کارشناس مسائل منطقه به اهمیت امنیت در مرزهای ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: ساخت دیوار و حصار کشی گزینه مناسبی برای تامین امنیت مرز دو کشور نیست و باید با بسترها و زمینه های عملیات تروریستی مقابله کرد.

 با حصار نمی توان امنیت مرز را برقرار کرد/ باید زمینه طراحی عملیات تروریستی برچیده شود/ ناامنی مرزهای ایران، خطری بزرگ برای دولت پاکستان

به گزارش گلستان 24 ؛پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل پاکستان با اشاره به تحولات امنیتی مرز بین کشورهای ایران و پاکستان به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: نیروهای نظامی ایران چندین تجربه در قبال موضوع امنیت مرزهای خود با پاکستان کرده اند و جاهایی را حصار کشید اند و در نقاطی نیز کانال و برجک دیده بانی برپا کرده اند، اما هیچ کدام از این ها جوابگو و تامین کننده امنیت در مرزها نبود و علت این است که این مرز یک دشت بزرگ کویری است و از هر طرف امکان نفوذ و ورود وجود دارد.

وی اظهار داشت: اینطور نیست که مرز دو کشور ایران و پاکستان یک منطقه کوهستانی سخت باشد و یا موانع طبیعی وجود داشته باشد، بعلاوه اینکه مرز ایران و پاکستان تقریباً 1000 کیلومتر است، حالا اگر این مسافت را دیوار هم بکشیم، به هر حال دیوار کشی جز اینکه مشکلات بیش تری را بوجود بیاورد راه حل مناسبی نیست.

باید زمینه طراحی عملیات تروریستی برچیده شود

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: مبارزه و برچیدن زمینه ها و بسترهای عملیات تروریستی که در داخل بلوچستان پاکستان و استان سیستان و بلوچستان ایران وجود دارد، بهتر از ساخت دیوار و حصار کشی است.

پیرمحمد ملازهی در تشریح دیوار کشی در مرز دو کشور گفت: در تمام دنیا این تفکر وجود دارد و تنها جایی که دیوارکشی پاسخ داده است، مرز بین سرزمین های اشغالی و فلسطین بود که آن هم با هزینه بسیار گزاف و حفاظت کامل ارتش اسرائیل صورت می گیرد، به نظر نمی آید پاکستان در این زمینه بتواند یک همکاری جدی با ایران بکند.

وی افزود: در افغانستان هم بحث دیوار کشی را مطرح کرده اند و در مرزهای افغانستان و پاکستان همین سیاست را پیش می برند، ولی بعید است که این سیاست بتواند پاسخگو باشد.

متشنج شدن مرز به نفع دولت پاکستان نیست/ تنها مرز امن پاکستان، مرز با ایران است

این کارشناس در پاسخ به این سوال که "جمهوری اسلامی ایران تا چه زمانی شاهد اقدامات تروریستی خواهد بود؟" گفت: باید بین دولت و ارتش پاکستان به خصوص بخش هسته قدرت مرکزی یا همان سازمان اطلاعات پاکستان ISI است، تفاوت قائل شد.

ملازهی اشاره کرد: دولت پاکستان اساساً به نفعش نیست که مرزهای ایران و پاکستان متشنج باشند یا اختلاف نظری بین این دو کشور بر سر چگونگی کنترل مرزهای پیش بیاید.

وی بیان داشت: دولت پاکستان در ارتباط با مرزهایش با هند و افغانستان هم مشکل دارد و در حقیقت تنها جایی که مرزهای امن و مطمئنی برای پاکستان وجود دارد، مرز ایران است.

خطری که پاکستان را تهدید می کند/ نا امنی مرزهای ایران، خطری بزرگ برای دولت پاکستان

کارشناس مسائل منطقه اشاره کرد: بر همین اساس پاکستان نباید درمسیری قرار بگیرد که مرزهای ایران هم برایش نا امن شود که در این صورت کاملاً در محاصره قرار خواهد گرفت که این به نفع پاکستان نیست.

پیرمحمد ملازهی به سیاست دستگاه امنیتی پاکستان اشاره کرد و گفت: ISI پاکستان در نظر دارد جهت تحقق سیاست هایش مبنی بر جدایی کشمیر از هند و الحاق آن به پاکستان، گروه های رادیگال اسلامی مثل لشکر طیبه، جیش المحمد، حزب المجاهدین را تقویت کرده است و به وسیله این گروهک ها عملیاتی را در کشمیر انجام می دهند.

وی در ادامه اشاره کرد: پاکستان تا کنون همین سیاست را در افغانستان داشت که دو گروه اصلی طالبان و شبکه حقانی را تقویت کرده است تا از طریق این دو گروه با جنگ نیابتی در افغانستان به اهدافش برسد.

این کارشناس ابراز داشت: پاکستان در مورد ایران تا کنون چنین سیاستی نداشتند، از این به بعد هم مشخص نیست که بخواهند در ایران هم چنین اقداماتی کنند یا خیر؛ با توجه به این که با دو کشور هند و افغانستان دست به چنین اقداماتی زده است، اگر با ایران هم چنین کاری کند به ضرر خودش است و در واقع محاصره خواهد شد.

ملازهی تصریح کرد: ممکن است در ISI کسانی باشند که بخواهند خطرات تروریستی را برای ایران ایجاد کنند تا ایران را مجبور کنند بر طبق سیاست های پاکستان عمل کند و اجازه ندهند رابطه ایران با هند نزدیک شود، ولی به نظر نمی رسد دولت و ارتش پاکستان به طور کلی این خط را  بروند که با ایران هم در تضاد قرار بگیرند.

آمریکا توانست به وسیله پاکستان، طالبان را پای میز مذاکره بیاورد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا پاکستان در مذاکره آمریکا با طالبان نقشی دارد و به دنبال مدیریت مذاکرات است؟" گفت: اینکه پاکستان بخواهد مذاکرات آمریکا و طالبان را مدیریت کند، صحت ندارد ولی اینکه پاکستان تحت فشار آمریکا قرار گرفته است و مجبورشده است که به نوعی طالبان را پای میز مذاکره بیاورد واقعیت دارد.

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: ملا برادر 8 سال در زندان های پاکستان زندانی بود؛ ملا برادر در رده های بسیار بالای طالبان پست و مقام دارد؛ به نظر می رسد پاکستان امیدوار است با آزاد کردن ملا برادر به نوعی فشار آمریکا را از خودش دفع کند و تا حدی یک راه حل سیاسی، حین این که منافع پاکستان در آن لحاظ شده باشد، برای افغانستان پیدا شود.

ملازهی اشاره کرد: بحث مدیریت مذاکرات آمریکا و طالبان توسط پاکستان مطرح نیست؛ به هر حال پاکستان مشکلات جدی در داخل خودش و در ارتباط با افغانستان و هند دارد و در موقعیتی نیست که مذاکرات آمریکا و طالبان را مدیریت کند.

مدیریت مذکرات آمریکا و طالبان در دست زلمی خلیلزاد است

وی اظهار داشت: مدیریت مذکرات آمریکا و طالبان در دست زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا است و بعد از آن سه کشور عربستان، امارات و پاکستان تسهیل کننده این مذاکرات هستند.

ملازهی در پایان گفت: به نظر می آید پاکستانی ها نسبت به گذشته نگاه متفاوت تری دارند به همین دلیل کمک می کنند طالبان و آمریکا به یک جمع بندی حداقلی برسند که اگر قرار شد طالبان با دولت مرکزی افغانستان وارد مذاکره شود، سهم شان را از قدرت بخواهند چون به هر میزان که طالبان در قدرت شریک شود و قدرت بیشتری داشته باشد به نفع پاکستان است.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار