طبق آخرین بخشنامه وزارت آموزش و پرورش؛

طبق آخرین بخشنامه وزارت آموزش و پرورش ، مدیریت های آموزش و پروش تا 20 شهریور تنها مجاز به ساماندهی معلمان در مدارس هستند و نکته مهمتر اینکه هیچ جایگاهی به عنوان معاون پروشی، تربیتی و یا اجرایی در مدارس تعریف نشده و در نهایت یک نفر به عنوان معاون پس از این تاریخ در مدارس، طبق بخشنامه ساماندهی می شود.

از امسال مدارس تنها یک معاون دارند/ حذف معاون پرورشی از چارت

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ در جلسه شورای آموزش و پرورش گنبد ضمن اشاره به این مطلب همچنین مطرح شد که مشاوران مدارس که البته تنها در مدارس متوسطه اول و برای دانش آموزان خوابگاهی مورد استفاده قرار می گیرند، باید در کنار مشاوره و دیگر برنامه های این بخش، حداقل 10 ساعت تدریس داشته باشند.

این رویکرد جدید آموزش پرورش و استفاده حداکثری از نیروها به دلیل عدم مجوز برای جذب نیرو در شأن و جایگاه نظام آموزشی و تربیتی کشور نیست اما این سیاست در بالادست اتخاذ شده و متاسفانه از یک سو با بازنشسته شدن عده کثیری از فرهنگیان و از سوی دیگر عدم مجوز برای جذب نیرو باعث می شود کارایی و خروجی آموزش و پرورش تحت الشعاع قرار گیرد.

پرورش در نظام آموزشی یکی از مهمترین بخش هاست اما شاهدیم که طی سالهای اخیر هر ساله کمرنگ تر می شود و وجه قابل پرداختی از آن باقی نمانده است.

آثار کاهش بودجه فرهنگی در بخش های مختلف جامعه اثرگذاری خاصی در تغییر رویکرد فرهنگی داشته است و امروز می بینیم نظام آموزشی کشور نیز دستخوش این مسئله شده و با کاهش نقش پرورشی مدارس بر روی دانش آموزان موجبات تغییر سبک آموزش و انحراف از اصالت آن را مهیا کرده است.

ناگفته نماند که در مدارس با وجود معاون پرورشی باز هم بسیاری از فعالیت های پرورشی همسو با نظام آموزشی نیست اما این مسئله اصل لزوم معاون پرورشی را نفی نمی کند و نیاز است از سوی کارشناسان آسیب شناسی لازم برای بهره گیری درست از نیروهایی که تحت این عنوان ساماندهی می شوند انجام شود.

به نظر می رسد این نگاه برخی که در مواجهه با مشکلات اولین راهکار را پاک کردن مسئله می دانند در سیستم مدیریتی آموزش و پرورش کشور راه یافته است! چرا که در این تغییر رویکرد، نشانی از تصمیمات خلاقانه متناسب با شرایط خاص دیده نمی شود و پیامی جز تسلیم در مقابل مشکلات _آن هم اگر به این وسعت باشد_ را به مخاطب مخابره نمی کند.

هر چند به اذعان رئیس آموزش و پرورش گنبد این بخشنامه آخرین بخشنامه ای است که از وزارت ارسال شده اما انتظار این است که در آینده ای نزدیک شاهد تصمیمات و دستورالعمل هایی متناسب با روح آموزش و پرورش از سوی وزارت آموزش و پرورش باشیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار