضا گرفته باشد که مورد نقد و اعتراض شدید اعضای مخالف لایحه قرار گرفت.

*نقش دلالی یک سازمان دولتی در اجرای خدمات شهری

پس از به حد نصاب رسیدن امضا اعضا، موضوع در جلسه مطرح شد و به ترتیب موافقان و مخالفان لایحه به بحث پرداختند و علی‌اصغر یوسفی نایب رئیس شورا به عنوان نخستین مخالف اظهار کرد: در جلسات تعاملی زمانی که این موضوع مطرح شد، نتیجه بر این شد که اگر قرار است پیمانی به سازمان پسماند سپرده شود، موضوع تفکیک زباله از مبدا باشد نه خدمات شهری در بزرگترین منطقه گرگان که کار بسیار مشکل و حساسی است.

حسین ربیعی یکی دیگر از اعضای مخالف این لایحه تاکید کرد: سازان پسماند می‌خواهد اجرای این خدمات را به شرکتی دیگر واگذار کند و ما نه تنها قیمت پیشنهادی سازمان پسماند برای اجرای این خدمات را نمی‌دانیم نمی‌توانیم بر عملکرد شرکت مجری خدمات نظارت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که ابتدا قیمت سازمان پسماند برای اجرای خدمات را بدانیم و یا قیمت را پایین‌تر از قیمت برنده مناقصه دو منطقه دیگر برای سازمان پسماند تعیین کنیم.

ناصر گرزین دیگر عضو شورا گفت: قرار بود سازمان پسماند 700 باکس زباله به شهرداری اهدا کند و هر سال 15 درصد کاهش قیمت تفکیک زباله از مبدا را با فرمت جدید برای شهرداری گرگان اجرا کند و به نظر من حال که قرار است این خدمات به این سازمان سپرده شود باید فرمت‌های مدنظر ذکر شده در قرارداد قید شود.

محمدابراهیم جرجانی عضو شورای اسلامی شهر گرگان که سابقه فعالیت در معاونت خدمات شهری یکی از مناطق شهرداری گرگان را در کارنامه کاری خود دارد به عنوان عضو مخالف این لایحه گفت: سازمان پسماند توانایی چرخاندن وظیفه خدمات شهری آن هم در منطقه سه را ندارد.

وی اضافه کرد: لایحه شهرداری با عنوان یک سال به صورت آزمایشی است و من باید بگویم گرگان جای آزمایش نیست و همه ما هم می‌دانیم سازمان پسماند اجرای کار را قرار است به شرکتی واگذار کند که سابقه کار با شهرداری را دارد و شهرداری از آن شرکت به هیچ عنوان رضایت ندارد.

جرجانی گفت: سازمان پسماند در این بین تنها نقش واسط را دارد و ما می‌دانیم در این بین یک دلالی انجام می‌شود و حتی این سازمان در پرداخت حقوق کارمندان خود دچار مشکل است پس چرا اصرار بر واگذاری این خدمات آن هم به صورت ترک تشریفات وجود دارد.

وی افزود: این خدمات یک خدمات تخصصی است که باید به شرکت متخصص واگذار شود و سازمان پسماند توانایی اجرای چنین کار تخصصی را ندارد.

نگاه استانی به واگذاری خدمات شهری به سازمان پسماند

عبدالرضا دادبود شهردار گرگان درباره این لایحه گفت: از مدت‌ها قبل این سازمان نسبت به اجرای خدمات شهری در کل شهر درخواستش را به شهرداری داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تعاملی که بین شهرداری و استانداری و این سازمان وجود دارد و با توجه به دارا بودن 17 درصد سهام شهرداری در این سازمان و با توجه به نگاه مختلف اعضای شورا در خصوص این لایحه، پیشنهاد ما اجرای خدمات به صورت ترک تشریفات به مدت یک سال در یکی از مناطق شهر بود تا در صورت رضایت تمدید شود.

شهردار گرگان بیان کرد: با توجه به اینکه این نگاه در کل استان وجود دارد که خدمات شهری به این سازمان واگذار شود، تصمیم گرفتیم یک منطقه را با اخذ ضمانت‌های لازم به این سازمان واگذار کنیم.

اصرار رئیس شورا برای تصویب لایحه

پس از طرح نظرات، رئیس شورا دو فوریت لایحه را به رای گذاشت و با وجود امضا اعضا برای طرح دو فوریت، اما دو فوریت لایحه رای نیاورد و با وجود آنکه دو فوریت آن رای نیاورد رئیس و برخی از اعضا اصرار بر رای آوردن آن داشتند.

این اعتقاد از آنجایی نشات گرفت که یکی از اعضا پس از بالا آوردن برگه موافق اعلام کرد که من رای ندادم و برگه را به اشتباه بالا آورده و رای من ممتنع است و با این رای دو فوریت لایجه رای نیاورد.

اما رئیس شورا و برخی از اعضای اصرار بر رای آوردن دو فوریت داشته و تلاش می‌کردند نظر مثبت این عضو را جلب کنند که موفق نشدند.

بر همین اساس، رئیس شورا برگزاری جلسه فوق‌العاده برای فردا (یکشنبه 13 خردادماه جاری) را پس از برگزاری جلسه کمیسیون با دستور کار بررسی همین لایحه را به رای گذاشت که با نظر موافق اعضا همراه بود.

نکته قابل ذکر و سوال این است، با رای نیاوردن دو فوریت لایجه، باید موضوع در کمسیون مربوطه به صورت تخصصی بررسی و پس از تصویب در کمیسیون به صحن علنی آورده و به رای گذاشته شود، در این فرصت کوتاه چه بررسی تخصصی برای این لایجه قرار است انجام شود.

گفتنی است، براساس اظهار اعضای شورا، ارزش ریالی اجرای این طرح در منطقه سه شهرداری گرگان 15 میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار