معاونت فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان گفت: آبخیزداری یکی از موثرترین روش ها برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک است و توسعه اجرای این طرح ها در استان با جدیت دنبال می شود.

اجرای طرح های آبخیزداری در گلستان با جدیت دنبال می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی گلستان، عبدالرحیم لطفی اظهار داشت: اعتبار امسال طرح‌های آبخیزداری گلستان از محل صندوق توسعه ملی ۲۴۰ میلیارد ریال در ۱۵ حوزه آبخیز است.
وی تغذیه سفره زیرزمینی را از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری دانست و افزود: اجرای این پروژه در کنترل فرسایش خاک، کنترل و مهار سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی تأثیرات بسزایی دارد.
وی یادآورشد: پروژه‌های آبخیزداری می‌تواند به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مورد توجه برنامه‌های توسعه در کشور قرار گیرد.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان چندی قبل به ایرنا گفته بود: گلستان دارای ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار مرتع است که از این مقدار یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار نیاز به عملیات آبخیزداری دارد و منابع طبیعی مطالعات فاز یک برای اجرای طرح‌های مختلف را بطور کامل انجام داده و مطالعات فاز ۲ در حال اجراست.
به گفته لطفی: تاکنون ۱۴۵ بند خاکی، ۴۲۰ سازه سنگ ملاتی و بتنی، ۱۲۰۰ سازه گابیونی (فیلتر کننده جریان)، ۴۶ مورد سازه سرشاخگی و کنترل کننده جریان‌های واریزی در گلستان اجرا شد.
وی افزود: در ۱۰ سال اخیر ۱۶ هزار هکتار جنگل کاری و درختکاری مثمره در گلستان انجام شد که با احتساب این رقم کل جنگل کاری انجام شده از ابتدای انقلاب تاکنون به رقم حدود ۸۰ هزار هکتار رسیده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان چندی قبل گفته بود: اگر طرح‌های آبخیزداری سال‌های اخیر در استان اجرا نمی‌شد، وسعت تخریب‌ها در سیل اخیر در حد فاجعه ملی افزایش می‌یافت.
گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، علاوه بر ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت‌هایی همچون ۳۰ هزار هکتار باغ، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۱۲۰ کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و ۹۷۰ واحد مرغداری دارد.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۳.۲۷ درصد آنان ساکن مناطق شهری هستند و تأمین معاش بیشتر مردم این خطه و بویژه روستاییان از طریق پرداختن به کشاورزی و دامپروری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار