مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: مدارس غیردولتی که فضای آموزشی آنان استحکام بنا ندارد باید نسبت به نوسازی فضای آموزشی خود اقدام نمایند در غیر اینصورت از گردونه سیستم آموزشی حذف می شوند

 مدارس غیردولتی فاقد استحکام بنا در گلستان حذف می شوند

به گزارش گلستان 24 ؛ احسان گوهری راد روز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس افزود: آموزش و پرورش از سال 90 تا الان هرساله به مدارس غیردولتی اعلام کرده که نسبت به نوسازی فضای آموزشی خود اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: با این حال و درصورت تصویب شورای آموزش و پرورش هر شهرستان نهایتا تا یک سال آینده می توان استحکام بنای مدارس غیردولتی را تمدید کرد و از سال بعد از آن، مدارس غیردولتی فاقد استحکام بنا اجازه فعالیت نخواهند داشت.

گوهری راد گفت: مدارس غیردولتی با کمتر از 150 دانش آموز همچنین می تواند با احداث مجتمع آموزشی تجمیع شوند و یا اینکه هر مدرسه ای می تواند با دریافت تسهیلات نسبت به نوسازی فضای آموزشی خود اقدام نماید.

وی تصریح کرد: دانش آموزانی که در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند، درصورتی که مدرسه آنان نوسازی نشود، در نوبت مخالف مدارس دولتی ساماندهی و مشغول تحصیل خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان، به آمار مدارس غیردولتی فاقد استحکام بنا استان و نیز تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در آن اشاره نکرد اما گفت: به مدارس غیردولتی برای نوسازی، تسهیلات با سود 17 یا 18 درصد داده می شود.

گوهری راد به مساله کمبود نیروی انسانی در مدارس گلستان نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه این مساله یک مشکل ملی بوده و در همه استان ها و شهرستان های کشور وجود دارد اما هرگز مساله آموزش متوقف نمی شود و کلاسی بدون معلم نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری و با همه کمبودهای نیروی انسانی، بیش از 99 درصد از کلاس های درس استان گلستان دارای معلم است.

گوهری راد با اشاره به جایگاه نظام تعلیم و تربیت و ضرورت مشارکت فکری و مالی بیشتر خانواده ها و خیرین در امر مدرسه سازی، تاکید کرد: دولت به تنهایی نمی تواند همه مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را رفع نماید.

وی بابیان اینکه 99 درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و تنها یک درصد صرف امور عمرانی و نوسازی مدارس می شود، گفت: با این حال هرساله 10 تا 15 درصد بیش از اعتبارات سالانه از منابع مختلف به امر نوسازی مدارس اختصاص می یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: درسال جاری خیرین و نیکوکاران گلستانی مبلغ 300 میلیارد ریال تعهد برای احداث 177 کلاس درس داشتند که بخش قابل توجه آن محقق و تعدادی از کلاس های درس در هفته دولت امسال افتتاح شد.

گوهری راد گفت: درجریان سفر ریاست جمهوری و مصوبات آن مبلغ 1300 میلیارد ریال برای حوزه آموزش و پرورش پیش بینی و در دو سال آینده 100 درصد تخصیص می یابد که بخشی از آن صرف احداث 500 کلاس درس با مشارکت خیرین می شود.

وی اضافه کرد: استان گلستان در سرانه فضای آموزشی جزو 11 استان آخر کشور است که بایستی با مشارکت بیشتر خیرین و دولت این مشکل رفع شود.

گوهری راد همچنین از شهرداری های استان گلستان درخواست کرد تا در واریز پنج درصد منابع حاصله از صدور پروانه های ساختمانی به آموزش و پرورش و نیز صدور پایان کار برای مدارس فاقد سند مالکیت اهتمام ویژه ای داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون 70 تا 80 درصد مدارس گلستان فاقد سند مالکیت است که 900 فضای آموزشی جزو املاک بنیاد علوی بوده و رایزنی هایی لازم با این نهاد برای صدور سند انجام شده است.

وی گفت: برای ایجاد درآمد پایدار برای مدارس و آموزش و پرورش، بخشی از زمین بدون استفاده 33 آموزشگاه در استان گلستان به فضای تجاری تبدیل می شود که سه آموزشگاه از این تعداد در گنبدکاووس واقع است.

گوهری راد به نقش شوراهای آموزش و پرورش در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: 30 درصد مصوبات این شوراها درحوزه آموزشی، 29.5 درصد درمسائل پرورش، 16 درصد امور عمرانی و بقیه سایر موارد بوده است.

وی بابیان اینکه شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس جزو شوراهای برتر گلستان است، بر ضرروت توجه بیشتر شوراها در کنار مسائل آموزشی و پرورشی به مسائل عمرانی تاکید و خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت مسائل تعلیم و تربیت و رفع مسائل و مشکلات آن نیازمند مشارکت مطلوب همه افراد و نهادها با آموزش و پرورش است.

گوهری راد گفت: در گنبدکاووس و درسال تحصیلی جاری نسبت به سال قبل آن تعداد 2407 دانش آموز در مدارس ثبت نام نکردند که 596 نفر آنان دختران پایه نهم به دهم بودند و باید این عده شناسایی و علت عدم ثبت نام آنان مشخص شود.

به گزارش ایرنا، دراین جلسه که در دبستان غیردولتی محمدی گنبدکاووس برگزار شد و فرماندار ویژه و مدیر آموزش و پرورش این شهرستان نیز حضور داشتند، زنگ هفته شورای آموزش و پرورش (24 تا 30 دی) که به دلیل سفر ریاست جمهوری به تعویق افتاده بود، زده شد.

آموزش و پرورش شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان، 76 هزار و 843 دانش آموز از پیش دبستانی تا پایه 12 دارد.

 

انتهای پیام /

 

.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار