رئیس اتاق بازرگانی گلستان:

رئیس اتاق بازرگانی استان گلستان گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد دریای خزر می‌تواند آب شرب 10 استان کشور را تأمین کند.

دریای خزر می‌تواند آب شرب 10 استان کشور را تأمین کند
به گزارش گلستان 24 ؛  علی‌محمد چوپانی در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان که با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حال برگزاری است اظهار کرد: نزدیک به 100 هزار هکتار از اراضی شمالی استان گلستان در نزدیکی خلیج گرگان تبدیل به بسترهایی تله خاک‌های شور می‌شود و برخی از بستر تالاب‌های استان برای برداشت نمک استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم مطالعات زیست محیطی 280 هزار هکتار از سوی اداره کل محیط زیست استان گلستان برای برنامه‌ریزی با سرعت بیشتری به دست ما برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان ادامه داد: امیدواریم محیط‌زیست با نگاهی که در گیلان و مازندران وجود دارد به ساحل‌های استان گلستان نگاه کند، متاسفانه ساحل استان گلستان به مرداب و گنداب تبدیل شده و با اینکه سرمایه‌گذار داریم اما اجازه سرمایه‌گذاری در ساحل را نداریم.

چوپانی با اشاره به اینکه مطالعات ما در اتاق بازرگانی نشان می‌دهد آن بستری که به شکل طبیعی آب‌های زیرزمینی را در مناطق شمالی استان هدایت می‌کند نیاز به یک کانال سراسری دارد،بیان کرد: اراضی 280 هکتاری در قسمت جنوبی رودخانه گرگانرود است و از سد گلستان شروع و به دریا ختم می شود و هر چه به عمق این اراضی می‌رویم سطح آب بالا می‌آید و این قدرت مویینگی است.

وی با اشاره به اینکه یک کانال سراسری باید کشیده شود تا زه‌آب‌ها که تبخیر می‌شود به دریا تخلیه شود و اگر به دریا تخلیه نکنیم به تالاب‌ها منتقل می‌شود، افزود: این کانال که به عنوان کانالی که از فروپاشی عرصه‌های خاکی به وسعت 100 هزار هکتار جلوگیری می‌کند باید در دستور کار و اولویت نخست قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه مطالعات ما در خزر نشان می‌دهد، می‌توانیم آب شرب 10 استان کشور را تامین کنیم، یادآور شد: لوله آب شرب و آشامیدنی 10 استان را می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم استان خراسان شمالی و رضوی نیز که نیاز به آب شرب دارند در این مساله همکاری خواهند داشت.

چوپانی متذکر شد: در حال حاضر آب‌شیرین‌کن نیاز آباد ساعتی 200 تانکر آب شیرین می‌کند که اگر مقداری کمک شود این میزان دو برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه خط سراسری لوله آب کشاورزی به منظور توسعه کشت‌های مدرن را در دستور کار داریم تا کشت مدرن در استان نهادینه شود، اذعان کرد: آبیاری در بسیاری از کشورها مکانیزه شده و در قسمت ضلع جنوبی رودخانه اترک بهترین اراضی را به مساحت 60 هزار هکتار داریم که باید در دستور کار قرار گیرد.

لنتهای پیام /فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار