رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت گلستان از رشد ۵۵درصدی صادرات گلستان طی ۱۰ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد‌.

 صادرات کالا از استان گلستان ۵۵درصد افزایش یافت

به گزارش گلستان 24 ؛حسینقلی قوانلو  در پنجمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته برون‌گرایی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی استان گلستان اظهارداشت: در 10 ماهه سال‌جاری 321 هزار و 291 تن کالا به ارزش بیش از 221 میلیون دلار از محل گمرکات استان به دیگر کشورها صادر شده که در مقایسه با 10 ماه ابتدایی سال گذشته که 185 هزار و 9999 تن کالا به ارزش 144 میلیون دلار از این محل صادر شده بود از نظر وزنی 73 درصد و از نظر ارزشی 53 درصد رشد داشته است‌.

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت گلستان گفت: صادرات چمدانی استان نیز در این مدت با رشدی 31 درصدی از 3.4 میلیون دلار در سال گذشته به 4.5 میلیون دلار در سال جاری رسیده است‌.

وی افزود : کل صادرات استان در 10 ماهه سالجاری 462 هزار تن به ارزش 246 میلیون و 500 هزار دلار بوده که در مقایسه با 10 ماهه ابتدایی سال 96 که 270 هزار تن به ارزش 159 میلیون دلار صادرات داشتیم ، از نظر وزنی 71 درصد و از نظر ارزشی 55 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، کل صادرات کشور در 10 ماهه سال‌جاری 36.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 2.2 درصدی داشته و این نشان می‌دهد که رشد صادرات استان گلستان بسیار بیشتر از میانگین رشد صادرات کل کشور بوده و جا دارد از همه دست‌اندرکاران این بخش به ویژه تجار و بازرگانان گلستانی که در شرایط سخت تحریم‌ها به این موفقیت دست یافته‌اند تقدیر کنیم.

قوانلو بیشتر مقاصد صادراتی استان را کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و بلغارستان اعلام کرد و گفت: در 10 ماهه امسال صادرات استان به کشورهای عراق با 11 درصد رشد به 78 میلیون دلار ، ترکمنستان با 77 درصد رشد به 77 میلیون دلار ، افغانستان با 159 درصد رشد به 23 میلیون دلار ، قزاقستان با 150 درصد رشد به 16 میلیون دلار و بلغارستان با 1177 درصد رشد به 8 میلیون دلار رسیده است، که در مورد ترکمنستان باید بگوئیم که رایزنی‌های مسئولان نتیجه بخش بوده و با برطرف شدن مشکلات این کشور پس از یک دوره کوتاه مدت دوباره به یکی از مقاصد عمده صادرات استان تبدیل شده است .

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان همچنین اظهار کرد: در سال 97 به 30 کشور صادرات داشته‌ایم که کشورهای فیلیپین، عمان و سوریه از جمله مقاصد جدید صادراتی استان هستند.

وی درباره اقلام عمده صادراتی استان نیز گفت : پنیر با 43 میلیون دلار ، میلگرد با 30 میلیون دلار ، پلی استایرن با 17 میلیون دلار، لوله آهنی با 13 میلیون دلار، رب گوجه فرنگی با 12 میلیون دلار، خوراک طیور با 12 میلیون دلار و دیگر لبنیات با 9.5 میلیون دلار مهم‌ترین محصولات صادراتی استان در 10 ماه سال‌جاری بوده‌اند .

قوانلو با بیان این که در حوزه واردات در این مدت 58283 تن کالا به ارزش 26 میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است ، گفت : واردات می تواند برای استان بسیار درآمدزا باشد و وجود مشکلاتی در این حوزه به ویژه در بحث ریلی مانع از این اتفاق شده است .

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان افزود: خط ریلی اینچه‌برون ظرفیت جابجایی یک میلیون تن کالا را دارد که ما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم و امیدواریم با برطرف شدن مشکلات بتوانیم شاهد رشد قابل توجه مبادلات تجاری استان باشیم.

انتهای پیام/ش

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار