کارشناسان امر معتقدند تسریع در اجرای طرح زهکشی اراضی شوره زار شمال گلستان تحول در تولید و اقتصاد مرزنشینان استان ایجاد می کند و در سال های اخیر اقدامات رو به جلو برای اجرای آن صورت گرفته و بارقه امید را در دل کشاورزان به وجود آورده است.

 کشاورزان مرزنشین گلستان به زهکشی زمین ها امید بسته اند

به گزارش گلستان 24 ؛ به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک در گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی نداشته که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش تولید دارد.

در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر می توان گفت زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کننترل فرسایش، کنترل سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

شرکت آب منطقه ای گلستان، مطالعات زهکشی را در سطح 450 هزار هکتار این استان در سال 1390 آغاز کرد و براساس این مطالعات، 280 هزار هکتار از زمین های این خطه دارای اولویت اجرای طرح زهکشی شناخته شد.

اجرای این طرح مهم تحول زا در اقتصاد ساکنان شمالی گلستان که نیازمند سرمایه گذاری کلان است، صرفا با استفاده از منابع استانی امکان پذیر نبوده و مسوولان ارشد استان را بر آن داشت تا با طرح آن در جریان سفر آذر ماه سال 1393 رییس جمهوری به این استان، مصوبه اجرایی در سطح 22 هزار هکتار از زمین های واقع در شهرستان های مرزی و محروم گنبدکاووس، ترکمن، گُمیشان و آق قلا را دریافت کنند.

اکنون تلاش دستگاه های مرتبط با اجرای این طرح در سطح 10 هزار هکتار نتیجه داد و بخشی از کشاورزان مرزنشین به ویژه در گُمیشان از مزایای آن بهره مند شده اند.

موفقیت در نتیجه گیری اجرای طرح زهکشی در سطح 10 هزار هکتار از زمین های شمال گلستان، باعث شده تا پوشش کامل زهکشی زمین های شوره زار شمال استان در دستور کار کارگروه های مرتبط در استان قرار گرفته و باعث شده تا در کارگروه اقتصاد مقاومتی هم مصوبه ای برای شتاب بخشیدن به اجرای آن ابلاغ شود.

بر اساس داده های شرکت آب منطقه ای گلستان و مطابق مصوبات کارگروه اقتصاد مقاومتی استان 52 هزار هکتار از زمین های دارای مشکلات زهکشی در دستور کار این شرکت برای اجرای عملیات زهکشی در مرحله دوم قرار گرفته است.

علاوه بر این، سید مناف هاشمی استاندار گلستان برای سرعت بخشیدن به ادامه عملیات طرح زهکشی زمین های شمال استان، نشستی با سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آذر ماه امسال برگزار کرد که منجر توافق برای اجرای طرح زهکشی در سطح 100 هزار هکتار دیگر توسط قرارگاه مربوطه شد.

در همین ارتباط معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان به اهمیت اجرای زهکشی در زمین های شمالی استان اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح اقتصادی با تخصیص اعتبار و انتخاب پیمانکار در قالب دو اولویت 10 و 12 هزار هکتاری کلید خورد که اولویت اول انجام شده و بخش 12 هزار هکتاری در دو شهرستان بندرترکمن و آق قلا افزون بر 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

داود گیلک در رابطه با اجرای طرح در اراضی بندرترکمن و آق قلا افزود: کنترل و رفع سیلاب های فصلی و روان آب ها، بهبود وضعیت خاک، افزایش تولید و درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال پایدار از مزایای این طرح است.

به گفته وی اعتبار امسال برای اجرای طرح زهکشی زمین های شمال استان 120 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این اعتبار به استان تخصیص یافته است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح زهکشی زمین های شمال استان در سال آینده، 150 میلیارد ریال است.

وی با اشاره به این که شتاب دادن برای پوشش کامل طرح زهکشی در سطح 280 هزار هکتار از زمین های گلستان مشارکت همه جانبه را می طلبد، گفت: هرچند منابع تخصیصی و پیگیری استاندار و سایر مدیران ذیربط گلستان تاکنون مفید فایده بوده است اما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باعث شتاب بیشتر در اجرای طرح خواهد شد.

فرماندار گُمیشان به عنوان یکی از شهرستان های ذینفع در اجرای طرح مزبور با تاکید بر ضرورت زهکشی زمین های کشاورزی منطقه می گوید: تاکنون اجرای طرح زهکشی در بخشی از زمین های شهرستان باعث افزایش راندمان تولید در واحد سطح از 500 کیلوگرم به 3500 کیلوگرم شده است.

امیرشیر توماج معتقد است: پوشش کامل این طرح، اقتصاد مرزنشینان استان گلستان را متحول خواهد کرد.

به گفته وی، در شهرستان گُمیشان 68 هزار هکتار زمین زراعی بویژه در حوزه کشت جو، گندم و کلزا و 35 هزار هکتار مرتع وجود دارد.

با توجه به اهمیت اجرای طرح زهکشی کشاورزی در گلستان، کارشناسان حوزه های آب و کشاورزی استان معتقدند که جذب اعتبار برای شتاب دادن به اجرای طرح زهکشی در این خطه به ویژه در زمین های شوره زار مناطق شمالی برای بهبود وضعیت اصلاح خاک، حفاظت از آب و خاک، افزایش تولید، تثبیت شغل در حوزه کشاورزی، بهبود اقتصاد ساکنان مرزی و ممانعت از مهاجرت آن ها شهرها و مقابله با تهدید ریزگردها از ضروریات است.

استان گلستان با داشتن 667 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید کشور به شمار می رود و اجرای طرح زهکشی در شمال استان برای افزایش راندمان آب، استفاده از نهاده ها و تولید و اشتغال در منطقه بسیار ضروری است.

اقتصاد اصلی جمعیت یک میلیون و 863 هزار نفری گلستان بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

6204/2729/1860

 

انتهای پیام /*

 

ارسال نظر

آخرین اخبار