با گرم شدن هوا در روزهای تابستان، یکی از مشکلات اساسی مردم در اغلب شهرها از جمله گرگان بوی بد مخازن زباله است که در طول روز در کوچه و خیابان‎های شهر به استشمام می‎رسد و آزردگی خاطر شهروندان را ایجاد کرده است.

نارضایتی شهروندان گرگانی از بوی نامطبوع مخازن زباله/ وقتی سطل‎های زباله منشأ آلودگی می‎شوند

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ با گرم شدن هوا در روزهای تابستان، یکی از مشکلات اساسی مردم در اغلب شهرها از جمله گرگان بوی بد مخازن زباله است که در طول روز در کوچه و خیابان‎های شهر به استشمام می‎رسد و  آزردگی خاطر شهروندان را ایجاد کرده است،در این میان مشکلاتی از جمله عدم تفکیک زباله از مبدأ، دفعات کم شست و شوی مخازن زباله و عدم همکاری شهروندان در حوزه  مسائل شهری، بوی بد مخازن زباله را به معضل تابستانه تبدیل کرده و موجب شده سطل‎های زباله در سطح شهر منشأ انواع آلودگی باشند.

*تعداد مخازن زباله در شهر متناسب با جمعیت نیست

در همین رابطه یک شهروند گرگانی ساکن خیابان ملاقاتی با گلایه از بوی بد مخازن زباله در روزهای گرم تابستان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: افزایش درجه دما و گرمای طاقت‌فرسای تابستان موجب تشدید بوی بد مخازن زباله می‎شود که این امر موجب شده شاهد افزایش حشرات موذی و موش‎ها در سطح کوچه‎ها و محله‎های شهر باشیم.

الهه حیدری تصریح کرد: متأسفانه بوی مخازن زباله در ساعات نزدیک به ظهر آن قدر تعفن‌آور است که نمی‎توان از کنار این مخازن عبور کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که به نظر می‎رسد تعداد مخازن زباله در شهر متناسب با جمعیت افراد و مقدار زباله‎ای که توسط شهروندان تولید می‎شود نیست به نظر من لازم است جمع‌آوری زباله‎ها تنها به ساعت 21 شب ختم نشود بلکه در فصل تابستان به دلیل طولانی بودن و گرمای روز و از طرفی جلوگیری از بوی بد مخازن، جمع‌آوری زباله‎ها طی یک روز دو بار انجام شود.

*لزوم مشارکت شهروندان در حوزه خدمات شهری

شهروندی دیگر مشارکت و حضور شهروندان در حوزه مسائل شهری را مهم دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه اکثر مردم کشور ما عادت کرده‎اند تمام توقعات و انتظارات خود را از مسوولان مطالبه کنند در حالیکه در برخی موارد همچون حوزه شهری می‎توان با مشارکت شهروندان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

میلاد زمانی تصریح کرد: مردم می‎توانند زباله‎ها خود را در ساعاتی نزدیک به جمع‌آوری زباله وارد مخازن کنند به شخصه بارها در کوچه و خیابان مشاهده کرده‎ام اکثر شهروندان از صبح زباله خود را در مخازن تخلیه می‎کنند در حالیکه جمع‌آوری زباله در ساعات شب انجام می‎شود.

وی ادامه داد: ماندن زیاد زباله در سطل‎های فلزی و گرما باعث ایجاد بوی نامطبوع می‎شود همچنین باز گذاشتن و پاره بودن پلاستیک‎های زباله وعدم تفکیک زباله‌تر و خشک ،محلی برای رشد حشرات موذی و انواع آلودگی‎ها است.

این شهروند گرگانی ادامه داد: تفکیک زباله می‎تواند تا حدود زیادی از بوی بد مخازن زباله در فصل گرما جلوگیری کند البته چند سال پیش این اقدام توسط شهرداری گرگان انجام اما بعد از مدتی این طرح متوقف شد با این وجود شهروندان می‎توانند در منازل خود زباله‎ها خشک و تر را از هم جدا کرده و با این اقدام کمک شایانی به محیط زیست داشته باشند.

زمانی خاطرنشان کرد: اگر هر یک از شهروندان، شهر و  خیابان محل زندگی خود را مانند خانه خود بدانند به طور قطع شاهد شهری زیبا و عاری از آلودگی خواهیم بود.

*اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهرداری گرگان

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان در خصوص نارضایتی شهروندان از بوی بد مخازن زباله در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در شهرداری گرگان،جمع‌آوری زباله در ساعت مشخصی انجام می‎شود به شهروندان نیز اطلاع‌رسانی شده بین ساعت 17 تا 21 زباله‎های خود را در کیسه‎های در بسته در مخازن زباله قرار دهند.

موسی‎الرضا صفری با بیان اینکه جمع‌آوری زباله در ساعت 21 و در تمام شهر انجام می‎شود، تصریح کرد: با این وجود برخی شهروندان بعد از ساعت 21 شب اقدام به گذاشتن زباله‎ها در مخازن می‎کنند که این امر موجب بوی بد در مخازن خواهد شد.

وی ادامه داد: 2 هزار و 800 باکس زباله در سطح گرگان وجود دارد و برنامه شستشوی مخازن زباله هفته‎ای دو بار انجام می‎شود با این وجود شهر خوب در گرو نوع نگاه شهروند خوب است در واقع برای داشتن شهری زیبا و ایده‌آل لازم است شهروندان نیز همکاری لازم را داشته باشند وگرنه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند به اهداف خود برسد.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان از شهروندان درخواست کرد تا برای جلوگیری از بوی نامطبوع مخازن زباله در روزهای گرم تابستان زباله‎های خود در کیسه‎ها در بسته و در ساعات مشخص در مخازن قرار داده و مغازه‌داران نیز از ریختن زباله‎های خود داخل نهر یا کانال پرهیز کنند.

صفری در خصوص اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ گفت: سال گذشته این طرح به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل وجود دوره‎گردها و مشکلات قضایی پیمانکار کار را رها کرد در واقع یکی از دلایل نیمه کاره ماندن این طرح توسط پیمانکار، عدم مشارکت شهروندان و دستگاه‌های مشارکت کننده با این طرح بود با این وجود یکی از برنامه‎های ما در شهرداری این است تا دو ماه دیگر این طرح مجدد آغاز شود.

وی بیان کرد: همه وظیفه داریم به عنوان شهروند با شهرداری مشارکت داشته باشیم که نتیجه آن پاکیزگی شهر، افزایش گردشگری و بحث سلات جامعه خواهد بود.

براساس این گزارش اگر جمله معروف «شهر ما خانه ما» در میان شهروندان نهادینه شود به طور یقین شاهد معضلات بهداشتی کمتری در شهر خواهیم بود، اگر چه ارائه خدمات به شهروندان جزو مسؤلیت‎های شهرداری محسوب می‎شود اما برای داشتن شهری عاری از آلودگی به همکاری متقابل میان شهروندان و شهرداری نیاز است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار