سرپرست استانداری گلستان گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۶۶ واحد مسکونی شهری و روستایی در گلستان آسیب دیده‌اند که از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ واحد به صورت کامل تخریبی و نیازمند بازسازی هستند.

 بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی در گلستان بر اثر سیل آسیب دید

به گزارش گلستان 24 ؛ میرمحمد غراوی صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین خسارت های سیلاب در استان اظهارداشت: تاکنون 18 هزار و 66 واحد مسکونی شهری و روستایی در گلستان آسیب دیده‌اند که از این تعداد 8 هزار و 500 واحد به صورت کامل تخریبی و نیازمند بازسازی هستند.

وی افزود: 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان است که 4.5 میلیون تن محصول تولید می‌کند که 317 هزار هکتار از این اراضی تحت تاثیر سیل قرار گرفته و تاکنون 110 هزار تن از محصولات این اراضی کامل از بین رفته است.

سرپرست استانداری گلستان اظهار کرد: 14 هزار و 500 دام سنگین و سبک استان در سیلاب تلف شد.

سرپرست استانداری گلستان ادامه داد: براساس مصوبه هیات وزیران 162 میلیارد تومان به حساب استان به عنوان 50 درصد اعتبارات بلاعوض خسارات سیلاب در بخش کشاورزی آمده و با ارزیابی تیم‌های تخصصی پرداخت ها از 2- 3 روز آینده آغاز می‌شود.

غراوی با اشاره به خسارات وارده به منازل مسکونی گفت: تیم‌های تخصصی متشکل از بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری, نظام مهندسی ساختمان و نماینده شهرداری‌ها یا دهیاری‌ها در هر شهرستان وضعیت خانه‌های آسیب دیده را بررسی می کنند و اگر خانه‌ای قابلیت استفاده نداشته باشد، رای به تخریب و بازسازی می‌دهند.

وی با تقدیر از دستگاه‌ها و نهادهایی در زمان پس از سیلاب به مردم یاری‌رسانی می‌کنند، یادآور شد: 4 هزار بسته حمایتی شامل کالاهای اصلی مانند یخچال، گاز، فرش و وسایل آشپزخانه از سوی مقام معظم رهبری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به گلستان اختصاص داده شده که هزار بسته به استان رسیده و بقیه نیز در راه است و همچنین تلاش داریم با همکاری بانک‌ها، تولیت آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و دیگر مجموعه‌های حمایتی 8 هزار بسته حمایتی را برای آسیب‌دیدگان فراهم کنیم.

سرپرست استانداری گلستان ادامه داد: 350 واحد صنعتی استان از سیلاب آسیب دیدند و تلاش داریم با همکاری بیمه‌ها و دولت خسارات آنان را جبران کنیم.

وی افزود: مرغداری‌ها، معادن شن و ماسه، راه های آسیب دیده، تاسیات زیربنایی آب و برق و مخابرات، شبکه‌های آبیاری و زهکشی مورد توجه قرار گرفته اند و خسارات وارده اعلام شده است.

غراوی با اشاره به رانش‌های زمین در شرق استان گفت: 135 واحد مسکونی در روستای قلعه قافه مینودشت بر اثر رانش زمین آسیب جدیدی دیده اند و لغزش زمین در آزادشهر هم بوده که تلاش داریم با مطالعه دقیق سکونت‌گاه‌های مناسب را برای مردم در نظر بگیریم.

وی افزود: مطالعات جامع سیلاب در استان انجام شده و بسیاری از اقدامات مهندسی صورت گرفته در این مدت بر همین اساس بوده است.

سرپرست استانداری گلستان خاطر نشان کرد: با ایجاد مسیر انحرافی پس از سد گلستان در بند ولی موفق شدیم آبی با دبی 50 تا 60 متر مکعب را از زمین‌های زراعی و شهرها و روستاها دور کنیم و این مسیر در آینده نیز مفید خواهد بود.

وی یادآور شد: تجهیزات دستگاه‌های امدادرسان ملی تا پایان بحران در استان خواهد ماند و همراهی لازم را خواهند داشت.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار