هر ساله در فصل زراعی بعد از کشت محصولات کشاورزی و بارش باران در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار زمین‌های کشاورزی با مشکلات آبماندگی مواجه می‌شوند.


آبماندگی مشکل نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان 24 ؛استان گلستان بیش از ۵۰۰ هزار هکتار زمین زراعی دارد که بعد از بارش‌های مداوم باعث آب ماندگی در نیمی از زمین‌های کشاورزی می‌شود و محصولات کشاورزی را از بین می‌برد.

امسال نیز تا کنون ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان دچار آبماندگی شده که محصول برخی از این زمین‌ها کاملا از بین رفته است.

 

به روستا‌های اطراف گرگان رفتم و از کشاورزان روستای نودیجه درباره زمین هایشان که دچار آبماندگی شده بود پرسیدم که از این موضوع بسیار ناراحت بودند.

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: امسال چند هکتار از زمین‌های خودم را گندم کاشته ام به امید اینکه محصول خوبی برداشت کنم، اما با بارش باران تمام محصولم به زیر آب رفته و دیگر هیچ محصولی برایم باقی نمانده است.

 

آبماندگی مشکل نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

به روستا‌های اطراف کردکوی در غرب استان رفتم در آنجا نیز برخی از زمین‌های کشاورزی همین مشکل را داشتند.

یکی دیگر از کشاورزان گفت: زمینم دچار آبماندگی و همه گندم هایم زرد شده و باید چند مرحله کود دهی انجام دهم تا بتوانم نیم از محصول این زمین را احیا کنم و هزینه‌ی زیادی دارد.

یکی از کشاورزان روستای چهارده می‌گفت: من ۵ هکتار زمین کشاورزی دارم که امسال ۴ هکتار از آن را به روش سنتی گندم کاشته ام و یک هکتار را به صورت آزمایشی به روش علمی رایزبد کشت کرده ام و حالا فقط همین یک هکتار گندم برایم مانده است.

 

آبماندگی مشکل نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

وی افزود: آن ۴ هکتار گندمی که سنتی کاشته بودم در اثر بارش باران خراب شد.

در همسایگی زمین‌های زراعی این کشاورزان خسارت دیده حاج محمد کشاورزی با تجربه‌ای که امسال برای اولین بار تمام ۴ هکتار زمینش را به روش پشته کاری یا رایزبد گندم کاشته است.

حاج محمد گفت: همانطور که خودتان می‌بینید امسال محصولم بسیار خوب است و با وجود بارش زیاد هیچ مشکلی برای محصول گندمم بوجود نیامده است و خدا رو شکر می‌کنم که امسال از این روش استفاده کرده ام و تصمیمم این است که در سال‌های آینده نیز به همین روش محصولم را بکارم.

 

کشت علمی رایزبد راهی برای نجات از آبماندگی

دکتر اسدی محقق کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: کشت رایزبد یا همان پشته کاری روشی است که در آن محصول بر روی پشته‌های خاکی کاشته و در کنار آن نیز جوی‌هایی احداث می‌شود.

 

آبماندگی مشکل نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

وی ادامه داد: در صورت بارش باران، آب جمع شده در زمین‌های کشاورزی از این جوی‌ها به خارج از زمین جریان پیدا می‌کند که با خروج آب مانع ماندابی می‌شوند.

وی گفت: در این صورت ریشه‌های محصول رطوبت مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و آب اضافی هم در زمین نمی‌ماند.

 

حل شدن بخشی از مشکلات با به کار گیری روش‌های علمی

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: آبماندگی زمین‌های کشاورزی هر ساله برای ما و کشاورزان باعث نگرانی است.

 

آبماندگی مشکل نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

وی افزود: اما با تحقیقات انجام شده در این زمینه استفاده از کشت رایزبد یا کشت در بستر بلند در برخی از این زمین‌های کشاورزی می‌تواند راهگشا باشد.

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به دیگر مزایای این نوع کشت اشاره کردو گفت: آبیاری راحت، صرفه جویی در مصرف آب در فصل‌های کم آبی، جلوگیری از قارچ و پوسیدگی ریشه ها، از مزایای این نوع کشت است.

وی ادامه داد: افزایش یک و نیم برابری محصول صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز از دیگر مزایای این نوع کشت است.

وی افزود: از این ۳۰۰ هزار هکتار زمین زراعی که در زمان پر بارشی دچار آبماندگی می‌شوند ۷۰ هزار هکتار آن شرایط کشت علمی رایزبد را دارند.

 

آبماندگی مشکل نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

وی ادامه داد: کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی کشت رایزبد در استان گلستان انجام شده که نتیجه خوبی نیز داشته است.

وی افزود: امسال نیز در هزار هکتار از اراضی گلستان کشت علمی رایزبد انجام شده است که این اراضی بعد از بارش باران با مشکل آبماندگی مواجه نشده اند.

سبلان محمد زاده کارشناس مکانیزاسیون درباره نحوه کشت با دستگاه‌های جدید گفت: دستگاه رایزبد پلانتر از ادواتی کشاورزی است که محصول گندم و محصولاتی مانند باقلا، ذرت، کلزا و جو را می‌توان بوسیله آن به روش رایزبد کاشت.

 

آبماندگی مشکل نیمی از زمین‌های کشاورزی گلستان

وی ادامه داد: کشاورزان می‌توانند برای خرید این دستگاه با مراجعه به جهاد کشاورزی و دریافت تسهیلات این دستگاه را خریداری کنند.

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان در پایان از کشاورزان خواست تا با جایگیزین کردن روش‌های علمی به جای روش‌های مرسوم و سنتی جلوی خسارت‌ها را از همان ابتدای کشت بگیرند.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار