پژوهشگر و عضو هیأت علمی استان گلستان مطرح کرد

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: با مدیریت آب‌های شور حجم قابل توجهی از منابع آب شیرین ذخیره و از طرفی تولید کل و درآمد زارعین افزایش می‌یابد.

استفاده عملی از آب شور برای اهداف کشاورزی

 

به گزارش گلستان24، علیرضا کیانی صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران استان با اشاره به استفاده عملی از آب شور برای اهداف کشاورزی اظهار کرد: فرصت‌های مهمی در مناطق کم آب مشابه استان گلستان برای استفاده از منابع آب‌شور به عنوان یک منبع آبیاری وجود دارد.

وی تصریح کرد: با استفاده مدیریت شده از این نوع آب‌ها، هم حجم قابل توجه‌ای از منابع آب شیرین ذخیره و هم تولید کل و درآمد زارعین افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: بررسی‌ها در منطقه نشان داده است که مصرف آب‌های شور زهکش‌ها که از نظر معیارهای کیفی جزو آب‌های غیرقابل مصرف در کشاورزی محسوب می‎شوند، تأثیر مثبت و تعیین‌کننده‌ای در افزایش تولید دارد، بنابراین با کاربرد این نوع آب‌ها خصوصأ در مناطق مشابه استان گلستان که باران ضمن تأمین بخشی از نیاز گیاهان زمستانه مانند گندم، جو و کلزا عامل تعدیل اثرات زیانبار شوری آب‌ آبیاری نیز می‌باشد، می‌توان از فشار به منابع آب شیرین کاست و حجم تولید با جایگزینی بخشی از آب مورد نیاز گیاه با آب شور افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری فارس: استفاده عملی از آب شور برای اهداف کشاورزی/ تدوین سند ملی آب کشور

استفاده پایدار از منابع آب شور

پژوهشگر برتر استان گلستان در ادامه به یکی از تحقیقات خود با عنوان استفاده پایدار از منابع آب شور با تکنیک آبیاری با آب شور- غیرشور در روش آبیاری قطره‌ای برای تولید ذرت اشاره کرد و گفت: در این مطالعه یک شیوه و تکنیک جدید مورد آزمایش قرار گرفت. یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده از منابع آب شور، کاربرد آب شور - کم‌شور به صورت یک ‌درمیان در شیارهای مجاور است.

کیانی بیان کرد: در شرایطی که کمبود آب برای تأمین نیاز آبی گیاه وجود داشته باشد و آب‌شور در دسترس نباشد، کاربرد کم‌آبیاری (آبیاری یک‌درمیان شیارها)، ضمن صرفه‌جویی در منابع آب، افزایش تولید کل و درآمد زارعین امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که منطقه‌ای با کمبود منابع آبی مواجه است و در مجاورت زمین‌های کشاورزی آب‌های شور وجود داشته باشد، بهتر است با مدیریت آبیاری یک‌درمیان شیارها با آب شور- کم‌شور کمبود نیاز آبی گیاه را به وسیله آب شور تأمین کرده و در این صورت تولید کل و بهره‌وری آب بیشتر از مدیریت کم آبیاری با آب کم‌شور خواهد بود.

تدین سند ملی آب کشور

 عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در ادامه به تدوین سند ملی آب کشور اشاره کرد و افزود: این سند در 27 جلد برای کل کشور تدوین شده است که یک جلد آن مربوط به استان گلستان می‌باشد. در این سند، نیاز آبی گیاهان (زراعی و باغی)، الگوی کشت و راندمان آبیاری برای شهرستان‌های استان گلستان تدوین شده است.

کیانی خاطرنشان کرد: این سند راهنمای بسیار مهمی برای برنامه‌ریزان، کارشناسان مرتبط با بخش آب و خاک می‌باشد.

وی ابراز کرد: هرگونه برنامه‌ریزی برای اثربخشی بیشتر آب مورد استفاده در کشاورزی نیاز به شناخت وضعیت موجود دارد. با توجه به پایین بودن راندمان آبیاری در روش‌­های مرسوم پیشنهاد­های ارتقاء راندمان آبیاری در برنامه‌ریزی­‌های کوتاه و درازمدت مانند اصلاح سامانه­‌های موجود و یا تغییر و جایگزینی روش­‌های موجود به روش‌­های آبیاری نوین پیشنهاد می‎شود.

انتهای خبر/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار