تصویب لایحه ساخت پروژه آفتاب یک در گرگان توسط بخش خصوصی سبب می شود که نوسازی در بافت فرسوده گرگان شتاب بیشتری بگیرد.

نوسازی در بافت قدیم گرگان شتاب می گیرد/تصویب پروژه آفتاب یک

به گزارش گلستان24 ؛شامگاه شنبه صد و بیست و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر گرگان با حضور اعضای شورا، شهردار و مدیران شهرداری گرگان برگزار شد.

در ابتدای جلسه نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان اظهار کرد: برنامه‌های استقبال از بهار با رژه ناوگان خودرویی امروز (شنبه) برگزار شد.

محمد ابراهیم جرجانی افزود: در این طرح ۵۰۰ نیروی کارگری و ۲۰۰ نیروی فضای سبز در چند شیفت کار نظافت و زیباسازی شهر را انجام می‌دهند.

وی همچنین به پیروزی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در مقابل شیمیدر اشاره کرد و گفت: این یک اتفاق بسیار خوب بود که با مدیریت مسئولان و مربیان اتفاق افتاد و امروز هم برای تقدیر از آنها مراسمی در شهرداری برگزار شد.

جرجانی اظهار امیدواری کرد که در سه بازی پیش روی این تیم هم همین اتحاد و روحیه بر تیم حاکم و پیروزی و موفقیت شامل حال آنها باشد.

وی بیان کرد: روز چهارشنبه پروژه‌های قابل افتتاح شهرداری گرگان به بهره برداری می‌رسد که هم از لحاظ ارزش ریالی و هم از لحاظ تنوع قابل ملاحظه است.

جرجانی گفت: پارک مسکن مهر، زمین چمن مصنوعی شهریار، ۱۰ المان، ساماندهی جداره خیابان امام خمینی (ره)، فاز اول باغ مزار لطفی، کف سازی محله سرچشمه و غیره از جمله این پروژه‌ها است.

تحول چشمگیری در بازآفرینی بافت فرسوده نداشتیم

در ادامه لایحه شهرداری گرگان در خصوص قرارداد شهرداری با یک شرکت عمرانی مطرح شد و بیشتر وقت جلسه به این مقوله اختصاص یافت.

شهردار گرگان در خصوص این لایحه گفت: عدم توجیه اقتصادی برای حضور سرمایه گذاران در بافت‌های فرسوده سبب شده که هیچ تحول چشمگیری در این زمینه صورت نگیرد.

عبدالرضا دادبود افزود: در دهه ۸۰ طرح‌های بازآفرینی شهری در کشور شروع شد و در گرگان هم در قالب پروژه‌هایی مانند آفتاب دو و سه خود را نشان داد.

وی بیان کرد: آن چیزی که در پروژه آفتاب یک وجود دارد ماحصل قراردادهای گذشته است که شهرداری باید به آن پایبند باشد.

دادبود گفت: در بافت فرسوده پروانه رایگان می‌دهیم اما کسی برای ساخت و ساز ورود نمی‌کند و مطمئناً اگر یک طبقه مازاد هم بدهیم چنین اتفاقی نمی‌افتد.

شهردار گرگان تصریح کرد: در پروژه آفتاب دو سرمایه گذار چهار سال درگیر مسائل ابتدای شروع طرح بود و باعث شد پروژه‌ای که چهار سال متعهد به انجام بودند ۱۳ سال به طول بینجامد.

دادبود با بیان اینکه ورود ما به چنین پروژه‌هایی اجتناب ناپذیر است، افزود: در ابتدا این پروژه هفت طبقه بود که ما تأکید کردیم که به یک طبقه کاهش یابد.

عملکرد پیمانکار در طرح‌های قبلی رضایت بخش نیست

فائزه عبداللهی عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم بر این عقیده بود که با توجه به اینکه عملکرد پیمانکار مد نظر شهرداری گرگان که سابقه اجرای دو طرح مشابه تحت عنوان طرح آفتاب دو و سه را دارد مطلوب و رضایت بخش نیست لذا باید ضمانت‌های قانونی قوی‌تری برای اجرای مطلوب این پروژه در این لایحه گنجانده شود و محدودیت زمانی در اتمام پروژه برای پیمانکار منظور شود.

به گفته وی علیرغم اینکه حدود ۱۳ سال از آغاز دو طرح قبلی (آفتاب دو و سه) می‌گذرد اما همچنان بخشی زیادی از تعهدات این پیمانکار مانند ایجاد پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ خودرو، فضای سبز و همچنین بازگشایی و آسفالت معابر پیش بینی شده در دو طرح قبلی، بر زمین مانده است.

حسین ربیعی دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم خواستار برگشت مجدد لایحه و اخذ ضمانت‌های سنگین‌تر از پیمانکار بود.

 

دیگر عضو شورای اسلامی شهر، سعید رحیمی از دیگر مخالفان این طرح بود که خواستار ارجاع این لایحه به کمیسیون حقوقی شورای شهر گرگان شد و گفت: بهتر آن بود که با مشورت از حقوقدانان مطرح گرگان، تمام جوانب این طرح عظیم دیده می‌شد.

وی ادامه داد: عملکرد پیمانکار پروژه در طرح‌های قبلی به ما این هشدار را می‌دهد که دقت نظر بیشتری در تنظیم قرارداد انجام دهیم.

پروژه آفتاب از موفق ترین طرح‌ها بود

در مقابل اما موافقان این طرح همانند مهران کاظم نژاد بر این عقیده بودند که اجرای بلوک آفتاب یک در راستای امضای توافق نامه دهه ۸۰ ضرورت دارد و شهرداری گرگان باید به تعهدات و قراردادهای خویش پایبند باشد.

محمد مرتضوی رئیس کمیسیون عمران و باز آفرینی شهری شورای شهر گرگان هم بر این عقیده بود که تنها طرح موفق در حوزه بازسازی و نوسازی بافت قدیمی و فرسوده گرگان، دو طرح آفتاب دو و سه است.

وی بیان کرد که باید قبول کنیم که در طی ۱۰ سال گذشته پروژه موفق تری در حوزه بازسازی بافت فرسود در گرگان نداشته‌ایم.

مرتضوی ادامه داد: یکی از دلایل تأخیر در روند تکمیل تعهدات پیمانکار، اعمال قرارداد متمم در سال ۹۵ بود و در حالت کلی عملکرد پیمانکار در دو پروژه قبلی قابل دفاع است.

وی تأکید کرد: باید بپذیریم که اجرای این طرح فواید بسیاری برای شهر دارد زیرا صدها پلاک سندی در این طرح در قالب یک بلوک مجتمع می‌شود و این امر علاوه بر تسهیل سازی در کاهش ترافیک شهری هم مؤثر خواهد بود.

در ادامه نایب رئیس شورای شهر گرگان این لایحه را اعلام رأی کرد و لایحه با رأی اکثریت مصوب شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار