چهار آیین گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.


آخرین تحولات بازار مرغ/ قیمت مرغ به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید

به گزارش گلستان 24 ؛ برومند چهار آیین مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به کاهش عرضه نسبت به تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ از فردا وارد کانال ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان شود.

چهار آیین کاهش جوجه ریزی در اواخر دی و اوایل بهمن را عامل اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: بسیاری از مرغداران به سبب ترس از اجرای قیمت دستوری و افزایش قیمت جوجه، جوجه ریزی واحد‌های خود را کاهش دادند که در نهایت این امر میزان عرضه و قیمت مرغ در بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کاهش عرضه نسبت به تقاضا از مردم انتظار می‌رود که از خرید و ذخیره سازی مازاد بر مصرف اجتناب کنند تا قیمت از کانال ۱۶ هزار تومان فراتر نرود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد قیمت تمام شده تولید را ذرت، کنجاله سویا و جوجه یکروزه تشکیل می‌دهد، بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌ها در هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد، از این رو امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: با توجه به اختلاف نرخ نهاده‌های موجود در بازار با قیمت مصوب پیش بینی می‌شود که روند افزایش قیمت مرغ در بازار ادامه یابد چرا که مدیریت بازار نهاده‌ها در کنترل قیمت مرغ تاثیر بسزایی دارد.

چهار آیین نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۳۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به مرغداران عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت دستوری راهکار تنظیم بازار نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه روزانه ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور مصرف می‌شود، از این رو عرضه روزانه ۱۰ تا ۳۰ تن مرغ با نرخ مصوب نوعی مُسکن برای تنظیم بازار به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اگرچه عرضه مرغ با نرخ مصوب تاثیری در کنترل قیمت در بازار ندارد، اما جای این سوال مطرح است که مسئولان ذی ربط تا کی می‌خواهند به این گونه مداخلات برای تنظیم بازار ادامه دهند؟

چهار آیین با اشاره به اینکه دولت برای خرید، نگه داری، ذخیره سازی مرغ در سردخانه هزینه بالایی را متحمل می‌شود، بیان کرد: اگر دولت به جای صرف هزینه‌های میلیاردی در ذخیره سازی مرغ بخشی از آن را صرف زیرساخت‌های تولید کند تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد، به مراتب تاثیر آن در بازار بیشتر خواهد بود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران در پایان درباره تحولات پیش روی مرغ در بازار تصریح کرد: با توجه به کاهش جوجه ریزی و عرضه مرغ به بازار‌پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در بازار شب عید با نوساناتی روبرو شود.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار