استاندار گلستان گفت: تیم اقتصادی وزارت کشور پیگیر حل مشکلات پتروشیمی استان شده و گزارشی با تأیید وزیر کشور در روزهای گذشته برای رئیس‌جمهور ارسال شده است.

پرونده پتروشیمی گلستان روی میز رئیس‌جمهور؛ تیم اقتصادی وزارت کشور پیگیر اجرای پروژه

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  سیدمناف هاشمی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: یکی از بحران‌های کشور مباحث مربوط به مصرف آب و برق است که برخی اوقات حتی بیش از استانداردهای جهانی مصرف می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در روزهای گذشته در خصوص تأمین برق رخ داد، گفت: کشور 6 هزار مگاوات کسری دارد و با توجه به افزایش دمای 2 تا 5 درجه‌ای در برخی استان‌ها، شرایط سخت تر شده است.

استاندار بیان داشت: در گلستان با اختلالی که در نیروگاه علی‌آبادکتول رخ داد 150 مگاوات کاهش تولید برق داشتیم. همچنین  400 مگاوات از ظرفیت نیروگاه نکا که بخشی از برق استان از این طریق تأمین می‌شود، در روزهای اخیر از دسترس خارج شد و در نیروگاه نوشهر نیز 800 مگاوات آسیب داشتیم.

وی ادامه داد: در استان گلستان ضمن اینکه ساعات کاری ادارات را تغییر و از ساعت 6:30 تا 13:30 دقیقه قرار دادیم، رایزنی و دیدارهایی با وزیر نیرو و معاونانش داشتیم که موجب شد از 230 مگاوات سهمیه قطعی برق استان 85 مگاوات کاهش پیدا کند که فشار در استان کمتر خواهد شد.

دستور وزیر نیرو برای توسعه نیروگاه علی‌آبادکتول

هاشمی با بیان اینکه در دیدار اخیر با وزیر نیرو دستوراتی برای توسعه نیروگاه علی‌آبادکتول گرفته شده است، افزود: این نیروگاه توسط شرکت مپنا ساخته شده و در حال حاضر هم از وزارت نیرو طلب دارد. فرصتی هم در قانون به وجود آمده که می‌توان مطالبات مپنا را با بدهی‌هایی که به بانک صنعت و معدن دارد، تهاتر کرد. ما از این موضوع استقبال کردیم و وزیر نیرو هم تیمی را برای این کار تشکیل داد. اگر این اتفاق رخ دهد بدهی‌های وزارت نیرو به نیروگاه علی‌آبادکتول کاهش می‌یابد. همچنین 500 مگاوات از محل سیکل ترکیبی به ظرفیت نیروگاه علی‌آبادکتول افزوده می‌شود.

وی درباره خسارتی که از قطعی‌های برق به برخی از واحدهای تولیدی استان وارد شده است، گفت: قطعی برق یک مسئله سراسری است و همه باید همکاری کنند. واحدهای تولیدی با اعلام شرکت برق منطقه‌ای که در قالب جداول ارائه می‌شود، برنامه‌ریزی داشته باشند. هرچند این کار در روزهای نخست با کمی تأخیر انجام شد.

استاندار گفت: بسیاری از کارخانجات در این شرایط باید از برق اضطراری استفاده کنند و واحدهایی هم که تحت پوشش بیمه بودند، خسارت‌هایشان جبران می‌شود.

وی در ادامه به دیداری که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای گذشته داشت، اشاره کرد و اظهارداشت: آتش سوزی‌های سنگینی را در استان شاهد هستیم و در همین زمینه با هماهنگی و مشورت با معاونین وزارت ارتباطات، برای نخستین بار و به صورت پایلوت برای شناسایی حریق و حتی وقوع سیلاب‌ها و کاهش خسارت‌های آن در پایین دست، از حس‌گرها و پهپادها در عرصه‌های جنگلی استان استفاده می‌کنیم.

افزایش اعتبارات مرزی و آسیب‌های اجتماعی استان

هاشمی با اشاره به پیگیری قول های وزیر کشور در سفر اخیرش به استان گفت: 3 موضوع مهم استان از طریق معاونین وزیر کشور پیگیری شد. نخست مباحث امنیتی و مرزی استان بود. ما در استان مشکلات مرزی سنگینی داریم که در گذشته کمتر به آن توجه شده بود. در سال‌های گذشته کل اعتبارات مرزی استان 2 میلیارد تومان بود اما پس از تصویب در اولین ابلاغ 7.5 میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شد و تا پایان سال هم امیدواریم 10 تا 20 میلیارد تومان دیگر اعتبار در این بخش دریافت کنیم.

وی درخصوص آسیب‌های اجتماعی و اعتبارات این حوزه هم بیان داشت: مجموع اعتبارات این حوزه کمتر از 2.5 میلیارد تومان بود و توافق کردیم که این اعتبار 100 درصد افزایش پیدا کند و به 5 تا 6 میلیارد تومان برسد تا بتوانیم پروژه‌های مختلفی را در این حوزه اجرا کنیم.

استاندار پتروشیمی را از دیگر موضوعاتی برشمرد که تیم اقتصادی وزارت کشور پیگیر حل آن شده است و در این باره خاطرنشان کرد: می‌توانم این امید را به مردم بدهم که تیمی با جدیت مباحث مربوط به پتروشیمی را دنبال می‌کند. در روزهای اخیر گزارش خوبی با تأیید وزیر کشور به رئیس جمهور در این زمینه دادیم و خواستار مشارکت وزارتخانه‌های نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این پروژه شدیم. بخش خصوصی را هم معرفی کردیم و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه مطلوبی ختم شود.

وی در ادامه به موضوع طرح گردشگری آشوراده اشاره کرد و اظهارداشت: تاکنون 3 مجوز برای آشوراده گرفته شده است. مصوبه کمیسیون تبصره 2 محیط زیست کشور که یکی از مهم‌ترین مصوبات و مجوزها است و همچنین مجوز و مصوبه کمیسیون طبیعت‌گردی گرفته شده است.

هاشمی اضافه کرد: پس از این مجوز باید طرح در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب می‌رسید که در جلسه روز گذشته مصوب شد و اکنون تنها یک مجوز از شورای عالی معماری و شهرسازی نیاز داریم.

وی درباره خلیج گرگان هم گفت: دراین زمینه چندین جلسه در سازمان محیط زیست گذاشته شد. این مسئله مخالفت‌هایی هم دارد به دلیل اینکه استان همجوار و مدیران مرتبط مباحثی را مطرح کرده‌اند. با این حال مصوبه احیاء خلیج گرگان روز گذشته به استان ابلاغ شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار