با چند انفجار در دهانه رود قره سو و همچنین انفجار در جاده آق‌قلا توسط سپاه و تمهیدات سایر دستگاه های نظامی مانند ارتش سطح آب در مناطق سیل زده کاهش یافت.

تجربه دفاع مقدس در سیل گلستان/ دانش سپاه به کمک سیل‌زدگان آمد

به گزارش گلستان 24 ؛ استان گلستان از ۲۸ اسفندماه ۹۷ با ورود سامانه بارشی شدید درگیر سیلاب شد و شهرستان‌های مختلف از جمله گنبدکاووس، آق قلا، بندرترکمن، کردکوی و گمیشان را در برگرفت.

عمده دلیل سیلاب، سرریز شدن حجم آبی معادل ۵۳۰ مترمکعب در ثانیه از سد گلستان بود که به رودخانه گرگانرود در پایین دست رسید و شهر گنبد را احاطه کرد.

آب از طغیان رودخانه وارد سطح روستاها و معابر چندین محله گنبدکاووس شد که با کنترل‌هایی که انجام شد، آثار تخریبی این سیلاب را در روستاها و شهر گنبد کاهش یافت.

این سیلاب در ادامه وارد آق قلا شد و ۱۲ روستای این شهرستان را در برگرفت و جاده‌های ارتباطی آنها را قطع کرد. این روستاها تا ارتفاع یک متر و ۴۰ سانتی متر آب گرفتگی داشتند و تقریباً تا سه الی چهار روز گذشته با کمک دستگاه‌های امدادی آب گرفتگی جاده‌ها را کاهش یافت به طوری که اکنون امکان تردد برای روستاها فراهم شده است.

ایجاد دو فیوز در مسیر گرگانرود

سرپرست استانداری گلستان در این زمینه گفت: در آق قلا به دلیل اینکه گرگانرود در پایین دست سد وشمگیر ظرفیت خروجی بیش از ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه را نداشت، وضعیت بسیار سخت‌تر بود و مازاد سیلابی که از سد وشمگیر می‌آمد باید قبل از ورود به شهر آق قلا به سمت دشت و اراضی کشاورزی منتقل می‌شد که این کار با اقدامات مهندسی نیروهای آب منطقه‌ای استان و با همکاری دستگاه‌های اجرایی انجام شد.

میرمحمد غراوی اضافه کرد: دو فیوز در مسیر گرگانرود یکی در منطقه آق دکش و دیگری در قرنجیک ایجاد شد تا ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب در ثانیه از حجم سیلاب ورودی به شهر را به دشت هدایت کرده و انرژی سیلاب را بکاهد.

وی ادامه داد: این کار خوب باعث شد که در شهر آق قلا فقط آب گرفتگی روی دهد و تخریب اماکن مسکونی و تجاری را شاهد نباشیم.

غراوی گفت: با ادامه بارش‌های در حوزه‌های میانی دوباره به ظرفیت گرگانرود افزوده شد و نقاطی که در آق قلا با کاهش آب گرفتگی روبرو بود مجدداً با این آب گرفتگی‌ها افزایش یافت.

رواناب‌ها در دشت گمیشان

وی افزود: رواناب هایی که وارد دشت شد خود را به گمیشان رساند و منطقه‌ای به وسعت ۶۰ کیلومتر را در برگرفت و حجم آبی معادل ۸۰ میلیون متر مکعب در جنوب و شمال شرقی گمیشان را احاطه کرد که مردم منطقه با همکاری نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج و نیروهای امدادی توانستند مسیرهایی که به شهر منتهی می‌شود را با کیسه شن کیسه چینی کنند و از ورود آب به سطح شهر جلوگیری کنند.

غراوی افزود: در حال حاضر با اقدامات لجستیکی و بسیار خوب و توان مهندسی بالای سپاه شبکه ارتباطی قطع شده بندرترکمن به گمیشان و خواجه نفس با احداث پل و لوله فلزی بازگشایی و تردد به سمت بندرترکمن محقق شد که این کار خوب و امید بخشی بود.

سرپرست استانداری گلستان گفت: اقدامات ارتش و سپاه در خصوص انتقال آب باقی مانده در پشت شهر گمیشان در حال انجام است که البته این آب‌ها اثر مخرب تخریبی ندارد و به صورت مانداب است.

طبق گفته غراوی برای اینکه این نگرانی برطرف و آب وارد دریا بشود اقدامات خوبی توسط مهندسی نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و قرارگاه خاتم انجام شد.

لایروبی گرگانرود

لایروبی گرگانرود حدفاصل روستای خواجه نفس و چار اقلی هم انجام و یک دستگاه کاترساکشن از سازمان بنادر دریانوردی وارد استان شده است.

علاوه بر آن، ارتش جمهوری اسلامی هم یک دستگاه کاترساکشن از آبادان به گلستان انتقال می‌دهد تا دریا را در مبادی قره سو و گرگانرود لایروبی کرده و سرعت انتقال سیلاب به دریا افزایش یابد.

همه دستگاه‌ها به خصوص سپاه نینوا، لشکر ۳۰ گرگان و همچنین مهندسی قرارگاه مهندسی خاتم الانبیا، هلال احمر و دستگاه‌ها و ارگان‌های زیر نظر رهبر معظم انقلاب از جمله ستاد فرمان امام و بنیاد مستضعفان از زمان وقوع سیلاب در منطقه حاضر هستند.

نقش نیروهای نظامی و انتظامی پررنگ است

در این دو هفته‌ای که گلستان با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کند نیروهای نظامی و انتظامی نقش پررنگی در منطقه داشتند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همه نیروها و امکانات در زمینه امدادرسانی و خروج آب از این مناطق فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است.

از جمله اقدامات ایجاد بیمارستان صحرایی بود؛ فرمانده سپاه نینوای گلستان در این زمینه اظهار کرد: بزرگترین بیمارستان صحرایی سپاه تحت عنوان شهید شوشتری از پنجم فروردین در منطقه آق قلا مستقر شده و تاکنون به ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر خدمت رسانی داشته است.

سردار حسین معروفی با اشاره به فعالیت بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه مستقر در سیمین شهر هم گفت: در مجموع خدماتی که بیمارستان صحرایی سپاه، جامعه پزشکی، نیروی دریایی و سیار انجام دادند ۵۳ هزار و و ۳۰۳ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با هماهنگی در چند روز آینده این خدمات دهی را به سمت مردم گمیشان ببریم، اظهار کرد: برای جلوگیری از سرریز شدن آب سد وشمگیر به آق قلا ۲۰ دستگاه بیل مکانیکی و انواع تجهیزات در منطقه مستقر کرده ایم و از فردا (سه شنبه) حفر کانال به منظور انتقال آب به گرگان رود و دشت‌ها آغاز می‌شود.

دو انفجار در قره سو

همچنین علاوه بر یک انفجار در خط راه آهن برای شکاف جاده، دو انفجار هم در روز یکشنبه و دوشنبه در دهانه ورودی رود قره‌سو به دریای خزر توسط یگان تخریب نیروی زمینی سپاه انجام شد تا سرعت خروج آب و ورود به دریا افزایش یابد.

این انفجار که برای لایه‌برداری از رسوبات و سرعت چند برابری ورود آب به دریای خزر انجام شد، خروج آب‌های انباشته شده از دشت گرگان را تا سه برابر افزایش داد.

کانال‌های ملت، مرکزی و رهبر که از شهر گمیشان عبور می‌کردند سال هاست که لایروبی نشده‌اند. رسوبات در قره‌سو سال‌ها روی هم انباشت و سبب شده بود تلاش‌ها برای گمیشان بی‌ثمر باشد.

در حالی که آخرین حربه ستاد مدیریت بحران استان برای گمیشانی‌ها؛ دستور برای تخلیه شهر و رفتن مردم به طبقه دوم ساختمانشان بود اما نیروهای مسلح و به ویژه سپاه پای این کار ایستادند.

معاون مهندسی سپاه نینوا گلستان هم گفت: فعالیت مهندسی سپاه در کانال مرکزی (ملت) گمیشان برای هدایت آب به سمت دریا انجام شد.

سرهنگ رجبعلی فرامرزی افزود: این منطقه در چند ساعت گذشته دشت بود و آب را به داخل شهر گمیشان برگشت می‌داد.

وی تصریح کرد: با همت مهندسی سپاه نینوا و مهندسی تیپ جواد الائمه و غیره، کانالی در ۲۴ ساعت حفر و تمام آب پنج کانال مرکزی در این منطقه، بازگشایی شد.

آب ۸۰ سانتی متر فروکش کرد

فرامرزی با بیان اینکه با این اقدام ۸۰ سانتی متر آب در این منطقه پایین آمد، ادامه داد: تجربه هشت سال دفاع مقدس در سیل گلستان به کار گرفته شد و هم اکنون به جرأت می‌توانیم بگوییم که تمام آبی که در شهر دپو شده بود به دریا می‌ریزد.

فرمانده کل ارتش هم از اعزام دو دو دستگاه لایروب را به مناطق سیل زده استان گلستان خبرداد.

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی با اشاره به تلاش یگان‌های مهندسی ارتش در بازکردن خروجی کانال‌های منتهی به دریا در روستای گمیشان گفت: یک دستگاه بارج و یک دستگاه لایروب از نیروی دریایی فردا به این منطقه اعزام تا کار لایروبی گرگان رود با سرعت بیشتر پایان یابد.

وی افزود: یگان‌های مهندسی ارتش با عزم راسخ و تلاش شبانه‌روزی خود در تلاش هستند تا کانال‌هایی که باعث خروج آب از روستای گمیشان به دریای خزر هستند را بازگشایی تا حجم آب در این روستا کاهش و مردم بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

همزمان متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و تیپ‌های مهندسی در منطقه مشغول لایروبی مصب رودخانه‌ها هستند تا سرعت انتقال آب را افزایش دهند. با اقدامات انجام شده انتظار می‌رود در روزهای آینده سیلاب از شهرها و روستاهای گلستان فروکش کند و وارد دریا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار