زیبائی به قیمت معتاد شدن

آمارهای رسمی نشان می دهد اگرچه تعداد مردان معتاد از زنان معتاد بیشتر است اما روند رو به رشد اعتیاد بانوان گلستانی در سال‌های اخیر بسیار نگران کننده شده است.

گرایش بانوان گلستانی به اعتیاد رو به افزایش است

به گزارش گلستان 24 ؛ اعتیاد به مواد مخدر سالانه قربانیان بی‌شماری می‌گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند.

این پدیده خانمان‌سوز که بیش از هر مقوله دیگری نیاز به نگاهی عمیق و دلسوزانه دارد این روزها بیشتر از گذشته جای خود را در بین بانوان باز کرده است. هر چند آمار دقیقی از میزان جمعیت زنان معتاد در کشور وجود ندارد، اما براساس اعلام برخی مسئولان حوزه اجتماعی۱۰ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند. وزارت بهداشت هم از اعتیاد یک زن معتاد به ازای هشت مرد معتاد گزارش می دهد.

زیبائی و لاغری عامل گرایش زنان به اعتیاد

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه برخی تبلیغات غلط در حوزه زیبایی موجب افزایش زنان به مصرف برخی مواد مخدر شده است، به خبرنگار مهر گفت: نسبت ضریب افزایش سالانه به مواد مخدر در زنان رو به افزایش گذاشته و دلایل عمده مصرف این مواد هم زیبائی اندام و یا رهائی از مشکلات روحی و روانی است.

اسدالله هادی نژاد افزود: لاغری، مسائل جنسی و زیبائی موجب شده تا بسیاری از زنان و دختران جوان بدون اطلاع از عوارض مصرف مواد مخدر به سمت مخدرها پناه می برند و آسیب اجتماعی پناه بردن بانوان به اعتیاد بسیار مخرب تر از اعتیاد مردان است.

وی ادامه داد: زنان و دختران جوان به عنوان مادران فردای جامعه باید از سلامت جسمی و روحی خوبی برخودار باشند تا بتوانند علاوه بر به دنیا آوردن نسل سالم، همراه خوبی برای مردان در زندگی باشند و اگر این قشر از جامعه در طول زمان دچار اعتیاد فراگیر شود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

هادی نژاد افزود: برای پیشگیری از چنین وضعیتی ضروری است تا خدمات اجتماعی از جمله آموزش های همگانی، مراقبت های اجتماعی، مراکز مشاوره ای رایگان و ایجاد برخی مراکز رفاهی و تفریحی برای بانوان ایجاد شود تا علاوه بر افزایش آگاهی زنان و دختران جوان نسبت به معضلات اعتیاد، زمینه ایجاد نشاط را هم برای آنان در جامعه فراهم کنیم.

آسیب زنانه شدن اعتیاد در حال پیشروی است

مدیرکل امور بانوان استانداری گلستان هم با بیان اینکه آسیب اعتیاد به سمت زنانه شدن در حال پیشروی است،  گفت: زن به عنوان همسر و مادر فرزندان نقش کلیدی در حفظ بنیان خانواده دارد و چنانچه زنان هم گرایش بیشتری به اعتیاد پیدا کنند، جامعه وضعیت اسفباری پیدا خواهد کرد.

کلثوم غفاری توران با اشاره به اینکه اعتیاد نوعی بیماری است که برای علاج و درمان آن همه ما مسئولیم، افزود: باید ساز و کارهای پیشگیرانه از گرایش زنان به اعتیاد هر چه سریع‌تر فراهم شود چرا که همواره پیشگیری هزینه‌ای به مراتب کمتر از نگهداری و ترک معتادان در جامعه دارد.

وی در ادامه بدون ارائه آماری از اعتیاد زنان در گلستان بیان کرد: در بررسی های انجام شده مشخص شد که عدم اعتماد خانواده و اجتماع به زنان، فقر، بیکاری و عدم اشتغال و حتی ازدواج های اجباری و نا آگاهی از سوء مصرف این مواد برای زیبائی از دلایل اصلی گرایش برخی زنان و دختران جوان به مواد مخدر است.

وی در رابطه با امکانات موجود برای ترک اعتیاد زنان در استان گلستان، اظهار کرد: در حال حاضر سه کمپ ترک اعتیاد بانوان در مرکز استان، گنبد و آزادشهر فعالیت می کنند و هزینه ترک اعتیاد هر معتاد بیش از ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.

وی افزود: پرداخت هزینه نگهداری و ترک اعتیاد برای بسیاری از خانواده ها امکان پذیر نیست و به همین دلیل تعدادی از این افراد به دلیل نبود هزینه بازپروری به اعتیاد ادامه می دهند.

غفاری توران گفت: زندگی بعد از بازپروری و حضور زنان و دختران جوان از دیگر مسائلی است که بسیاری از زنان معتاد پس از ترک مواد از آن واهمه دارند و در بسیاری موارد فقدان فرهنگ پذیرش این افراد از سوی خانواده و جامعه موجب شده که آنان مجدد به چرخه اعتیاد بازگردند.

افرایش ۲ برابری اعتیاد زنان به مواد مخدر

در ادامه دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گلستان هم با بیان اینکه از ارئه آمار در این حوزه معذور است، گفت: در حال حاضر گرایش زنان به مصرف مواد مخدر دو برابر شده است.

محمود روحانی فر افزود: تعدادی از سالن های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه پاتوق فروشندگان مواد مخدر شده و زنان با تبلیغات واهی فروشندگان مواد و آرایشگرها مبنی بر اینکه استفاده از مواد مخدر به تناسب اندام،‌ لاغری، شادابی و شفافیت پوست کمک می‌کند به سمت مصرف مواد مخدر و شیشه گرایش پیدا می‌کنند.

وی گفت: اعتیاد زنان در گلستان خط قرمز ستاد است و سعی کرده ایم مرکزی ایجاد شود که شاهد معتاد متهاجر زن در گلستان نباشیم و این افراد قبل از متجاهر شدن به مراکز اعتیاد مراجعه و یا معرفی شوند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان افزود: در حال حاضر ۱۸ کمپ خصوصی ترک اعتیاد در استان موجود است که سه کمپ مربوط به بانوان است و برای ترک اعتیاد هر معتاد بیش از ۶۰۰ هزار تومان هزینه می شود.

روحانی فر گفت: ۱۴ مرکز ام. ام. تی که مراکز درمان سرپایی اعتیاد است، در استان فعالیت می کند که هفت مرکز آن دولتی و به ازای درمان هر معتاد مبلغ ۱۳۴ هزار تومان در ماه دریافت می کنند. 

 به گفته دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گلستان بیشترین شیوع اعتیاد در حوزه سنتی تریاک و مشتقات آن و درحوزه صنعتی مواد توهم زا هم، گل و شیشه است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان تصریح کرد: مرکز شلتر شبانه روزی برای ترک اعتیاد زنان وجود نداشت و این مرکز در گرگان راه اندازی شد و زنان معتادی که جا و مکانی برای ترک اعتیاد ندارند به این مراکز معرفی شوند.

وی در رابطه با وضیعت مالی مراکز غیردولتی ترک اعتیاد زنان گفت: با توجه به اینکه این مراکز خصوصی است اما باز هم سهمیه برابر با اعتباری که داریم برای آن دیده شده و زنان معتادی که تجاهر به اعتیاد دارند و توسط مقام قضائی و نیروی انتظامی به این مرکز ارجاع داده می شوند.  

روحانی فر تصریح کرد: متولی امر حمایت از معتادان بی بضاعت که نیازمند ترک هستند وزارت رفاه و سازمان های زیر مجموعه هستند، اما شورای مبارزه با مواد مخدر به معتادان متجاهر زن بیشتر توجه نشان داده و در برخی موارد به این مساله ورود پیدا کرده و سعی می کنیم چنانچه زنان معتاد متهاجری نیازمند درمان باشد به آن ها کمک کنیم.  

شیشه؛ پر مصرف ترین مخدر بین زنان

مسئول یکی از مراکز خصوصی ترک و درمان اعتیاد شهر گرگان با بیان اینکه بیشترین مخدر مصرفی در بین این زنان شیشه  است، به خبرنگار مهر گفت: ترک اعتیاد این افراد به مراتب از آن دسته افرادی که مخدر سنتی استفاده می کنند بسیار سخت تر است.

وی که تمایلی به انتشار نام خود نداشت، افزود: هزینه درمان زنان معتاد و برخی دختران جوان که تعدادی از آن ها از خارج استان به مرکز معرفی می شوند، بسیار زیاد است به طوری که برخی مواقع برای پرداخت هزینه های جاری این مرکز از جمله برق، گاز و آب با کمبود نقدینگی روبرو می شویم.

وی افزود: اگر چه بهزیستی مبلغی را ماهیانه به عنوان یارانه این افراد پرداخت می کند، اما زمانی می توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم که خانواده ها هم در پرداخت هزینه های ترک اعتیاد مشارکت کنند که اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در بسیاری مواقع تعدادی از معتادان زن بدون پرداخت هزینه به این مرکز معرفی می شوند، اما مانع از حضور آنان نمی شویم، چرا که با هدف پیشگیری از اعتیاد این مرکز راه اندازی شده است.

وی گفت: اعتیاد سرآغاز انواع آسیب هایی است که زنان با ابتلا به آن در معرض پیامدهای آن قرار می گیرند و لازم است مدیران و کارکنان همه دستگاه های فرهنگی، آموزشی و حمایتی برای کاهش این آسیب ها دست در دست هم دهند و با تقویت امور پیشگیرانه از گسترش دامنه شوم اعتیاد جلوگیری کنند.

افسردگی عمده ترین اختلال زنان معتاد

به گفته یک کارشناس حوزه آسیب های اجتماعی بر اساس آمار جهانی، اعتیاد در زنان، عوارض خطرناک‌تری نسبت به مردان ایجاد می‌کند که مسئولان باید نسبت به افزایش آن در جامعه هشیار باشند.

ملیحه معمارزاده  گفت: زنان معتاد ۶ سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید، که درمان آن سخت‌تر و عوارض جسمی، روانی و اجتماعی آن هم به مراتب بیشتر است کشیده می‌شوند. برای مثال فاصله زمانی نخستین تجربه مصرف مواد مخدر، تا تزریق در زنان بطور متوسط دو سال طول می‌کشد در حالی که این زمان در مردان حدود هشت سال است.

وی ادامه داد: زنان معتاد در مقایسه با دیگر زنان مسایل و مشکلات روانی بیشتری دارند به طوری که بر اساس بررسی‌های انجام شده اختلالات افسردگی یا اضطراب، شایع‌ترین بیماری در بین زنان معتاد به مواد مخدر است.  

معمار زاده گفت: از سوی دیگر اعتیاد موجب از بین رفتن قدرت تفکر و تصمیم‌گیری مناسب، بروز مشکلات فراوان در زمینه اشتغال و فعالیت اجتماعی فرد، فقر، فحشا و انحرافات جنسی می‌شود.

این مددکار اجتماعی اظهار کرد: زندانی شدن زنان به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر نظیر دزدی‌های کوچک، شریک شدن در جرایم بزرگ‌تر، فروش مواد مخدر، پیوستن به زنان خیابانی و روسپیگری، ضرب، شتم و تهاجم نیز از عوارض اعتیاد در زنان است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مدیرکل زندان ها و اقدمات تامین استان گلستان در جمع خبرنگاران، نزدیک به ۲۰ درصد از محکومان زن زندان های استان در رابطه با مواد مخدر و اعتیاد مرتکب جرم شده و به حبس محکوم شده اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار