نماینده ولی فقیه در گلستان:

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان این که نواندیشی در فقه اتفاق بیفتد، گفت: در مورد هر مسأله جدیدی که در دنیا ایجاد می شود باید اسلام هم در آن زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

اسلام در مورد مسائل جدید دنیا حرف داشته باشد/ نواندیشی در فقه

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدکاظم نورمفیدی، ظهر دوشنبه در هشتمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی (ره) که در مجتمع فرهنگی میرداماد برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از مسائلی که قرآن مطرح کرده مانند هفت آسمان تجربه پذیر نیستند.

وی افزود: اعجاز علمی یعنی قرآن مسائلی را مطرح کرده که برای هیچ بشری راهی برای تجربه کردن آن نیست.

نورمفیدی ادامه داد: مرحوم فاضل لنکرانی (ره) شخصیتی نواندیش بود که این صفت را یا از امام (ره) آموخته بود و یا در ذات وی وجود داشت.

وی گفت: شخصیت های علمی را می‌توان از روی اساتید، شاگردان و کتب های علمی که افکار و اندیشه‌ها در آن ذکر شده، بررسی کرد.

نورمفیدی تصریح کرد: مرحوم فاضل لنکرانی شاگرد مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم امام خمینی (ره) بود و آن ها هم قضاوت های شنیدنی در مورد لنکرانی داشتند.

وی با بیان این که از طریق تلامیذ می توان شخصیت ها را شناخت، افزود: تألیفات و کتب بسیاری از فاضل لنکرانی به جای مانده که نمونه آن «تفضیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله» است.

نورمفیدی اضافه کرد: حدود ۴۰ جلد از این کتاب چاپ شده که علاوه بر این که علمیت فاضل را نشان می دهد به این نکته هم پاسخ می دهد که امام (ره) هم علاوه بر محوریت سیاسی، محوریت علمی هم داشتند.

وی گفت: زمان و مکان در فقه مؤثر است و در دنیای امروز باید نواندیشی در آن اتفاق بیفند وگرنه نمی توانیم خود را با نیازهای زمان تطبیق دهیم.

نورمفیدی خاطرنشان کرد: در مورد هر مسأله جدیدی که در دنیا ایجاد می شود باید اسلام هم در آن زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد وگرنه دیگران جای آن را می گیرند.

انتهای پیام/ مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار