مدیرکل شیلات گلستان:

مدیرکل شیلات گلستان گفت: بهره مندی از آب چاه های کشاورزی در مناطق مختلف استان بهترین ظرفیت برای افزایش تولید انواع آبزیان و توسعه این بخش و کمک موثر به صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال است.

آب چاه های کشاورزی، ظرفیتی درافزایش تولید آبزیان است

به گزارش گلستان 24؛سیدجواد قدس علوی در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح های شیلات استان اظهار کرد: گلستان بیش از 18 هزار چاه کشاورزی مجاز دارد که احداث حوضچه های کوچک در کنار آنها برای پرورش ماهی در فصول کشاورزی می تواند به تولید بیشتر آبزیان منجر شده و درآمد بیشتری را نصیب کشاورزان کند. 
وی بیان کرد: اجرای طرح پرورش ماهی در کنار چاه های آب کشاورزی به عنوان یکی از پروژه های مصوب کارگروه اقتصاد مقاومتی استان از چندی پیش آغاز شده و پیشرفت قابل توجه تاکنون داشته است.
مدیرکل شیلات گلستان افزود: تاکنون برای 115 نفر پروانه اجرای این طرح در مناطق گوناگون استان صادر شده و 266 تن ماهی در استخرهای مجاور این چاه های آب تولید شده است.
قدس علوی ادامه داد: پیش بینی از اجرای این طرح تا افق 1404 ، تولید 8 هزار و 400 تن ماهی و اشتغال بیش از هشت هزار نفر است. 
وی گفت: یکی از نتایجی که در اجرای این طرح پیگیری می شود ، کمک به رونق صنعت گردشگری با راه اندازی مراکز طبخ و عرضه ماهیان تولیدی در جوار آن است. 
مدیرکل شیلات گلستان افزود: تردد میلیون ها گردشگر از استان در تابستان که فصل پرورش این ماهیان است ، فرصت مناسبی بوده تا با تکمیل فرایند تولید و عرضه ماهی در کنار چاه های آب، به افزایش درآمد کشاورزان و پرورش دهندگان این ماهیان نیز کمک شود.
قدس علوی بیان کرد: توسعه اشتغال، افزایش مصرف ماهی در میان خانواده های روستایی مجری طرح و بالا رفتن سرانه تولید از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح خواهد بود.
وی افزود: هزینه اندک راه اندازی این طرح پرورش ماهی فرصت مناسبی است تا کشاورز در کنار مصرف آب چاه برای آبیاری مزرعه خود و کمک به افزایش تولیدات این بخش ، از درآمد پایدار دیگری هم بهره مند شوند.
مدیرکل شیلات گلستان همچنین به برنامه استان در بهره مندی بیشتر از آب دریا برای افزایش تولید ماهی اشاره کرد و گفت: خشکسالی و کمبود آب، یکی از مشکلات جدی برای راه اندازی مراکز پرورش ماهی و انواع آبزیان است که اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و پن به رفع بخشی از این مسائل کمک می کند.
قدس علوی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح، 4 منطقه مستعد و مناسب شناسایی و در اختیاز متقاضیان قرار گرفت که امیدواریم با توسعه این بخش علاوه بر ایجاد فرصت های جدید شغلی، زمینه برای بهبود تولید ماهیان گلستان ایجاد شود. 
وی افزود: در این طرح بچه ماهیان در اختیار دارندگان قفس و پن ( محوطه ای محصور شده با تور که به کف دریا متصل است ) قرار می گیرد تا با بهره گرفتن از آب دریا ، فرایند پرورش ماهی انجام گیرد.
به گفته وی؛ توسعه طرح پرورش میگو در مجتمع گمیشان و راه اندازی مزارع منفرد و مجتمع های پروش ماهیان خاویاری از دیگر طرح های مرتبط با شیلات گلستان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش ایرنا در این سفر یک روزه خبرنگاران گلستانی از طرح های پرورش میگو در گمیشان و مراکز پرورش ماهی و پن در دریا دیدن کردند. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار