بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان بعد از بارش باران دچار آبماندگی می‌شوند.


آبماندگی در بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان 24 ؛عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت:از ۵۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زمین‌های زراعی در استان گلستان در فصل بارندگی ۳۰۰ هزار هکتار دچار آبماندگی می‌شوند.

وی افزود: از این ۳۰۰ هزار هکتار نیز اراضی ۷۰ هزار هکتار آن شرایط کشت علمی رایزبد را دارند.

وی گفت: کشت علمی رایزبد یا همان کشت در بستر بلند روشی است که محصول در بستر‌های بلند خاکی کشت و در کنار آن نیز جوی‌هایی احداث می‌شود که این جوی‌ها هنگام بارش باران با خروج آب از زمین مانع ماندابی می‌شوند.

عباسی ادامه داد: با عبور آب از این جوی‌ها هم جلوی ماندابی و خراب شدن محصول گرفته می‌شود و هم در فصل‌هایی که محصول نیاز به آبیاری دارد عملیات آبیاری به راحتی انجام می‌شود.

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت:از دیگر مزایای این کشت می‌توان به افزایش یک و نیم برابری محصول صرفه جویی در زمان و هزینه‌های کشت اشاره کرد.

وی ادامه داد:کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی کشت رایزبد در استان گلستان انجام شده که نتیجه خوبی نیز داشته است.

وی افزود: امسال نیز در ۱۰ هزار هکتار از اراضی گلستان کشت علمی رایزبد انجام شده است که این اراضی بعد از بارش باران با مشکل آبماندگی مواجه نشدند.

وی در ادامه از کشاورزان خواست تا با جایگیزین کردن روش‌های علمی به جای روش‌های مرسوم و سنتی جلوی خسارت‌ها از همان ابتدای کشت بگیرند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار