مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده به تصویب رسیده است، گفت: براساس مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست ظرفیت گردشگری جزیره روزانه ۵۰۰ نفر تعیین شده است.

طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده به تصویب رسید

به گزارش گلستان 24 ؛امیر عبدوس شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص طرح گردشگری جزیره آشوراده اظهار داشت: محیط زیست در خصوص اقتصادی بودن یا نبودن طرح ورودی ندارد و سازمان براساس استانداردهای جهانی که برای حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از عرصه‌های محیط زیست مطرح بوده، کار مطالعه را انجام داده است.

وی با بیان اینکه همیشه تقاضا برای اینکه آشوراده به محیطی گردشگری تبدیل شود، وجود داشته است، افزود: نقاطی در آشوراده برای استفاده تفرجی و پرنده‌نگری به صورت متمرکز مورد مطالعه قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان یادآور شد: در گذشته این خواسته از مبادی مختلف از جمله میراث فرهنگی و بخش خصوصی مطرح شده بود اما به نتیجه نرسید زیرا در همه طرح‌هایی که ارائه می‌شد، می‌بایست مالکیت عرصه را واگذار می‌کردند که طبق قانون امکان آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در طرح موجود این عرصه‌ها می‌تواند به صورت مشارکت با بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بیان داشت: در طرح طبیعت گردی آشوراده مدیریت انرژی، پسماند و فاضلاب هم دیده شده و تمام ارزیابی‌ها و ملاحظات زیست محیطی درباره آن رعایت شده است.

عبدوس ادامه داد: در شرایطی مجوز زیست محیطی طرح صادر شده که باید دستگاه متولی مشخص و قراردادی منعقد شود. مجری طرح در حال حاضر استانداری و عاملیت به سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها داده شده است.

وی گفت: این طرح متعلق به محیط زیست است و به صورت BOT به اجرا در خواهدآمد. پس از انتفاع سرمایه‌گذار طرح به محیط زیست تحویل می‌شود و آن زمان سازمان می‌تواند رأساً اقدام به بهره‌برداری کند یا به سرمایه‌گذار دیگری بدهد.

مدیرکل محیط زیست استان گفت: برای ایجاد مجتمع‌های اقامتگاهی و هتلینگ، 130 هکتار از اراضی حاشیه دریا در سواحل بندرترکمن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در ضوابط اجرای طرح 42 شرط تعیین شده است، افزود: براساس طرح اجازه ورود خودرو به جزیره داده نمی‌شود و حمل و نقل داخل جزیره هم با خودروهای برقی انجام خواهد شد و همچنین در قالب این طرح خروج فاضلاب اتفاق نمی‌افتد.

عبدوس با بیان اینکه طرح طبیعت‌گردی در 22 هکتار از جزیره آشوراده به تصویب رسیده است، تصریح کرد: براساس مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست ظرفیت گردشگری جزیره روزانه 500 نفر تعیین شده است.

انتهای پیام/تسنیم

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار