مدیر کل شیلات گلستان گفت: در سال جاری پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار لارو خاویاری در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی تولید شود.

پیش بینی تولید بیش از یک میلیون لارو خاویاری در مجتمع شهید مرجانی

به گزارش گلستان 24 ؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، سید جواد قدس علوی اظهار کرد: یکی از مهم ترین اهداف مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی تولید و تکثیر گونه های بومی ماهیان خاویاری دریای خزر است که در سال جاری پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار لارو در این مرکز  تولید شود.

با اشاره به دیگر اهداف این مرکز تصریح کرد: هدف از احداث مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی تکثیر و پرورش پنج گونه از ماهیان با ارزش فیلماهی، قره برون، چالباش، شیپ و ازون برون بوده و منبع تامین آب آن از رودخانه های زرین گل و فاضل آباد، به علاوه چهار حلقه چاه عمیق و همچنین سه آببندان ذخیره آب است.

وی با بیان اینکه این مجموعه  مجهز به سیستم برگشت آب است، تصریح کرد: از جمله فعالیت های مهم این مرکز می توان به افزایش وزن بچه ماهیان گونه های نادر از جمله فیلماهی، شیپ، قره برون تا اوزان پنج گرم به منظور بازسازی ذخایر دریای خزر و رهاسازی در رودخانه های حاشیه جنوب شرقی دریای خزر(گرگانرود و قره سو) و مولدسازی گونه فیلماهی در سنین مختلف به منظور تکثیر مصنوعی اشاره کرد.

مدیر کل شیلات گلستان در خصوص همکاری علمی این مرکز در زمینه تولید دانش گفت: همچنین این مرکز همکاری لازم با مراکز دانشگاهی و تحقیقات جهت اجرای پروژه های علمی کاربردی و تامین کادر کارشناسی و دانش فنی لازم جهت احداث و راه اندازی مراکز تکثیر و پرورش در سطح استان گلستان، را دارد.

همچنین رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی با اشاره به تکثیر موفق گونه قره برون در این مرکز گفت: عملیات تکثیر گونه قره برون طی دو مرحله در این مرکز انجام شد که در مرحله اول این تکثیر هشت قطعه ماده و ۱۰ قطعه نر با وزن تخم استحصالی ۳۶ کیلوگرم با موفقیت صورت گرفت.

اسماعیل جباری افزود: همچنین در مرحله دوم تکثیر مصنوعی با دو قطعه مولد قره برون ماده و پنج قطعه مولد نر با استحصال ۱۲ کیلوگرم تخم انجام گرفت و پیش بینی می گردد که از مجموع تخم های استحصالی به دست آمده در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار لارو تولید شود.

گفتنی است مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی گرگان و در ۲۳ کیلومتری امتداد جاده آق قلا ـ گنبد به مساحت ۱۵۰ هکتار مابین روستای اوچ تپه و چین سیبلی واقع شده است.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار