رییس اداره فناوری های مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: توسعه کشت نشایی محصولات در فصل بهار و تابستان به خصوص گیاهان وجینی اولویت کشاورزی استان است.

اولویت کشاورزی گلستان، توسعه کشت نشایی است

به گزارش گلستان24؛عید محمد فاروقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: سال قبل در سطح 73 هکتار کشت نشایی پنبه، سویا، کلزا و ذرت در اراضی استان انجام شد و امسال هم برنامه کشت 76 هکتار در دست اجرا است.
به گفته وی؛ قرار گرفتن در مناطق خشک و نیمه خشک، استمرار خشکسالی و استفاده نامناسب آب در بخش کشاورزی از زمینه های توسعه کشت نشایی محصولات در گلستان است.
وی با بیان اینکه کشت نشایی به کاهش مصرف آب در محصولاتی همچون ذرت، پنبه، سویا و کلزا کمک می کند، افزود: در این روش ابتدا بذر در خزانه کشت و بعد از مدتی به زمین اصلی منتقل می شود.
فاروقی همچنین اظهار داشت: ضمن توسعه شیوه تولید و پرورش کشت نشایی، کشاورزان و تشکل های این بخش می توانند با فراگیری دوره های آموزشی لازم؛ بانک های نشا را ایجاد و نسبت به ترویج این کشت اقدام کنند.
وی با بیان اینکه دانش آموخته های بخش کشاورزی می توانند از تسهیلات بانکی و یارانه دار برای توسعه و ترویج نشا کاری بهره مند شوند، افزود: اداره مکانیزاسیون کشاورزی استان هم آمادگی ارائه تسهیلات در زمینه خرید ادوات و تجهیزات از جمله نشا کار و بانک نشا را دارد.
*گلستان میزبان کارگاه کشوری کشت نشایی 
رییس اداره فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی گلستان همچنین گفت: این استان میزبان کارگاه آموزشی مکانیزاسیون کشت نشایی با هدف توسعه آن و آشنایی دست اندرکاران با روش های تولید، نگهداری و انتقال نشاء به مزرعه از 7 تا 9 مردادماه سال جاری در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان است.
فاروقی اظهار داشت: در این کارگاه آموزشی سه روزه، کارشناسان مکانیزاسیون، زراعت و مدیران مکانیزاسیون جهادکشاورزی استان های کشور حضور دارند.
به گفته وی؛ توسعه کشت نشایی محصولات زراعی همچون پنبه، ذرت، سویا، کلزا از طرح های وزارت جهاد کشاورزی است که به منظور کاهش مصرف آب، بذر، کود، سم و افزایش تولید و بهره وری ترویج می شود.
گلستان با داشتن 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود که استمرار خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال های اخیر، ضرورت استفاده مناسب از آب را در این استان دوچندان کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار