معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی گلستان گفت: در سال جاری تعهد برای اشتغال یک‌هزار و 200 نفر در سطح استان گلستان را داریم که از این تعداد قریب به 800 نفر آن در حوزه شهری است و مابقی اشتغال در روستاهای استان گلستان است.

تعهد اشتغال بهزیستی گلستان برای 1200 معلول گلستانی/ 220 معلول گلستانی دارای شغل شدند

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ استان گلستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی از جمله زمین‌های مرغوب برای کشاورزی و باغداری، معادن، گردشگری و ... است که در صورت مساعدت و توجه ویژه مسوولان در این بخش‌ها می‌توان با ایجاد اشتغال پایدار، مانع از مهاجرت در این شهرستان شد.

آژیر بیکاری مدت‌هاست که در استان گلستان به صدا درآمده است و بهتر است مسوولان بحث اشتغال جوانان این شهرستان را جدی گرفته و بیشتر به این قضیه توجه کنند تا از روند مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ جلوگیری کنند.

در این میان معلولان نیز از این امر مستثنی نبودند و باید در زمینه اشتغال آنان گام‌های موثری برداشته شود اگرچه در‌ سال ٨٣ تصویب شد تا ٣‌درصد از سهمیه استخدامی سازمان‌های دولتی و خصوصی، برای معلولان درنظر گرفته شود، اما عملا این اتفاق نیفتاده است.

تنها سازمانی که درباره مسأله استخدام معلولان نظارت دارد، بهزیستی است به همین دلیل هم تا به امروز، تنها سازمان‌هایی که به این موضوع اهمیت دادند و در استخدام‌هایشان از معلولان بهره بردند، مورد تشویق واقع شدند و امکاناتی در اختیار آنها قرار داده شده است.

متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که افراد معلول دارند از استخدام آنها سر باز می‌زنند و کارشکنی ایجاد می‌کنند.

در این زمینه گفت و گویی با اصغر رنجی «معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی گلستان» و کمال سلمانی «معاون امور توان‌بخشی بهزیستی گلستان» صورت گرفت.

*بیکاری بزرگترین مشکل معلولان گلستانی است/ هزینه‌های درمانی، کمرشکن است

یکی از مددجویان بهزیستی شهرستان گرگان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: بیکاری مهمترین مشکل ما است خواهش می‌کنم که مسوولان در زمینه اشتغال ما را یاری کنند؟

یکی از بانوان تحت پوشش کمیته امداد از کمبود ارائه خدمات اداره بهزیستی گلستان گلایه کرد و گفت: متاسفانه خدمات کمی به من و فرزندان من از سوی بهزیستی ارائه می‌شود من دارای دو فرزند هستم که یکی از فرزندان من پنج سال سن دارد و این سازمان به من گفت که کودک شما تا سن 18 سالگی هیچ خدماتی ندارد.

وی ادامه داد: بعد از 18 سال اگر زمینی داشته باشید می‌توانیم وام مسکن به شما بدهیم من الان مشکل دارم چطور این بچه را بزرگ کنم فرزند من بیمار است و داروهای پرهزینه‌ای را باید مصرف کند من  قادر به پرداخت هزینه زیاد داروی فرزندم نیستم خدا را شکر که در مرکز بهزیستی هزینه داروی فرزندم نیم‌بها می‌شود ولی با این همه تورم و گرانی نمی‌توانم حتی هزینه داروی 170 هزار تومانی فرزندم را پرداخت کنم.

این بانوی تحت پوشش بهزیستی ادامه داد: ما در یک خانه استیجاری زندگی می‌کنیم متاسفانه مشکل پسرم فقط با دارو حل نمی‌شود بلکه هزینه گفتاردرمانی، کار درمانی، بازی درمانی و غیره هست واقعا هزینه‌ها کمرشکن است و باید به صورت آزاد این هزینه‌ها را پرداخت کنم و هیچ بیمه‌ای این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند؛ خواهش می‌کنم که مسوولان رسیدگی کنند.

*تخصیص  17 میلیارد تومانی اشتغال به معلولان گلستانی/ به 1066 نفر تسهیلات اشتغال ارائه شد

معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی گلستان تصریح کرد: سال گذشته در زمینه اشتغال 17 میلیارد تومان به استان گلستان اعتبار تخصیص داده شد که بیش از 14 میلیون تومان از این منابع در استان گلستان جذب شد که تعهد ما 835 اشتغال بود و خوشبختانه بیش از تعهد خودمان اشتغالزایی را در این استان انجام دادیم و به یک‌هزار و 66 نفر تسهیلات اشتغال ارائه شد.

رنجی افزود: 772 در حوزه توانبخشی و 129 در حوزه پیشگیری و مابقی تسهیلات در حوزه اجتماعی منجر به اشتغال شد برخی از منابع ایجاد شغل از طریق پرداخت بیمه‌های کارفرمایی و خویش‌فرمایی به معلولان و نیازمندان است.

* 650 میلیون تومان سهم بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی معلولان و نیازمندان پرداخت شد

وی ابراز کرد: اگر افرادی برای خودشان شغل ایجاد کنند و خودشان را بیمه کنند ما سهم بیمه آنها را به عنوان بیمه خویش‌فرمایی پرداخت می‌کنیم در سال گذشته 650 میلیون تومان سهم بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی معلولان و نیازمندان پرداخت کردیم که از این سهم 450 میلیون تومان در حوزه توان‌بخشی پرداخت شد و مابقی آن در حوزه‌های اجتماعی و پیشگیری صرف شد.

معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی گلستان اذعان کرد: در سال جاری تعهد برای اشتغال یک‌هزار و 200 نفر در سطح استان گلستان را داریم که از این تعداد قریب به 800 نفر آن در حوزه شهری است و مابقی اشتغال در روستاهای استان گلستان است.

رنجی خاطرنشان کرد: در سال جاری از منابع مختلفی اعتبار در زمینه اشتغال جذب کردیم و همچنین از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات گذاشتند که تاکنون قریب به 220 نفر ثبت سامانه رصد و سامانه پرتال سازمان بهزیستی شدند که ایجاد شغل شد و مابقی در آینده انجام خواهد شد.

*دستگاهی گه قانون 3 درصد اشتغال معلولان را انجام ندهد جریمه می‌شود

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان ابراز کرد: روز گذشته «قانون جامعه جدید معلولان» با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی رونمایی شد و مصوب اسفند 1396 مجلس شورای اسلامی است که ابلاغ آن در اردیبهشت ماه از طریق ریاست‌جمهوری اعلام شد در قانون پیشین اگر دستگاهی قانون سه درصد اشتغال معلولین را انجام نمی‌داد ما هیچ راهکار اجرایی نداشتیم.

 سلمانی افزود:بر مبنای قانون 11 مجازات اسلامی برای مدیران متخلف بحث جرائم و حبس پیش‌بینی شده است یعنی از اردیبهشت‌ماه جاری تاکنون اگر معلولی به سازمان بهزیستی معرفی شده باشد و دستگاه اجرایی بر اساس قانون سه درصد استخدام نکرد ما می‌توانیم از مراجع قضایی شاکی شویم و مدیر متخلف علاوه بر جریمه نقدی، حبس نیز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا به کودکان زیر 18 سال خدمات بهزیستی ارائه نمی‌شود، گفت: ارائه خدمات برای کودکان زیر 18 سال در خصوص مسکن و اشتغال است و قائدتا زیر 18 سال سن برای اشتغال و مسکن برای افراد کاری انجام نمی‌دهیم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان گفت: در زمینه تحصیل اگر معلولی در دانشگاه دولتی و غیردولتی درس بخواند شهریه آن را تا فارغ‌التحصیلی پرداخت می‌کنیم بسیاری از مراکز ما به دلیل فقر مالی حتی مبلغی برای توانبخشی از معلولان دریافت نمی‌کنند که خوشبختانه در قانون جدید خدمات فیزیوتراپی گفتار درمانی، شنوایی و بینایی در بیمه وارد شده است و افرادی که بیمه هستند می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

سلمانی  اذعان کرد: در بحث دارو هیچ راهکاری نداریم معلولان روستایی رایگان دفترچه بیمه دارند و می‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند ولی سهم بیمه معلولان شهری را به تعداد 19 هزار و 500 نفر را ما پرداخت می‌کنیم در زمینه دارو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود ولی در زمینه بستری در مراکز دولتی و شبانه‌روزی می‌توانیم قسمتی از هزینه را به خانواده‌ها برگردانیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار