بوم گردی یا همان گردشگری روستایی مدل جدیدی از این صنعت است که در سال های اخیر توجه به آن رواج یافته و استان هایی مانند گلستان با برخورداری از شاخص های کافی و مزیت های نسبی به دنبال افزایش سهم و درآمد سرشارش هستند.

عزم جزم مسوولان برای رونق بوم گردی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ در بومگردی گردشگران به جای حضور در مکان های مجلل و اقامت در هتل های چند ستاره ترجیح می دهند به روستاها بروند و در مناطق بکر با استفاده از امکانات و تجهیزات بومی و سنتی تفریح کنند.

توجه به بومگردی در گلستان همه ساله در حال افزایش است که بیشتر شدن تعداد روستاهای هدف نشان دهنده اقبال مسوولان و همچنین علاقمندی روستاییان به بهره مندی حداکثری از ظرفیت های موجود برای درآمدزایی و اشتغال آفرینی است.

در همین پیوند استاندار گلستان با اشاره به زیبایی های طبیعی، بافت های تاریخی و خانه های روستایی ارزشمند این استان گفت: بوم گردی رشد اشتغال را به همراه دارد و لازم است موانع و مشکلات مراحل گوناگون اجرای آن در این خطه شمالی برطرف شود.

سیدمناف هاشمی در نخستین کارگروه ویژه توسعه اقامتگاه های بوم گردی گلستان اظهار کرد: باید تفاهم نامه ای با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیر نظر معاونت عمرانی استانداری با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط در زمینه رونق بوم گردی آماده و در آن زمان پاسخگویی، فرآیند استعلامات مشخص و حتی راهکارهای حمایت بانکی معلوم شود.

وی با تاکید بر اهمیت آسان سازی و رفع موانع برای فعالان عرصه بوم گردی خاطرنشان کرد: تاکنون برای 29 فعال عرصه بوم گردی مجوز صادر شده و امیدواریم با حمایت دستگاه های اجرایی امسال این عدد به صدور 200 مجوز برسد.

استاندار گلستان افزود: صدور مجوز های بوم گردی زمینه ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصاد روستاها را فراهم می آورد.

هاشمی با اشاره به هدف بوم گردی برای ایجاد اشتغال و معرفی ظرفیت های طبیعی و روستایی گلستان از تعهد استان برای ایجاد 30 هزار شغل در سال 97 خبر داد و گفت: حدود سه هزار شغل مربوط به گردشگری است و باید تلاش کنیم با توسعه اشتغال پایدار به افزایش سرانه درآمدی مردم منطقه کمک کنیم.

وی بیان کرد: نباید از کنار ظرفیت گردشگری و به خصوص بوم گردی گلستان به آسانی گذشت و فرصت تامین درآمد و ایجاد شغل به خصوص برای جوانان روستایی را از دست داد.

استاندار گلستان با یادآوری اینکه در گذشته کشاورزی عامل اصلی توسعه استان معرفی و شناخته می شد؛ گفت: دیگر مزیت های نسبی استان همچون حوزه گردشگری کمتر مورد توجه قرار گرفت که در نتیجه اکنون زیرساخت های منطقه ای آن ناقص است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم گفت: رونق بوم گردی به دلیل وجود ظرفیت فراوان استان و حضور اقوام گوناگون جزو برنامه های جدی است و تا پایان امسال 100 واحد بوم گردی در نقاط مختلف به بهره برداری خواهد رسید.

ابراهیم کریمی اظهار کرد: بوم گردی به عنوان یکی از شیوه های متداول صنعت توریسم می تواند بهترین گزینه گردشگری در گلستان باشد که با اجرای درست و با برنامه آن می توان به روند تخریب محیط زیست و همچنین رویه نادرست تبدیل روستا به شهر با ساخت و سازهای غیر اصولی پایان داد.

به گفته وی با رونق بوم گردی و گردشگری روستایی می توان به ایجاد اشتغال و درآمد از منابع محلی امیدوار بود و با متنوع کردن فعالیت های اقتصادی و ایجاد حس مشارکت میان روستاییان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

به گزارش ایرنا معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چندی قبل در سفر به گلستان گفته بود: برخورداری و تامین زیرساخت های ضروری برای اقامت مسافران یکی از نیازهای جدی گردشگری کشور و راهکار رونق بیشتر این بخش است.

علی اصغر مونسان اظهار کرد: واحدهای اقامتی بوم گردی یکی از ظرفیت های مهم گردشگری کشور است که توجه و حمایت برای احیا و استفاده از آنها می تواند به ایجاد فرصت های بیشتر شغلی برای جوانان روستایی منجر شود.

به گفته وی؛ بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال 2 هزار واحد بوم گردی در روستاهای کشور به بهره برداری می رسد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: گلستان یکی از استانهای برخوردار از استعدادهای گردشگری به خصوص بوم گردی است که باید با حمایت بیشتر از فعالان این بخش زمینه افزایش تعداد مسافران و طولانی شدن اقامت شبانه فراهم خواهد شد.

به گفته علی نصیبی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گلستان؛ اجرای طرح بومگردی در 100 روستای استان تا پایان امسال نوید بخش تلاش افزون تر برای استفاده بیشتر از ظرفیت گردشگری به منظور درآمدزایی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار به خصوص در جوامع روستایی است.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار