رئیس جمهور گفت: کمتر فناوری وجود دارد که کشوری به ساخت برسد و صد در صد ایده و قطعه برای آن کشور و یا یک کشور باشد.


جمهوری اسلامی در فناوری مرز ندارد/ وظیفه دولت ایجاد ارتباطات سهل با دنیاست

به گزارش گلستان 24؛ حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور صبح امروز شنبه در جمع  فعالان  شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری، گفت: فناوری یکی از میوه‌های علوم است و در مسائل اجتماعی، سیاسی که این علم و دانش؛ علم پایه اصلی فناوری است و اگر بخواهیم پیشرفت فناوری ما سرعت بگیرد باید دانش‌های پایه آن مورد توجه قرار گرفته و رشد پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما در فناوری مرز نداریم افزود: کمتر فناوری است که کشور به ساخت برسد، صد در صد ایده، قطعه و همه مال یک کشور، شرکت و یا یک نفر باشد، ممکن است یک قطعه‌ای بسازید، اما به صرفه نباشد و بهتر باشد از کشور دیگری وارد کنید. بسیاری از قطعات در صنعت فناوری از کشور دیگر استفاده می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه ارتباط با دنیا باید یک ارتباط سهل باشد، گفت: یکی از وظایف دولت ایجاد ارتباط سهل برای کشور  در دنیاست. بعضی از کشور‌ها امروز به فکر دیوارکشی افتادند، هم دیوار فیزیکی که بودجه خود را نمی‌توانند از کنگره بگیرند و هم برای ویزا و هم برای کسب علم، دیوار درست می‌کنند. یک محقق وقتی می‌خواهد از کشور دیگر به ایران بیاید تا در یک سمینار شرکت کند اجازه به او نمی‌دهند، خود آن‌ها نمی‌دانند که تمام پیشرفت آن‌ها در سایه این بوده که سال‌ها دیوار نداشتند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه بیان کرد: در کشور آمریکا اگر رشدی وجود دارد، به این دلیل است که  از کشور‌ها و ملیت‌های مختلف و حتی ایرانی در آن کشور فعالیت می‌کنند، غربی‌ها آن زمانی به مرز علم و دانش و پیشرفت رسیدند که دیوار نداشتند. هر کشوری دیواری دور خود درست کند در داخل نابود خواهد شد و علم آن کشور پیشرفت نخواهد کرد. ما باید بتوانیم با محققین، متفکرین، اندیشمندان در کشور‌های اسلامی و غیراسلامی، همسایه و یا غیرهمسایه در رابطه باشیم.

وی تصریح کرد: گاهی شما می‌بینید در یک جمعی یک دانشمند از کشور‌های اطراف ما حضور دارند که بسیار تأثیر گذار است. بسیاری از فناوری‌های کشور ما باید از کشور خارج شود. فناوری اینجا محبوس نمی‌ماند هرچه ساخته می‌شود هم باید مصرف داخلی داشته  و هم باید صادر شود. این یکی از آن زیربنا‌هایی است که دولت باید ایجاد کند.

تحریم به ما انگیزه می‌دهد

روحانی با بیان اینکه دولت باید فضا را برای ارتباطات با جهان آماده کند، گفت: ما در شرایطی هستیم که از یک طرف فشار تحریم از کشور‌هایی وجود دارد که می‌خواهند از طریق تحریم جلوی رشد علم و فناوری ما را بگیرند آن‌ها می‌دانند که برای کند کردن پیشرفت علم و فناوری کشورمان یکی از اقدامات تحریم و بستن راه‌ها است؛ ضمن اینکه تحریم برای ما مشکل ایجاد می‌کند، اما انگیزه جدید هم می‌دهند. یعنی برای قطعه‌ای که تا دیروز می‌توانستیم به راحتی وارد کنیم و امروز نمی‌توانیم،  فضا ایجاد می‌شود که سریع‌تر ما بر روی تولید آن کار کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه افزود: چندی پیش به آقای ستاری تأکید کردم که در بخشی از صنعت ما مشکلاتی وجود دارد، برخی از شرکت‌های فناورانه امروز گله داشتند که ما محصول داریم، اما قسمتی از صنعت ما جرئت استفاده از این محصول را ندارد؛ در گذشته ما به وزرا تأکید می‌کردیم که محصولی را از داخل تهیه کند؛ آنها می‌گفتند اگر دستگاه خراب شود چه کسی مسئول است؟

وی با بیان اینکه مسئول یک کشور باید در تمام رده‌ها مسئولیت پذیر باشند، گفت: اگر می‌خواهیم از نوآوری کشورمان استفاده کنیم ممکن است در برخی موقعیت‌ها  مشکلاتی به وجود آید که البته عیبی ندارد. در زمان جنگ ماه‌ها تلاش شد که یک موشکی را بر روی هواپیمایی سوار کنیم، بر روی این قضیه بسیار کار شده بود و شهید ستاری، جهاد خودکفایی نیروی هوایی وزارت دفاع، صنایع دفاع در این اقدامات پیش قدم بودند. همه برنامه ریزی‌ها انجام شد و وقتی خواستیم آن موشک را شلیک کنیم با یک اشکال بزرگ روبرو شدیم که تا قبل از آن کسی متوجه آن نشده‌ بود؛ چون موشک، موشک هوا به هوا نبود متخصصین ما نمی‌دانستند وقتی یک موشک روشن می‌شود حرارت آن به هواپیما می‌زند و هواپیما صدمه می‌بیند.

روحانی در ادامه افزود: این موشک با موشکی که از اول هوا به هوا ساخته شده بود متفاوت بود. آن مشکل را حل کردند. پس ما باید خطا‌ها و اشتباهات را که به طور طبیعی پیش می‌آید حل کنیم. در فناوری‌ها اشتباه و خطا پیش می‌آید؛ بسیاری از فناوری‌ها وجود دارد که با گذشت زمان باید تکمیل شود، ما باید ریسک پذیر باشیم.

 

دولت باید ریسک فعالیت شهرک‌های صنعتی را بپذیرد

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه یکی از اقداماتی که باید دولت بپذیرد، ریسک پذیری است، اظهار کرد: در همه جا مانند مالیات، بیمه، دولت باید این کمک را انجام دهد. برای بسیاری از خدمات مانند احداث یک شهرک صنعتی، باید خدمات دولتی  هم در کنار این شهر‌ک‌ها  مستقر شود یعنی شعبه بیمه و مالیات باید در کنار آن‌ها خدمت رسانی کنند تا شهر صنعتی بتواند راحت به فعالیت خود بپردازد.

وی در ادامه افزود: برخی از شرکت‌ها ابتدا در دوران نوزادی به سر می‌برند و بعد هم  دوران کودکی، بلوغ، کمال، رشد آن‌ها می‌رسد؛ به همین دلیل از همه شرکت‌ها نمی‌توان به طور یکسان مالیات گرفت، به بعضی از شرکت‌ها باید مالیات پرداخت و کمک کرد تا آن‌ها به نقطه مطلوب برسد؛ به برخی از شرکت‌ها باید فرصت زمانی و به برخی فرصت مکانی  داده شود. البته این حمایت‌ها  تا زمانی است که مانع اشتغال و مقررات نشود.

روحانی با بیان اینکه ما باید حساب شده با شرکت‌ها رفتار کنیم، گفت: رفتار دولت باید در زمینه مالیات بیمه، وام و کمک‌های مختلف حساب شده باشد. اکنون در بسیاری از صنایع ما بر روی یک موضوع خاص مسئله داریم، حتما شما می‌توانید آن قطعه را در داخل کشور تولید کنید و آن بخش از فناوری که موجود نیست را فراهم کنید.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه یکی از وظایف پارک علم و فناوری فتح مرز‌های فناوری و دانش و  کمک به شرایط فعلی تحریمی است، بیان کرد: این گونه پارک‌ها باید دولت را کمک کرده و به جبران برخی از شرایط تحریمی فعلی بپردازند؛ با یک سری از اقدامات در آینده باید به کمک فناوری جلوی تحریم‌ها بایستیم؛ اکنون بخش بزرگی از تحریم‌ها  درباره ارتباطات پولی و مالی ما است، ما می‌خواهیم با دنیا ارتباط بانکی و مالی داشته باشیم اما  با مشکل روبرو هستیم.

فناوری می‌تواند مشکلات کشور را حل کند

وی با بیان اینکه فناوری جلوی مشکلات بانکی و مالی کشور  را خواهد گرفت، اظهار کرد: امروز فناوری‌هایی در این زمینه وجود دارد که مورد بحث است تا معلوم شود چقدر می‌توانیم اعتماد کرده و تا کجا می‌توانیم پیش برویم. بسیاری از مسائل امروز وجود دارد که فناوری‌های جدید می‌تواند مسیر فشار دشمن را کند کند و جلوی آن‌ها را بگیرد.

روحانی درباره بازدید از پارک علم و فناوری گفت: من بسیار از این بازدید خوشحال هستم، آن محصولاتی که در این بازدید مشاهده کردیم و نکاتی که بعضی از دوستان ارائه کردند که برخی از این نکات مربوط به مجوز‌ها و حمایت‌های خاص و خرید‌ها بوده و همه این‌ها مدنظر بنده قرار دارد، در این باره بنده با اعضای دولت صحبت خواهم کرد تا این تسهیلات فراهم شود؛ صرف‌نظر از اینکه  شما فناوران چه مقدار صرفه جویی ارزی پیدا کنید؛ اقدامات شما کمک بزرگی به کشور و دولت است.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه افزود: آن عزتی که ما از آن حرف زدیم به این علت است که  ایران تولید کننده و صادر کننده محصول است، آن مبارزه با استکبار که ما می‌گوییم با شعار درست نشده و با عمل معلوم می‌شود؛ اگر امروز ما نیازی به خارج و غرب داریم با خودکفایی شما در صنعت فناوری برطرف می‌شود و ما می‌توانیم  در مقابل قدرت‌های بزرگ که می‌خواهند ما در فشار قرار دهند مبارزه کنیم؛ اگر در شرایط فعلی بیمارمان نیازمند دارویی است، ما می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم و ارزان‌تر در اختیار وی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه فناوری می‌تواند فعالیت‌ها را تسهیل و تسریع کرده و درصد خطا‌ها را پایین بیاورد، گفت: دوستانی که در بخش لیزر بودند شکایت می‌کردند که چرا لیزر در بخش‌های مختلف صنعت نمی‌رود و این حرف صادق است. همه این‌ها نشان دهنده این است که مرکز پیشرفت، علم، دانش و فناوری محیط مناسب است.

روحانی در ادامه افزود: پارک فناوری به معنای ایجاد محیط مناسب برای فناوری است چرا که در یک محیط مناسب یکدیگر را دیده، کار‌ها تسهیل شده، مهمان‌های خارجی راحت‌تر به ایران آمده و محصولات راحت‌تر ارائه می‌شوند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه اساس پیشرفت فناوری اکوسیستم است، گفت: ما باید محیط مناسب را به وجود آوریم اگر آن محیط را به وجود آوردیم، ذهن‌های خلاق شکوفا خواهد شد. شتاب دهنده‌های موجود در پارک علم و فناوری به شناسایی انسان‌ها و برقراری عدالت، کمک می‌کنند، جلوی رانت خواری را گرفته و همچنین روند استخدام را هم بهبود می‌بخشند.

استقرار دولت الکترونیک راه از بین بردن فساد در کشور است

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم بسیاری از فساد‌ها و رانت‌ها را از بین ببریم راه آن شفافیت و استقرار دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک باعث می‌شود افراد با کارمندانی که کار دارند چهره به چهره نشوند. چهره به چهره شدن گاهی خیلی خوب و گاهی خیلی بد است.

روحانی ادامه داد: اگر ما در زمینه‌های پایه رشد پیدا کنیم می‌توان گفت که ستون‌های اصلی برقرار شده و ساختمان می‌تواند ساخته شود و اگر بناست در علم و دانش پیشرفتی داشته باشیم پایه اصلی آن محیط مناسب و آزادی است. به طور مثال؛ اگر یک استاد، آزادی برای مطرح کردن اندیشه و اظهارات خود نداشته باشد و در مقابل اگر دانشجو آزاد نباشد برای اینکه بتواند صحبت و مشکلات خود را مطرح کند می‌توانیم با صراحت بگوییم که امکان پیشرفت وجود ندارد؛ بلکه پیشرفت از آزادی آغاز می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت علم، دانش و فناوری از آزادی و محیط مناسب شروع می‌شود، گفت: به نظرم هنوز آن آزادی که در  طی مدت ۴۵ سال گذشته در حوزه علمیه وجود دارد، در دانشگاه‌های ما وجود ندارد؛ در یک حوزه علمیه یک عالم و استاد می‌تواند بسیار راحت تمام اظهارات علمای بزرگ و نظرات آن‌ها را نقد می‌کند گاهی یک نظریه‌ای که بر آن ادعای اجماع شده است؛ یعنی همه علما و فقها از گذشته همان نظر واحد را مطرح کرده‌اند ودر نهایت یک مدرس در کرسی درس می‌نشیند و در آن کرسی به راحتی تمام آن نظرات را رد کرده و آن نظریه را اشتباه می‌داند، در نهایت هم نظر خود را مطرح می‌کند که در همان جلسه شاگرد از استاد اشتباه می‌گیرد؛ به نظرم این آزادی در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: دولت، حکومت و نظام باید زیرساخت‌ها را برای شما مهیا کند در صورتی که ما فکر می‌کنیم که معنی زیرساخت صرفا به معنای ساختمان، وام و پول است، اما این موارد نیست؛ بلکه اولین زیرساخت، آزادی می‌باشد. دولت باید بتواند زیرساخت‌های فیزیکی را آماده کند؛ البته مهم‌تر از زیرساخت فیزیکی، زیرساخت حقوقی می‌باشد.

روحانی با اشاره به اینکه برای به ثبت رساندن یک اختراع مدت زمان طولانی به طول می‌انجامد، بیان کرد: این موضوع نیازمند یک زیرساخت حقوقی می‌باشد که باید دولت و مجلس به وجود بیاورد. ما اگر این زیرساخت‌ها را از هر نظر آماده کردیم، آن زمان در محیط مناسب دانشجوی ما می‌تواند رشد پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه رشد دانشجو، تحقیقات و فناوری مستلزم پیوستگی و وابستگی است، یادآور شد: اگر ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با دانشگاه، صنعت و بازار ضعیف باشد در نتیجه نمی‌توان کار‌ها را پیش برد. درواقع شما اگر می‌خواهید نیروی انسانی را از دانشگاه جذب کنید و محصول خود را به بازار عرضه کنید مستلزم ارتباطات است که اگر در این ارتباطات مشکلی داشته باشد، مانع فعالیت و رشد شما محدود می‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بالاترین نشاط را آن گروهی دارند که به خلق می‌رسند، برخی از صفات خداوند خالقیت، علم، حلم، جود، ستاربودن، مهلت دهنده بودن خداوند است. خداوند مهلت دهنده خوبی است؛ یک شخصی که خطا می‌کند منتظر دادگاه و مجازات آن هستیم؛ اما خداوند به بنده‌های خود مهلت می‌دهد، کسی که خطا می‌کند می‌تواند در ماه مبارک رمضان توبه کند و مجازات آن را معمولا می‌گذارد بعد از اینکه آن فرد همه تجربه‌ها و فرصت‌های خود را استفاده کرد.

روحانی با بیان اینکه باید همه فرصت‌ها به نسل جوان داده شود، گفت: ممکن است شما در یک فناوری به نتیجه نرسید و مجدد از آغازشروع کنید که این هیچ اشکالی ندارد؛ کما اینکه در دوران دفاع مقدس در بسیاری از کار‌ها به نتیجه نمی‌رسیدیم، اما وقتی که صبر می‌کردیم و فرصت بعدی می‌دادیم شاهد موفقیت در مرحله بعد بودیم.

روحانی ادامه داد: شرایط ما در حال حاضر از جهاتی بسیار خوب و از جهاتی دیگر بسیار سخت است. دولت از ابتدای کار خود در سال ۹۲ تا کنون یکی از اعتقاداتش این بود که علم مثل هنر، فناوری و اخلاق مرز نمی‌شناسد.

رئیس جمهوربا اشاره به اینکه ایمان مرز نمی‌شناسد، گفت: در زمینه‌های فرهنگی هنری هم یک فیلم خوب یا  آهنگ خوب مرز نمی‌شناسد، علم هم همینطور است. بعضی مواقع ماشین، کار را به صورت عادلانه و دقیق‌تری انجام می‌دهد که این نشان دهنده این است که ماشین کمتر اشتباه می‌کند.

روحانی با بیان اینکه گاهی هوش مصنوعی در برخی از موارد دقیق‌تر از هوش طبیعی عمل می‌کند،  اظهار کرد: کاری که ربات انجام می‌دهد از انسان قوی‌تر است؛ در جراحی ممکن است جراح تا اندازه‌ای دستش لرزش داشته باشد، اما دستگاه می‌تواند لرزش دست جراح  را مرتفع کند؛ پس می‌توانیم بگویم گاهی مواقع علم و فناوری برخی بخش‌ها را جبران می‌کند که این موضوع برای ما بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد: این محیط‌ها، بخش‌ها و شهرک‌های فناوری که اردیبهشت یک نمونه آن در تهران شروع به کار می‌کند؛ نمونه‌ای است که  آقای ستاری می‌گفت چهره اطراف دانشگاه شریف متفاوت کرده و امروزه صد‌ها شرکت در اطراف آن ایجاد شده است. این همان اکوسیستم و زیست‌بوم می‌باشد.

رئیس جمهور در پایان یادآور شد: امیدواریم که در آغاز دهه پنجم انقلاب بتوانیم در پیشرفت علم، دانش و فناوری در جهان و منطقه سرآمد باشیم و خدمات خوبی به نظام، انقلاب و مردم  داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار