رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان، کمبود منابع آبی را مهمترین چالش استان دانست و گفت: متأسفانه 97 درصد آب در استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

کمبود منابع آبی مهمترین چالش استان گلستان است/ تعریف بیش از ۹۰۰ پروژه محوری برای استان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدولی روزبهان صبح امروز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان گلستان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: هشت اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهان در استان گلستان وجود دارد و از 2 میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی برخوردار است.

وی ادامه داد: سرانه تولید ناخالص داخلی در استان گلستان تقریبا نصف سرانه تولید ناخالص داخلی کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: رتبه نخست تولید دانه های روغنی و پنبه، و رتبه سوم تولید غلات در سطح کشور متعلق به استان گلستان است و 92 محصول زراعی و باغی در استان تولید می‌شود، همچنین گلستان رتبه سوم گوشت مرغ و رتبه دهم گوشت قرمز را به خود اختصاص داده و تنها استان دارای طرفیت تولید میگو است.

روزبهان با بیان اینکه استان گلستان از سایر استان‌های مطرح در امور گردشگری چیزی کم ندارد، اذعان کرد: بلندترین برج آجری جهان در این استان قرار دارد، همچنین برخورداری از ترکیب جمعیتی و قومی، اقلیم‌های متفاوت، موقعیت جغرافیایی بسیار خوب برای ارتباط کریدورهای شمال و جنوب، وجود تنها معدن ید کشور در گلستان از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد استان است.

وی نرخ بالای جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی را از مشکلات استان گلستان برشمرد و یادآور شد: کمبود منابع آبی مهمترین چالش استان است که صنعت کشاورزی و شرب استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و متأسفانه 97 درصد آب از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان رتبه بالای درصد بیماران سرطانی و تعداد زیاد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد را از دیگر مشکلات استان گلستان خواند و افزود: تقویت زیرساخت‌ها و تجهیز امکانات گردشگری، توسعه فعالیت‌های صنعتی و تأکید بر ایجاد زنجیره‌ها، استفاده از منطقه مرزی اینچه‌برون، توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی از جمله اقداماتی است که می‌تواند مشکلات استان را بهبود بخشد.

روزبهان به اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: 43 جلسه با 419 مصوبه اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و کارگروه‌ها نیز 109 جلسه را تشکیل دادند و هفت جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر معین وقت و معاون وزیر در استان برگزار شد و 910 پروژه محوری و مهم در استان تعریف شده است.

وی از پیشرفت 51 درصدی سد «نرماب» خبر داد و گفت: این سد می‌تواند مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی استان را حل کند، همچنین احداث سد «چایلی» که یک سد محوری در مراوه‌تپه است، می‌تواند مشکل آب را در این منطقه حل کند و سد «شصتکلاته» نیز با وجود قرارگیری در گرگان، می‌تواند آب این شهرستان را تأمین کند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار