برداشت گُل زعفران از اراضی زیر کشت در روستای کوهستانی وامنان بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان از مهرماه آغاز و هم اینک این محصول روانه بازار استان و دیگر مناطق کشور شده است.

 زعفران گلستان روانه بازار شد

به گزارش گلستان 24؛اسماعیل شاملو یکی از باغداران روستای وامنان دراین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: هر کیلوگرم زعفران خشک شده گلستان بین 115تا 120 میلیون ریال در بازار مشتری دارد، که این رقم دو برابر سال قبل است.

به گفته وی، بزرگترین مشتری زعفران روستای وامنان استان خراسان رضوی است.

به گزارش ایرنا برداشت گُل زعفران در روستای وامنان در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا اواخر آبان ادامه دارد.

کشت زعفران در وامنان از 20 سال قبل از سوی حجت الاسلام محمد احمدی روحانی اهل همین روستا آغاز شد و امروز با توسعه روند کشت این محصول و درآمدزایی برای روستائیان منطقه آوازه کشوری دارد.

آب و هوای وامنان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است، این روستا افزون بر دوهزار نفر جمعیت دارد و بیشتر ساکنان آن از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.

کارشناس زعفران معاونت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: امسال سطح کشت زعفران در استان 350 تا 370 هکتار بوده که حدود 80 هکتار آن باغ های سال اول است.

مهندس معصومه ژیان افزود: از باغ های زعفران استان حدود 250 هکتار در وامنان و روستاهای همجوار از جمله سیب چال، نراب و کاشیدار قرار دارد که در سال دوم باردهی و به بالا هستند.

وی اضافه کرد: میانگین عملکرد تولید زعفران خشک در باغ های استان 6 تا 6.5 کیلوگرم محصول است که این راندمان به خاطر شرایط آب و هوایی مطلوب، مدیریت بهتر در جمع آوری و خرد بودن زمین های زیر کشت قابل افزایش است.

بیشتر زمین های زیرکشت زعفران در روستای وامنان در قطعه های 2 تا 3هزار مترمربع بوده و داشت و برداشت گُل و بیرون کشیدن پرچم از گُل ها نیاز به نیروی کارگر زیاد دارد.

سرپرست مدیریت صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: اکنون دو واحد بهره برداری و بسته بندی زعفران با ظرفیت 230 کیلوگرم محصول در استان فعال است.

عید محمد فاروقی اظهار داشت: برای حمایت از سرمایه گذاران در حوزه بسته بندی و فرآوری زعفران در استان مشکلی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا شرکت تعاونی زعفران کاران روستای وامنان آزادشهر از سال 92 کار فرآوری و خشک کردن زعفران را با برند استان گلستان آغاز کرده است.

زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.

فاروقی، همچنین از اختصاص افزون بر هشت میلیارد ریال وام بانکی از محل اعتبارات اشتغال روستایی برای حمایت از زعفران کاران استان خبر داد و گفت: کشاورزان متقاضی برای استفاده از این تسهیلات ارزان قیمت می توانند به شرکت تعاونی زعفران کاران وامنان آزادشهر مراجعه و با معرفی به بانک های عامل نسبت به تشکیل پرونده و دریافت وام اقدام کنند.

استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 7 اقلیم از 13 اقلیم دنیا از قطب های کشاورزی و نیز کشت گیاهان دارویی به شمار می رود.

عکس های برداشت گُل زعفران در بخش گزارش تصویری ایرنا قابل مشاهده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار