معلولان نه تنها در گلستان بلکه در اکثر نقاط کشور از حقوق حداقلی برخوردار هستند برای تأیید این سخن می‎توان از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نام برد، قانونی که گرچه می‎توانست مهمترین مشکلات قشر معلول از جمله اشتغال، درمان، بیمه و ... را رفع کند اما سال‌هاست برای اصلاح، پشت درهای مجلس منتظر تصویب نمایندگان است.

ناهموار بودن مشکلات زیر پای معلولان گلستانی/ شعارهایی که قصد تحقق ندارند

به گزارش گلستان ۲۴ ؛براساس آمار رسمی سازمان بهزیستی، گلستان بالاترین نرخ شیوع معلولیت در کشور را دارد، آماری که بیانگر آن است این قشر نیازمند به حمایت بیشتری از سوی دستگاه‌های متولی می‎باشد، با این وجود معلولان نه تنها در گلستان بلکه در اکثر نقاط کشور از حقوق حداقلی برخوردار هستند برای تأیید این سخن می‎توان از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نام برد، قانونی که گرچه می‎توانست مهمترین مشکلات قشر معلول از جمله اشتغال، درمان، بیمه و ... را رفع کند اما سال‌هاست برای اصلاح، پشت درهای مجلس منتظر تصویب نمایندگان است.

در میان انبوه مشکلات معلولان، اشتغال و مسکن جزو دغدغه‎های اصلی این قشر محسوب می‎شود دغدغه‎هایی که گویی تاکنون برای رفع آن راهکار مناسبی ارائه نشده است.

*مشکلات معلولان دیده شود/معلول، ناتوان نیست

در همین رابطه یکی از معلولان استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:متأسفانه این ذهنیت در میان بعضی افراد وجود دارد که فرد معلول را مساوی با یک فرد ناتوان در جامعه می‎پندارند در حالیکه معلول همچون سایر افراد جامعه به صورت بالقوه و بالفعل دارای توانایی‎های منحصر به فرد خود است و برای شکوفایی این استعداد نیاز به حمایت دارد.

زهرا-م بزرگترین دغدغه معلولان را اشتغال عنوان کرد و گفت: بسیاری از معلولان دارای تحصیلات عالیه از دانشگاه‌های برتر کشور هستند اما متأسفانه تنها به دلیل  معلولیت از داشتن یک شغل مناسب محروم هستند در حالیکه طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان باید سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی به استخدام معلولان اختصاص یابد اما سال‌هاست که این قانون اجرا نمی‎شود.

وی ادامه داد: جالب آن است که حتی در شرایط استخدام بسیاری از دستگاه‌های دولتی نداشتن معلولیت و سالم بودن فرد را جزو شرایط اصلی استخدام عنوان می‎کنند.

این معلول خاطرنشان کرد: اگر راه حل مناسب و قابل اجرایی  برای اشتغال معلولان ارائه شود بدون تردید اکثر مشکلات این قشر نیز رفع خواهد شد.

زهرا با ابراز تأسف از اینکه نگاه جامعه هنوز به معلولان تغییر نکرده است افزود: طرد شدن از سوی جامعه موجب خانه‌نشینی بسیاری از افراد معلول شده است در واقع وقتی زمینه مناسب برای حضور و اشتغال فرد معلول در جامعه فراهم نباشد بدون تردید اکثر این افراد خانه نشینی را به هر فعالیت دیگر ترجیح خواهند داد.

وی گفت: برای رفع مشکل اشتغال معلولان باید یک بانک جامع از معلولان و نوع معلولیت آنها در دست باشد تا براساس توانمندی‎های معلول برای اشتغال به کاری مناسب معرفی شود.

*رونمایی از قانون جدید جامع حمایت از معلولان

معاون امور توانبخشی بهزیستی گلستان در خصوص مشکل اشتغال معلولان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه در قانون قدیم حمایت از معلولان، اگر مدیری برای استخدام سه درصد از معلولان در دستگاه‌های خود تخطی می‎کرد هیچ راهکاری برای برخورد با این مدیر در قانون در نظر گرفته نشده بود.

کمال سلمانی تصریح کرد: چند روز گذشته قانون جدید حمایت از حقوق معلولان رونمایی شد در قانون جدید بر مبنای ماده 19 قانون مجازات اسلامی برای مدیران متخلف جریمه نقدی و حبس تعزیری در نظر گرفته شده است و دستگاه‌های اجرایی با همکاری بهزیستی مکلف به استخدام سه درصد از معلولان هستند.

وی ادامه داد: طبق قانون جدید خدمات فیزیوتراپی،کاردرمانی و گفتار درمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

معاون امور مشارکت‎های مردمی بهزیستی گلستان نیز با اشاره به تسهیلات اشتغال برای معلولان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: یکی از اقدامات برای اشتغال معلولان بحث ارائه تسهیلات بانکی قرض‎الحسنه به این افراد است سال گذشته از محل تسهیلات بانکی 17 میلیارد تومان برای اشتغال معلولان گلستان اختصاص یافت که 14 میلیارد تومان آن جذب شد در واقع سهم اشتغال 835 نفر بود که برای یک هزار و 136 نفر تحقق اشتغال داشتیم.

اصغر رنجی تصریح کرد: معلولان اگر به صورت خود اشتغالی برای خود کاری پیدا کنند بیمه آنها براساس خود اشتغالی پرداخت خواهد شد سال گذشته نیز 650 میلیون تومان سهم بیمه کارفرما و خویش فرما برای معلولان را پرداخت کردیم.

وی افزود: برای اشتغال معلولان از ظرفیت‎های مراکز غیردولتی همچون مهدکودک‎ها، مراکز مشاوره، کلینیک‎ها استفاده می‎کنیم.

وی با اشاره به واگذاری تسهیلات مسکن برای معلولان گفت: در راستای طرح تأمین مسکن مددجویان و معلولان، سازمان بهزیستی به چند شیوه عمل می‎کند در واقع برای خانواده‎ دارای دو معلول شهری سازمان بهزیستی اقدام به انعقاد قرارداد پنجگانه با مشارکت خیران، راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرده است.

معاون امور مشارکت‎های مردمی سازمان بهزیستی افزود: سهمیه سازمان بهزیستی در استان 94 پروژه است که تا پایان سال به متقاضیان مسکن واگذار می‎شود.

براساس این گزارش، اگر چه حدود 20 درصد از جمعیت جهان با معلولیت مواجه هستند اما این رقم به نوبه خود قابل توجه است و نمی‌توان از کنار دغدغه‎های این قشر به آسانی عبور کرد چرا که ساده انگاشتن مشکلات 20 درصد از جمعیت جهان یعنی عدم بهره‎مندی از ظرفیت و پتانسیل بخشی از افراد جامعه، افرادی که بدون تردید دارای توانایی‌های منحصر به فرد خود هستند و البته جامعه نیازمند توانایی‎های این افراد می‎باشد در صورت عدم بهره‎مندی از این توانایی‎ها، قطعأ جامعه با چالش جدی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار