معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تجهیز پنج گمرک کشور به دستگاه «ایکس ری» پرسرعت خبر داد و گفت: امکان کنترل این دستگاه‌ها از تهران نیز وجود دارد.

تجهیز 5 گمرک کشور به «ایکس ری» پرسرعت/ افغانستان همچنان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ اسدالله هادی‌نژاد صبح امروز در دومین همایش صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و تجلیل از فعالان امر مبارزه با مواد مخدر در استان اظهار کرد: به طور قطع اگر پشتیبانی دستگاه قضایی نباشد، این موفقیت‌های سال‌های سال دستگاه‌های مقابله کننده با موضوع مواد مخدر رقم نخواهد خورد.

وی ادامه داد: 255 میلیون مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد و از این کشورها، کشورهایی هستند که در اطراف ما مثل افغانستان، پاکستان، ایران، روسیه بیشترین مصرف‌کننده‌ها را دارند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: افغانستان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در دنیا است در سال 2014 تولید در افغانستان 6 هزار و 400 تن بوده است.

عالی‌نژاد گفت: در سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان براساس آمار رسمی 9 هزار تن بوده که برابر اطلاعات ما از عوامل ما در افغانستان این تولید بالای 11 هزار تن است و براساس آمار رسمی دیگر یک سوم تولید مواد مخدر در افغانستان به سمت ایران می‌آید که برای ترانزیت به روسیه و مصرف در ایران است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مواد مخدر تولید شده در افغانستان به هروئین و مرفین و کراک تبدیل می‌شود، گفت: خوشبختانه مرز ایران و پاکستان که 200 کیلومتر است در حال مانع‌گذاری است که مواد از افغانستان به پاکستان ارسال و از طریق استان سیستان و بلوچستان به دریا انتقال داده می‌شود و قاچاقچیان تلاش می‌کنند از طریق ایران، این مواد مخدر را به اروپا و دیگر کشورها منتقل کنند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشفیات سنگینی را در بوشهر و خوزستان طی سال‌های گذشته داشتیم و مسدود شدن مرز افغانستان باعث شده تا قاچاقچیان تلاش کنند قاچاق مواد مخدر را از جنوب کشور وارد کنند.

عالی‌نژاد گفت: هدف‌گذاری‌های بزرگی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور انجام شده که سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، یزد و فارس 75 درصد کشفیات در کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی اضافه کرد: کشفیات و تلاش مبارزه‌ای ایران در حوزه مواد مخدر به حدی است که هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را متهم به بی‌تفاوتی در حوزه مواد مخدر کند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: گمرک میرجاوه، سرخس، بازرگان و شهید رجایی مجهز به «ایکس ری» پرسرعت است.

عالی‌نژاد تاکید کرد: با تکنولوژی پیاده شده هیچ خطای انسانی در این گمرک‌ها و استفاده از دستگاه‌ها رخ نخواهد داد و نظارت بر عملکرد این دستگاه‌ها از تهران امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: اکیپ سگ موادیاب به صورت دائمی در کرمان مستقر شده و به صورت دائم از این سگ‌ها برای کنترل ورود و خروج‌ها استفاده می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برخورد با خورده‌فروشان از اولویت‌های ما در داخل کشور است و در سنوات گذشته برای معتادان متجاهر برنامه مشخص نداشتیم و اقدامات در قالب طرح‌های مختلف اجرا می‌شد اما امسال برنامه ثابت و مدون داریم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار