بار دیگر روز معلولان، با یادآوری داستان‌های ادامه‌دار تلخ و شیرین گذشت و توجه همگان به‌خصوص مسئولان را به رسیدگی به مشکلات معلولان را به خود جلب نکرد.

مشکلات معلولین برای عبور از خیابان اصلی شهر گالیکش + تصویر

متأسفانه همچنان وعده‌های رنگارنگ برای حل مشکلات از سوی مسئولان داده می‌شود و معلولان برای حل مشکلات همیشگی خود امیدوارتر از دیروز می‌شوند ولی در موقع عمل به وعده‌ها حرکتی و تغییری مشاهده نمی‌شود.

به گزارش گلستان 24، گاهی معلولیت‌ها باعث بی‌توجهی به استعدادها و توانایی‌های نهفته در معلول‌ها می‌شود، در بررسی سیره عملی بزرگان و رهبران اسلام متوجه توجه ویژه آن‌ها به معلولان می‌شویم، پیشوایان دین اسلام همه مردم جامعه علی‌الخصوص معلولان را تشویق می‌کردند تا استعدادها و توانایی‌های نهفته در وجودشان را به فعالیت درآورند تا ضعف معلولیت را با این توانایی‌های خدادادی جبران کنند.

توجه دین اسلام و پیامبران و امامان به رسیدگی و اهتمام به امور معلولان اعم از ناشنوایان، نابینایان و تمام گروه‌های معلولان است، چراکه ایشان در اوج فعالیت‌های مبارزه‌جویانه علیه جور و ستم زمان خویش هرگز از توجه به مسائل دینی، فرهنگی و رفاهی معلولان غافل نشده‌اند، پیامبران و امامان عموم مردم و نخبگان را به امر توجه به معلولان تذکر می‌دادند و بی‌توجهی به آن‌ها را در ردیف عهدشکنی باخدا و رسولش می‌دانستند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر در کنار فضای نامناسب مبلمان شهری یکی از مواردی که معلولین شهر گالیکش را رنج می‌دهد سختی عبور از خیابان اصلی این شهر است.

با توجه به اینکه بارها در جلسات شهرستانی بر رسیدگی به مشکلات معلولان در این شهر تأکید شده است اما توجهی به مشکلات معلولین صورت نمی گیرد.

تعدادی از معلولین شهر گالیکش  در خصوص مشکلات عبور از خیابان اصلی این شهر گفتند: برای عبور از خیابان اصلی شهر در مکان‌هایی که از میان فلاور باکس‌ها تعبیه‌شده باوجود ارتفاع بیش از 10 سانتیمتری این گذر از آسفالت و ختم شدن هر یک از این گذرهای به جوی آب که فاقد پل عبوری است با مشکلاتی روبرو هستیم.

این شهروندان همچنین گفتند: اکثراً در انتهای خط‌کشی‌های عابر پیاده خودرو پارک شده که مجبور به طی مسافتی در خیابان هستیم تا راه به پیاده‌رو پیدا کنیم. با توجه به ناتوانی جسمی این کار باعث بروز مشکلاتی برایمان شده است.

این افراد در ادامه خواستار یکسان‌سازی امور شدند و گفتند: یکسان‌سازی فرصت‌ها فرآيندی است که طی آن سیستم‌های عمومی جامعه ازجمله محيط فيزيکی، مسکن، حمل‌ونقل، خدمات بهداشتی و اجتماعي؛ فرصت‌های آموزشی و اشتغال، امکانات رفاهی و فرهنگی و اجتماعی برای تمامی افراد قابل‌دستیابی و استفاده می‌شود.

به‌این‌ترتیب با حذف موانع امکان مشارکت کامل معلولين در تمامی زمینه‌ها فراهم می‌شود. و درنتیجه دستيابی اين افراد به کيفيتی از زندگی که معادل و برابر با ديگران باشد مقدور می‌گردد.

مناسب‌سازی؛ اصلاح محيط و تدارک وسايل حمل‌ونقل است به‌طوری‌که افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محيط پيرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محيط شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهيلات محيطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مند شوند.

هدف کلی از مناسب‌سازی محيط شهری: دستيابی معلولين در جهت رسيدن به استقلال نسبی و به عبارتی تساوی فرصت‌ها، عدالت اجتماعی و پيوستن تمامی افراد معلول به جامعه و ايجاد اجتماعی بدون مانع.

مزايای رفع موانع برای معلولين: تلفيق و هم آميختگی اجتماعی، کسب مهارت موفقیت‌آمیز در زندگی، کاهش اثرات معلوليت، خودشکوفايی استقلال فردی، مفاهيم و معيارهای مناسب‌سازی در ساختمان‌های دولتی و عمومی.

این معلولین گفتند: به دلیل نداشتن رمپ قادر با حضور در اکثر بانک‌ها و ادارات شهرستان گالیکش نیستیم.

رسیدگی به این خواسته ها میزان توجه مسئولین به این قشر از جامعه را نشان می دهد.

moapshg 1

moapshg 1

moapshg 1

moapshg 1

moapshg 1

moapshg 1

ارسال نظر

آخرین اخبار