رئیس دانشگاه علوم کشاورزی گرگان:

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: برنامه مناسبی برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب وجود ندارد.

برنامه مناسبی برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب وجود ندارد

به گزارش گلستان 24 ؛ علی نجفی نژاد ظهر یکشنبه در نشست مقابله با بیابان زایی که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: ما در بیان مشکلات همیشه خوب عمل می کنیم و مشکلات مربوط به مراتع و بیابان زایی را به خوبی موشکافی می کنیم اما علی رغم هزینه های میلیاردی روند موفقی در حل این مشکلات نداشتیم.

وی افزود: مسئله بحران آب، تغییرات اقلیم، فرسایش خاک و ... مباحثی نیست که جداگانه بررسی شود بلکه تمامی این مباحث به نوعی به هم مرتبط بوده و در یک سیستم هستند که وقتی یک بخش دچار تغییر می شود روی سایر بخش ها هم تاثیر می گذارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: تمام فرآیندهای طبیعت مربوط به آب بوده و اگر محور را آب بگذاریم می توانیم آب سالم و با کیفیت در اختیار همه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در زمینه بحران آب دولت فعالیت های خود را انجام می دهد و مردم هم فعالیت های خود را انجام می دهند و تا زمانی که این فعالیت ها بر هم منطبق نشوند انتظارات برآورده نمی شود.

نجفی نژاد اظهار کرد: من گزارش سازمان مدیریت که مربوط به سال ۹۴ بوده و در این رابطه منتشر شده را مطالعه کردم که در این گزارش آمده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کل سطح منابع طبیعی استان است و میزان بیابان های استان ۲۶ هزار هکتار معرفی شده، اگر واقعا این عدد را مبنا قرار دهیم عملا با پدیده ای به نام بیابان در استان روبه رو نخواهیم بود؛ در واقع موضوع چیز دیگری است و ما باید در تعاریف خود بازنگری داشته باشیم.

نجفی نژاد ادامه داد: فرآیند تخریب سرزمین ها در همه جای دنیا یکی است و انتقال دانش در این زمینه به راحتی انجام می شود، ما درد را می دانیم ولی در درمان مشکل داریم و این ضعف تصمیم گیران است؛ وقتی می دانیم ۱۱۰ هزار هکتار به اشتباه مورد بهره برداری قرار می گیرد باید در جهت اصلاح آن گام برداریم.  

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: متوسط تلفات آب شهری ما ۲۵ درصد است، ما چطور پول برای حفر کانال و سد جدید و .. داریم اما پول برای بازسازی شبکه نداریم؟ می توان این ۲۵ درصد را دربرنامه ریزی به ۱۵ درصد برسانیم و ۱۰ درصد را با کمک مردم حل کنیم.

وی گفت: ما سال های سال از فرهنگ سازی حرف می زنیم اما برنامه ای برای فرهنگ سازی نداریم شاید ما دانشگاه ها خوب اطلاع رسانی نکردیم و تحقیقات جامعی را در این زمینه انجام ندادیم.

انتهای پیام/
 

منبع : خبر گزاری مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار