مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از اجرای حدود یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه در استان خبر داد.

 اجرای ۱۶۰۰ میلیاردتومان پروژه گردشگری در گلستان؛ ۹۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شد‌

به گزارش گلستان 24 ؛  ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهارداشت: در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا گلستان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود که آمار و ارقام حضور مسافران و گردشگران، تعداد بازدید از مکان‌های تفریحی و تاریخی، مدت زمان اقامت و غیره نشان می‌دهد تاحدودی به این هدف دست‌ یافته‌ایم.

وی گفت: عدم شناخت ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان یکی از ضعف‌های اصلی در جذب مسافران و گردشگران بود که تلاش کردیم با برگزاری جشنواره‌های مختلف در استان و همچنین شرکت در جشنواره‌های خارج از استان، پای تورهای گردشگری را به استان باز کنیم. همزمان به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان پرداختیم و امروز حدود یک‌هزار و 600 میلیارد تومان پروژه در بخش‌های مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از مدت زمان اقامت مسافران و گردشگران در استان آماری ارائه کرد و گفت: سال 94 حدود 304 هزار اقامت‌کننده در استان داشتیم که در سال 95 این تعداد به 524 هزار نفر، نوروز 96 به حدود یک میلیون نفر و نوروز سال 97 نیز به بیش از یک میلیون و 670 هزار نفر رسید. اگر نوروز امسال درگیر سیل نمی‌شدیم اتفاقات بزرگی در حوزه جذب مسافر و گردشگر در استان رقم می‌خورد.

وی افزود: در این سال‌ها میزان بازدید از جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و طبیعی استان نیز از دو میلیون بازدیدکننده به 11 میلیون بازدید رسید. اگر در گذشته یک گردشگر وارد استان می‌شد فقط از دو تا سه نقطه گردشگری بازدید می‌کرد امروز تعداد این مناطق به بیش از پنج نقطه رسیده است.

کریمی ایجاد و توسعه واحدهای بوم‌گردی را یکی از اولویت‌های مهم استان در جذب گردشگر برشمرد و بیان داشت: در سال 94 حدود یک تا دو واحد بوم‌گردی در استان فعال بود که تعداد این واحدها امروز به حدود 100 واحد رسیده است. همچنین ایجاد حدود 50 واحد بوم‌گردی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. اگر در گذشته تمرکز هتلینگ در استان فقط در دو تا سه شهرستان بود الان در بسیاری از شهرها سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی در گذشته رویکرد مجموعه صرفاً حفاظت از این آثار بود، ادامه داد: احیا و بهره‌برداری از میراث فرهنگی را در دستور کار قرار داده‌ایم. اگر در گذشته هر روز شاهد تعدی به ساختمان‌ها و آثار باارزش در بافت تاریخی گرگان بودیم و یا در بافت تاریخی گمیشان شاهد آتش‌سوزی‌های عمدی این خانه‌ها بودیم؛ امروز با تغییر کاربری از مسکونی به گردشگری در حال احیا و بهره‌برداری از این آثار هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره ثبت آثار تاریخی بیان داشت: تعداد آثار تاریخی ثبت ملی شده استان از 625 اثر به 900 اثر در حدود چهارسال اخیر رسیده است و تا رسیدن به ثبت یک‌هزار و 500 اثر فاصله چندانی نداریم.

وی به احداث پنج بازارچه صنایع دستی در استان هم اشاره کرد و گفت: در حوزه صنایع دستی حلقه‌های مفقوده زیادی داشتیم و موضوعی به نام بسته‌بندی وجود نداشت. اما امروز احداث پنج بازارچه صنایع دستی را در شهرهای مختلف آغاز کرده‎‌ایم. همچنین 10 مرکز تخصصی صنایع دستی نیز در استان راه‌اندازی شده است تا از منسوخ شدن برخی از این صنایع دستی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار