رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: اجرای طرح های نوین انتقال آب استان راهی برای بهره برداری بهینه آب کشاورزی است.

افزایش دو برابری بودجه آبرسانی لوله پلی اتیلنی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: انتقال آب تمام اراضی استان گلستان در جوب‌ها و کانال‌های سنتی انجام می‌شد که به تازگی در طرح آبرسانی نوین از طریق لوله گذاری مستقیما آب به مزارع می‌رسد.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد منابع آبی گلستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که از این میزان ۶۰ درصد از منابع آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود جزو تلفات است.

مهاجر افزود: با استفاده از لوله‌های پلی اتیلنی در طرح آبرسانی جدید پیش بینی می‌شود که حداقل یک دوره صد ساله هیچ گونه تخریبی را نپذیرد.

وی گفت: بنا داریم در یک دوره ۵ ساله بتوانیم این میزان را در کل به ۵ هزار کیلومتر برسانیم.

علیرضا کیانی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: آب در کانال‌های آب قدیمی سالانه ۱۲ برابر حجم مخزن سد گلستان هدر می‌رود.

افشین قنبری مسئول طرح انتقال آب جهاد کشاورزی گلستان گفت: سال گذشته ما در حدود ۳۵۰ کیلومتر در سطح استان کار کردیم و در سال جاری ۵۰۰ کیلومتر اجرای طرح را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در روش آبرسانی با لوله ۹۵ درصد آب بدون هدر رفت مستقیم در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

قنبری گفت: از دیگر مزایای این طرح افزایش ۱۰ برابری سرعت آبرسانی کاهش انتقال آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین مدیریت صحیح در تقسیم عادلانه آب است.

وی گفت: همچنین در دراز مدت هزینه‌های نگهداری از مسیر‌های آبرسانی بسیار کم‌تر خواهد شد.

قنبری گفت: به طور متوسط برای هر کیلومتر طرح آبرسانی با لوله ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شود که بیش از ۹۰ درصد را دولت تقبل می‌کند و مابقی را کشاورز می‌پردازد.

وی گفت: به ازای هر کیلومتر لوله گذاری حدود ۱۰ هکتار از مزارع گلستان تحت پوشش آبرسانی نوین قرار می‌گیرد.

امسال با افزایش ۲ برابری بودجه ۵۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه خواهد شد.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار