صحن شورای شهر گرگان؛

جلسه علنی شورای شهر گرگان شب گذشته تحت شعاع حرف‎های سخنگوی شورای شهر گرگان در نشست با اصحاب رسانه قرار داشت و حتی به مطرح‌شدن عزل از سخنگویی در شورا ختم شد.

اظهارات سخنگوی شورا در مورد تیم ملی کار دستش داد/ خواهرخواندگی بدشگون گوانگجو برای شورای شهر گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ یکصد و پنجمین صحن علنی شورای اسلامی شهر گرگان شب روز گذشته(شنبه ۱۰ آذر) برگزار شد، در این جلسه گرچه در دستور جلسه بررسی نامه‎های رسیده شامل ۲۳ بند و پیگیری لوایح چون استفاده از ظرفیت خیرین در پروژه شهرداری، اجرای عملیاتی مطالعات طرح جامع گردشگری شهر، دریافت حق‌الزحمه نظارت مبنی بر ایجاد پارکینگ عمومی موقت در سطح شهر، اخذ عوارض ارزش‌افزوده ناشی از تغییر کاربری در سال ۱۳۹۲، بخشودگی عوارض مسجد کوی جرجان ۱۴، واگذاری یک واحد خدماتی متعلق به شهرداری به وزارت امور خارجه، واگذاری تعداد ماشین‌آلات سنگین، مساعدت به کاروان پیاده‌روی زائران، مساعدت با هیئت ورزش بیماران خاص، راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی و در خصوص ساخت نماد جاجیم و نصب آن در یکی از میدان‌ها وجود داشت ولی به دلیل حواشی پیش‌آمده تنها دو مورد آن در صحن شورای اسلامی مطرح و پیگیری شد.

تقریباً به دوسوم وقت جلسه به‌اضافه نیم ساعت تأخیر همیشگی اعضای شورای شهر گرگان در برگزاری جلسه به موضوع مواضع سخنگوی شورای شهر گرگان در نشست خبری با اصحاب رسانه، خواهرخواندگی گرگان با گوانگجو و سفر دو عضو شورای شهر گرگان به این شهر سپری شد.

 

سخنگوی شورای شهر عذرخواهی کند

در ابتدای این جلسه سعید رحیمی، عضو شورای شهر گرگان که نسبت به برخی از اظهارات سخنگوی شورا در گفت‎وگو با خبرنگاران گلایه داشت طی نامه‎ای خواستار عذرخواهی رسمی سخنگو برای پایین آوردن شان شورا و مصوبات شورا و حتی درخواست عزل آقا‎ملایی از این سمت را داشت.

وی در این جلسه درخواست رسیدگی دو فوریت به این موضوع را داشت و تأکید کرد: پیرو نامه ریاست شورا در صحن علنی مجلس موضوع انتخاب دو عضو شورای شهر گرگان مطرح شد و نهایتاً دو نفر به‌قیدقرعه یعنی رحیمی و آقاملایی منتخب شدند و از آنجا که مصوبه برای آن داشتیم قانونی بود.

این عضو شورای شهر گرگان تأکید کرد: هر کاری در شورا انجام شود باید از مجاری صحن علنی بگذرد و گرنه آن مصوبه قابلیت اجرایی ندارد و معتقد هستم برخلاف ماده ۵ قانون شورا که ملزوم به حفظ حیثیت و امانت‌داری است از سوی سخنگویی شورا رعایت نشده و سخنگو وظیفه داشت آن چیزی که در شورا گذشته و مصوبات شورا را به سمع نظر برسانند.

رحیمی یادآور شد: آقاملایی سخنگوی شورای شهر می‌فرمایند برای رفتن به گوانگجو نیازی به مصوبه شورا نداشتیم و اگر نیاز به مصوبه شورا نیست امروز همکاران شورایی من برای حرمت به شورا مصوبه قبلی خود را لغو می‎کنند.

وی افزود: آقاملایی گفته هزینه از طرف چین پرداخت می‌شود پرواز به دبی و از دبی به چین تا پکن و پکن تا گوانگجو و خورد و خوراک در این مسیر بر عهده شورای شهر و شهرداری است.

 

پرداختن به موضوعات حواشی سفر گوانگجو شان شورا را پایین می‌آورد

ناصر گرزین، عضو شورای شهر گرگان نیز در این جلسه بابیان اینکه از شهروندان گرگانی عذرخواهی می‌کنم که در صحن شورا به موضوعاتی می‌پردازیم که نباید مطرح شود، گفت: آنقدر موضوع و نامه رسیده در صحن شورا داریم که پرداختن به چنین موضوعاتی جایگاه شورای شهر را پایین می‎آورد.

وی تصریح کرد: جایگاه شورا بسیار بالا است و نباید شورا را درگیر موضوعات این‌چنینی کنند، برخی از موضوعات باید در صحن شورا مطرح شود و تصمیمات بر اساس موضوعات شورایی اتفاق می‌افتد و کتابی به‌عنوان قانون شورا داریم و آن را باید سرلوح کار خود قرار دهیم.

عضو شورای شهر گرگان بابیان اینکه همکاران باید جایگاه شورا و قانون را رعایت کنند، در مورد سفر به گوانگجو یادآور شد: سه دوره هیچ سفری نرفتم و از این به بعد نیز نخواهم رفت و اعتقادی ندارم که هزینه بیت‎المال صرف سفر شود.

گرزین در مورد موضوع سفر به گوانگجو تأکید کرد: آقای شهردار پیشنهاد داد و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر نتیجه‌گیری شد و ای‌کاش این مصاحبه از سوی سخنگوی شورا اتفاق نمی‎افتاد چراکه در آن جلسه اصحاب رسانه حضور داشتند و نمی‎توانیم بگوییم که الکی بوده است.

وی بابیان اینکه موضوعاتی که مطرح شد در شان شورا نبود، تأکید کرد: کاش قانون شورا آزمون گرفته شود تا اعضا بیشتر پایبند قانون باشند و بر اساس قانون رئیس شورا و سخنگویی شورا در این سمت حقوقی می‌توانند مصوبات شورا را بیان کنند و از سویی همه اعضای شورای شهر باید پاسخگو باشند و می‎توانند اظهارنظر در مورد مسائل مختلف داشته باشند.

 

پیگیری قانونی رئیس شورا از اخبار کذب فضای مجازی

علی‎اصغر یوسفی، رئیس شورای شهر گرگان نیز به این نکته اشاره کرد که بسیاری از خبرنگاران حاضر در جلسه در هفته گذشته در صحن شورا حضور داشتند و از حواشی آن جلسه مطلع بودند، گفت: از آن جلسه تا به امروز هیچ مصاحبه‎ای نداشتم ولی بر اساس موضوعات مطرح‌شده جا دارد از حق‌وحقوق خود دفاع کنم.

وی تصریح کرد: دوستان در هفته گذشته پیشنهاد قرعه‌کشی ارائه کردند و من وظیفه‌دارم به‌عنوان رئیس شورا به نظر اعضا احترام بگذرام و بر اساس آن عمل کنم، همچنین در روز پنجشنبه یکم آذر جلسه‎ای به‌عنوان هیئت‌رئیسه تشکیل شد و سه نفر از اعضا خانم عبدالهی، رحیمی و کاظم نژاد حضور داشتند و در آنجا تصمیم گرفته شد برای انتخاب اعضای شورا به سفر به گوانگجو چگونه عمل کنیم و اکثریت عنوان کردند که قرعه‎کشی شود.

رئیس شورای شهر گرگان تأکید کرد: در جلسه صحن علنی روز سوم آذرماه نیز به این موضوع اشاره شد که شهردار بیان کردند که به دلیل فوریت دو نفر از اعضا را معرفی کردند و در صورت امکان تغییر این افراد معرفی‌شده شورای شهر تصمیم‎گیری کند و اگر امکان نداشت اعزام این دو نفر برای همراهی در صحن شورا اتفاق بیفتد.

یوسفی بابیان اینکه بر اساس رأی اکثریت این قرعه‌کشی انجام شد و حتی در این جلسه عنوان شد که سهمیه برای رئیس شورا لحاظ شود که من مخالفت کردم و گفتم به شرایط مساوی بین ۹ عضو شورا قرعه‎کشی انجام شود.

وی بابیان اینکه من گفتم که در این جلسه شرکت نمی‌کنم و اصراری برای رفتن به این سفر نداشتم، افزود: چراکه در ۲۰ سال اخیر تعداد کشورهایی که رفتم آمارش از دستم دررفته و شاید ۲۰ ساعت پرواز هوایی برای رسیدن به یک کشور داشتم و این سفر چیزی نبود که یوسفی تشنه رفتن به سفر به چین باشد.

این عضو شورای شهر به انتقادات و اخبار کذب در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: گرچه زیاد فضای مجازی را رصد نمی‎کنم ولی اگر اخبار کذب در مورد من وجود داشته باشد که نتوانند اثبات کنند پیگیری قانونی خود را به‌عنوان عضو شورا و رئیس شورا خواهم داشت.

حسین ربیعی، دیگر عضو شورای شهر گرگان بابیان اینکه در هفته گذشته عنوان کردم که اگر قرعه به نام من بیفتد صرف کمک به مستضعفین خواهم کرد ولی متأسفانه چنین صحبت‎هایی در هفته گذشته از سوی رسانه‎ها منعکس نشد و تنها به حواشی قرعه‎کشی پرداخته شد.

وی تصریح کرد: سخنگوی شورا در اطلاع‎رسانی‎ها اگر نقل‌قول واقعی نباشد باید تکذیب می‎کرد و وقتی سخنگوی شورای شهر هستید باید حرف‎های شخصی را به دلیل احترام به دیگر اعضای شورا بیان نکنید.

این عضو شورا تاکید کرد: با هزینه شخصی برای رفتن به این سفر از دو عضو شورای شهر موافقت کنیم تا حواشی پیش آمده نسبت به شورا منتفی شود.

وی همچنین ضمن انتقاد به خواهرخواندگی گرگان با اکتائو گفت: تنها در گرگان خیابانی در قزاق محله گرگان به نام اکتائو داشتیم و هیچ ثمره دیگری نداشت و نظر من این است که دوستان می‎خواهند به این سفر بروند با خرج  خودشان باشد.

فائزه عبدالهی دیگر عضو شورای شهر گرگان نیز در این جلسه ضمن دفاع از خواهرخواندگی گرگان با شهرهای دیگر دنیا گفت: خواهرخواندگی مراودات در قالب تفاهم‌نامه‌ها بعدی را به همراه می‎آورد و می‎توان در بستر آن مراودات اقتصادی و اجتماعی و یا دانشگاهی ایجاد کرد.

وی به قیاس این دو شهر در فضای مجازی نیز واکنش نشان داد و افزود: دوستان قیاس کردند این شهر ویژگی‌هایی دارد مشابه گرگان نیست ولی باید به این نکته اشاره کرد که ما هنوز نپذیرفتیم و هیئت همراه بنا است که برود و مذاکراتی داشته باشند و این تازه  مقدمات کار است.

این عضو شورای شهر گرگان افزود: قبل در جلسه فوق‎العاده عنوان کردم که بر اساس دستورالعمل شورا عمل شود و مصوبات شورا زمانی وجاهت قانونی دارد که در صحن علنی شورا باشد.

حمیدرضا آقا‎ملایی، سخنگوی شورای شهر گرگان گرچه با بازی با کلمات برایش چنین حواشی پیش‌آمده بود ولی برخی مسائل آشکار از جمله دعوت خبرنگاران به نشست با سخنگوی شورای شهر را منکر شد و این در حالی بود که تحت این عنوان خبرنگاران به این جلسه دعوت‌ شده بودند.

وی بابیان اینکه قبل از مطرح‌شدن نامه آقای رحیمی قصد به عذرخواهی برای مسائل پیش‌آمده و موضوعات مطرح‌شده از سوی من در فضای مجازی داشتم، گفت: از تغییر نامه خبر نداشتم و ما نباید خیلی به این سمت ببریم و در نشست با اصحاب رسانه آن قسمت که به خود من مربوط بود بیان کردم و گفتم ازنظر من آقا ملایی به‌عنوان یکی از این عضو شورا قرعه‌کشی در صحن پس‌ از این نامه درست نبود.

این عضو شورای شهر گرگان بابیان اینکه ۶۵ خیابان در دنیا به اسم رامسر نامگذاری شده، افزود: اگر یک سری موارد را قبول داریم باید آن را دنبال کنیم و درخواست داریم که تک‌بعدی به موضوع نگاه نشود.

ابراهیم جرجانی، دیگر عضو شورای شهر گرگان که برای لحظاتی به دلیل غیبت یوسفی ریاست شورا را بر عهده داشت، گفت: به دلیل انتشار فیلم قرعه‎کشی و تأکیداتی که شده بود فیلم گرفته نشود و خواستار ممانعت از فیلم‎برداری اصحاب رسانه از صحن شورای شهر شد که این موضوع از سوی یکی از اصحاب رسانه واکنش به همراه داشت و بیان شد که در صحن علنی شورا این مهم برخورد خوبی نیست گرچه جرجانی تأکید کرده بود که روابط عمومی فیلم و اطلاعات را پس از جلسه در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

 

خواهرخواندگی گرگان با ۱۰ شهر  دنیا

عبدالرضا دادبود نیز نسبت به سفر گوانگجو واکنش نشان داد و گفت: نباید به دلیل انتقاد هزینه‎های سفر دو عضو شورای شهر این موضوع را نادیده بگیرند و خواهرخواندگی با گوانگجو اقدام خوبی است.

وی تصریح کرد: هر کاری در سطح شهر انجام می‎دهیم از خرید اتوبوس و یا ساخت تقاطع غیر هم‌سطح افسران عده‎ای مخالف هستند.

شهردار گرگان ادامه داد: گرگان یکی از عقب‎مانده‎ترین شهرها ازنظر دیپلماسی شهر است و باید فعالیت بیشتری کنیم به دنبال این هستیم که با ۱۰ شهر خوب در جهان مراودات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم و بر اساس مخالفت عده‎ای که اساس آن را نمی‌دانم و برخی تصمیم دارند همواره مخالفت کنند عمل نکنیم.

پایان پیام/ شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار