مردم کشورمان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ایست به باغ و صحرا می‌روند و شادی می‌کنند.


آیین کهن مردم استرآباد در روز سیزده بدر

به گزارش گلستان 24 ؛ گلستانی‌ها نیز در این روز، اوقات خود را در جنگل‌های زیبا و کم‌نظیر پیرامون خود سپری می‌کنند.

در همه شهر‌ها و روستا‌های گلستان، معمولاً خانواده‌ها به صورت گروهی، ناهار و خوردنی‌هایی مانند آجیل، انواع میوه و شکلات را دردل طبیعت و دور هم میل می‌کنند و در پایان روز سبزه هفت‌ سین را به آب روان می‌سپارند.

دکترمعطوفی تاریخ نگار گرگانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: در گذشته درگرگان، مردم برای سپری کردن روز سیزده عید، به روستای شاهکوه که در آنجا جایی به نام باغ دله (داخل باغ) و بالا چشمه علی که در دامنه طبیعت کوهستانی بود می‌رفتند.

 

آیین کهن مردم استرآباد در روز سیزده بدر

 

وی ادامه داد: در این روز، زنان شاهکویی آشی می‌پختند که مواد تشکیل دهنده آن کشمش، آلو خشک، تخم مرغ، سبزی خرد شده و انواع حبوبات بود.

 

آیین کهن مردم استرآباد در روز سیزده بدر

 

معطوفی گفت: زنان و دختران در سیزده بدر ورنه مخک بازی می‌کردند این مخصوص عروس خانم‌ها بود که طنابی را دور کمر تازه عروس می‌بستند و عروس بقیه را دنبال می‌کرد تا آن‌ها را بگیرد و بقیه زنان چکه بروش زنان (دست می‌زدند) هلهله و شادی می‌کردند.

 
 

آیین کهن مردم استرآباد در روز سیزده بدر

وی گفت: همچنین، درگذشته در روز سیزده بدر در نزدیکی شهرستان رامیان نقارخانه‌ای بود که در آنجا نقاره، طبل و شیپور نواخته و شادی می‌کردند.

رمضانی فر دبیر شورای پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در این مورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: در گذشته مردم روز سیزده نوروز در منزل نمی‌ماندند و ماندن در خانه را نحس و بد یمن می‌دانستند.

وی ادامه داد: مردم بساط کباب را بر می‌داشتند و به دل طبیعت می‌رفتند و سعی می‌کردند تمام روز را در آنجا با خانواده و دوستان خود سپری کنند.

رمضانی فر ادامه داد: آن‌ها هنگام رفتن به طبیعت لباس زیبا و شیک می‌پوشند و آخرین روز تعطیلات را جشن می‌گیرند.

وی گفت: هنوز هم گره زدن سبزه در این روز مرسوم بوده و بیشتر دختران دم بخت نسبت به آن اشتیاق خاصی نشان می‌دهند به طوری آن را گره می‌زنند و داخل روخانه و یا آب روان می‌اندازند.

 
 

آیین کهن مردم استرآباد در روز سیزده بدر

 

دبیر شورای پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: آن‌ها بر این باورند که با باز شدن گره سبزه در آب حاجتشان روا می‌شود.

 

آیین کهن مردم استرآباد در روز سیزده بدر

 

وی با اشاره به اینکه برخی مردم گلستان در ساعت‌های پایانی این روز آش می‌پزند گفت: غروب سیزده بدر معمولا بانوان مسن‌تر اقدام به پختن آش دوغ می‌کنند و همگی از خوردن آن در کنار یکدیگر لذت می‌برند.

سیزده بدر آخرین روز برای وداع با تعطیلات نوروزی است که انتظار می‌رود مردم با احتیاط کامل در مناطق سرسبز و طبیعت حضور یافته و روز شادی را برای خود و خانواده رقم بزنند.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار