استاندار گلستان گفت: حدود یکهزار و ۲۱ کیلومتر از رودخانه‌های استان از جمله گرگانرود، قره‌سو، اترک و غیره نیازمند لایروبی است که تا کنون ۱۸۸ کیلومتر از نقاط اولویت‌دار در مسیر رودخانه‌های استان لایروبی شد.

استاندار گلستان: کمک‌های بلاعوض سیل به ۱۷۰۰ پرونده پرداخت نشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ هادی حق‌شناس شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگویی خبری با اشاره به بازسازی مناطق سیل‌زده استان و لزوم لایروبی رودخانه‌ها برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی در آینده اظهارداشت: پس از وقوع سیلاب ابتدای امسال رسوبات زیادی وارد رودخانه‌ها شد و بخشی از پل‌ها نیز تخریب شده و مهم‌ترین موضوع برای ما لایروبی این رودخانه‌ها است.

وی گفت: بررسی کارشناسان آب منطقه‌ای نشان می‌دهد حدود یکهزار و 21 کیلومتر از رودخانه‌های استان از جمله گرگانرود، قره‌سو، اترک و غیره نیازمند لایروبی است که تا کنون 188 کیلومتر از نقاط اولویت‌دار در مسیر رودخانه‌های استان لایروبی شد.

استاندار گلستان با بیان اینکه تا تیرماه سال آینده 100 کیلومتر دیگر از رودخانه‌های استان لایروبی می‌شود، به مشکلات کشاورزان حاشیه رودخانه قره‌سو هم اشاره کرد و افزود: طول این رودخانه حدود 200 کیلومتر است که تا کنون 50 کیلومتر آن لایروبی شده و تلاش می‌کنیم کارهای مربوط به این بخش را زودتر انجام دهیم.

حق‌شناس درباره جبران خسارت‌های بخش کشاورزی بیان داشت: برآورد اولیه حاکی از خسارت 100 درصدی به 107 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بود که بعد از هماهنگی جهادکشاورزی و پژوهشگاه فضایی و پالایش، این سطح به 75 هزار هکتار کاهش یافت.

وی ادامه داد: برای 25 هزار کشاورز خسارت‌دیده در استان پرونده تشکیل شد که حدود 96 درصد آنان مرحله نخست کمک‌های بلاعوض را دریافت کردند و فقط یکهزار و 700 پرونده باقی مانده که به زودی همپوشانی آن با کمک پژوهشگاه فضایی برطرف می‌شود.

استاندار گلستان با اشاره به پرداخت تسهیلات به کشاورزان سیل‌زده استان گفت: در این بخش 14 هزار و 752 پرونده تشکیل شده که 6 هزار و 123 پرونده معادل 41.5 درصد آنها، موفق به دریافت 133 میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند.

وی افزود: در صورت تأمین اعتبار از سوی دولت، استان آمادگی پرداخت مرحله دوم کمک‌های بلاعوض را به سیل‌زدگان دارد.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار