رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور:امیدواریم امسال شاهد اجرایی شدن طرح«نجات پنبه» در گلستان باشیم

​رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه توسعه و گسترش کشت پنبه در گرو حمایت‌های دولت است، گفت: بسته‌های حمایتی در حوزه پنبه‌کاری باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

توسعه کشت پنبه در گرو حمایت‌های دولت است

به گزارش گلستان24،قربانعلی روشنی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه پنبه‌کاری باید بسته‌های حمایتی در حوزه پنبه‌کاری در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی با بیان اینکه محصول پنبه باید همچون محصولات کلزا و سویا مورد حمایت دولت قرار گیرد، تصریح کرد: توسعه کشت پنبه در گرو حمایت‌های دولت است در این صورت شاهد رونق کشت پنبه در سطح استان گلستان خواهیم بود.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور ابراز کرد: طی چند سال گذشته قرار شد در راستای نجات پنبه، به ازای هر یک هکتار از مزارع پنبه تسهیلات سه میلیون تومانی به کشاورزان پرداخت شود و همچنین سموم و بذر را به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

روشنی با بیان اینکه امیدواریم امسال شاهد اجرایی شدن بخشی از طرح«نجات پنبه» در استان گلستان باشیم، خاطرنشان کرد: اگر تسهیلات یارانه‌ای به کشاورزان محقق می‌شد ما شاهد افزایش عملکرد و رونق این محصول در سطح استان بودیم که متاسفانه این امر محقق نشد.

وی تصریح کرد: در 75 کشور دنیا پنبه‌کاری روج داشته و همچنان رواج دارد و در بسیاری از نقاط دنیا این افت سطح کشت اتفاق افتاده است.

* دولت‌ها سیاست‌های حمایتی را در پی نگرفته‌اند

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه دولت‌ها سیاست‌های حمایتی را در پی نگرفته‌اند، ابراز کرد: در برخی کشورها از جمله کشور هندوستان سطح کشت پنبه به میزان دو برابر افزایش پیدا کرده است.

روشنی ادامه داد: کشور هندوستان در زمینه کشت پنبه نسبت به 30 سال گذشته رشد داشته است یعنی اگر 30 سال قبل 6 میلیون هکتار پنبه در این کشور کشت می‌شد اما امروزه این رقم به 12.5 میلیون هکتار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کشور هندوستان راز اشتغال را در کشاورزی و در نهایت در کشت محصول پنبه می‌داند و در این زمینه نیز رشد داشته است.

 

* بذر مهمترین رکن تولید در بخش کشاورزی است

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه ما در موسسه تحقیقات پنبه کشور در چند ساله اخیر به یافته‌های جدیدی رسیدیم، اذعان کرد: همه تولید صرفا در بذر خلاصه نمی‌شود شاید بذر مهمترین رکن تولید در بخش کشاورزی باشد اما بذر خوب باید با مقدمات و موخرات توام شود تا نتیجه خوبی حاصل شود.

روشنی آماده‌سازی بستر بذر را از اولویت‌های مهم در کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌های بهاری خوبی که در سطح استان گلستان شاهد بودیم تقریبا ذخیره رطوبتی خوبی را داریم و کشاورزان باید بسیتر مناسبی را برای بذرها آماده کنند تا در آینده شاهد عملکرد خوبی باشیم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار