رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان گفت: تأمین امنیت روانی افراد و خانواده‌های سیل‌زده در دستور کار مشاوران و کارگروه‌های اجتماعی دانشگاه آزاد قرار دارد.

 تلاش دانشگاه آزاد برای تأمین سلامت و امنیت روانی سیل‌زدگان

به گزارش گلستان 24 ؛ سید علی طاهری در گفتگو با خبرنگار اعزامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به منطقه سیل‌زده آق‌قلا و گمیشان، با بیان اینکه دانشگاه آزاد از ابتدا که بحث کمک به سیل‌‌زدگان شروع شد، کمک‌هایی را به دست مردم رساند گفت: با توجه به اردوهای جهادی دانشجویان در این استان سعی کردیم پس از تأکید مقام معظم رهبری بر خدمت‌رسانی سریع به سیل‌‌زدگان، اقدامات لازم را انجام دهیم که شناسایی کمبودها و تأمین مایحتاج ضروری سیل‌‌زدگان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این مدت پس از آنکه از بابت تغذیه توانستیم سطح خوبی از سیل‌‌زدگان را پوشش دهیم با استفاده از نیازسنجی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم ‌ که الان دیگر مشکل غذا به آن معنی شاید وجود نداشته باشد و اکنون کمک‌های بهداشتی مورد نیاز است. خیلی از این خانواده‌ها و شاید همه‌شان، موقعی که از سیل و آب‌گرفتگی نجات یافتند، با یک دست لباس آمدند و از نظر بهداشتی دچار مشکل هستند و به لباس زیر، دمپایی، پد بهداشتی مخصوص کودکان و زنان و دیگر اقلام بهداشتی و البسه نیازمند هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان ادامه داد: در تماس با هلال احمر هماهنگی کردیم تا برای تامین حوله، دمپایی، لباس زیر، پد بهداشتی و دیگر اقلام با توجه به مجوزی که از سازمان مرکزی گرفتیم اقدام کنیم و در اختیار هلال احمر و سپاه برای توزیع بین سیل‌‌زدگان قرار دهیم.

طاهری از نگرانی افراد سیل‌‌زده در خصوص تامین امنیت منازل خودشان که پس از بازدید نمایندگان دانشگاه آزاد و رئیس حراست دانشگاه آزاد از مراکز اسکان صورت گرفته بود خبر داد و گفت: در بازدیدی که به همراه مهندس موسوی از مراکز اسکان سیل‌‌زدگان داشتیم مردم نگران سرقت لوازم زندگی‌شان بودند که با در تماس تلفنی رئیس حراست دانشگاه آزاد با دفتر سردار اشتری هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا نیروی انتطامی در مکان‌هایی که مردم نگران بودند استقرار یابند.

وی گفت: مشکل اساسی ما از هفته آینده شروع می‌شود که مردم آرام آرام به محل اسکان‌شان برمی‌گردند که باید حداقل لوازم اولیه مانند گاز، فرش، یخچال، حبوبات، لباس، لوازم بهداشتی و دیگر اقلام ضروری در اختیارشان قرار داده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان از طرح بزرگ زدودن آلودگی از منازل مسکونی سیل‌‌زدگان توسط دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: پس از فروکش کردن آب و تخلیه شهر از سیل باید با استفاده از آهک، منازل مردم را میکروب زدایی و بهداشتی کرد که بعدها مشکلی از نظر بهداشتی دامن‌گیر شهروندان نشود. بنابر این با گروه‌های جهادی هماهنگی می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی، منازل مردم گندزدایی و بهداشتی شود.

طاهری با تحسین حرکت خودجوش بسیاری از مردم روستاها و شهرهای اطراف در اسکان سیل‌‌زدگان افزود: بسیاری از روستاهای هم‌جوار مردم را آوردند و در منازل و حسینیه‌ها اسکان دادند. این احساس مسئولیت مردم ستودنی و ارزشمند است. تا به الان هم انصافاً حضور مردم در کمک به سیل‌‌زدگان واقعاً ستودنی بود و خدا را شاکریم که این روحیه در مردم عزیز کشورمان هست و امیدواریم در روزهای آینده هم نیازهای جدی که احساس می‌شود، بتوانیم با اطلاع‌رسانی بیشتر، کمک‌های مردمی را سوق دهیم به‌سمت نیازمندی‌هایی که از امروز به بعد برای این مردم عزیز پیش می‌آید.

وی با انتقاد از بی‌تدبیری‌هایی که صورت گرفت تا آب بیشتر سطح شهر آق‌قلا را فرا گیرد گفت: سپاه تا دو روز رایزنی می‌کرد تا مجوز تخریب بخشی از جاده ریلی اینچه برون صادر شود که بتواند مسیر خروجی برای سیلاب پیدا کند اما به سختی توانست این مجوز را بگیرد؛ اگر زودتر این کار انجام می‌شد شاید آب به این گستردگی شهر را فرا نمی‌گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در ادامه به انتقاد علما، عقلا و بزرگان شهر از بی‌تدبیری مسئولان اشاره کرد و گفت: امام جمعه آق‌قلا که خودش شاهد وقوع چندین سیل در سال‌های دور که کمترین تخریب را در این منطقه داشت بود، معترض بود که مسئولان حرف ما را اصلاً گوش نمی‌کنند که ما چه پیشنهاد می‌دهیم و از چه طریقی می‌توان این سیل را مدیریت کرد.

طاهری در خصوص اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به حوزه اجتماعی و سلامت روانی سیل‌‌زدگان گفت: با توجه به اینکه سیل آق قلا و گمیشان در ایامی اتفاق افتاد که مردم خود را برای جشن سال نو و عید نوروز آماده می کردند بنابر این علاوه بر صدمات مالی و خساراتی که به آنان وارد شد لطمات روحی و آسیب روانی شدیدی دیدند.

وی ادامه داد: بنابر این با توجه به این مورد مهم، قرار شد تا دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل کارگروه هایی متشکل از اساتید خبره و با تجربه در حوزه روان‌شناسی و اجتماعی اقداماتی را در جهت بهبود شرایط روحی سیل‌زدگان انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: پس از بازگشایی دانشگاه‌ها حتما در این خصوص اقدامات لازم را با حضور مشاوران، کارشناسان اجتماعی، روان‌شناسان و اعضای هیئت علمی در حوزه سلامت روان و امنیت روانی سیل‌‌زدگان انجام خواهیم داد.

ارسال نظر

آخرین اخبار