یکی از فعالان رسانه ای استان گلستان در یادداشتی آورده است: این روزها صاحبان عزا دردی مشترک دارند چه آنهایی که براثر کرونا عزبزشان مرده و چه آنهایی که به دلایل دیگر از دنیا رفته اند.

برای تسلی دادن چه باید کرد!

به گزارش گلستان 24 از گرگان؛ احمد ملاشاهی از فعالان رسانه ای استان گلستان در یادداشتی آورده است؛

این روزها صاحبان عزا دردی مشترک دارند چه آنهایی که براثر کرونا عزبزشان مرده و چه آنهایی که به دلایل دیگر از دنیا رفته اند.

برای غمی که تا دیروز نمی شد به تنهای به دوش کشید، حالا کسی برای تسلیت نیست. مجلس ترحیم و فاتحه ای که اهل عزا را تسلی می داد، برپا نمی شود اگرچه برای مهار کرونا چاره ای جز لغو همه ی تجمعات نیست اما  برای کاستن درد و غم داغدیدگان باید کاری کرد. باتوجه به باورهای دینی مردم، روحانیت اولین قشریست که می تواند به تسکین آلام روحی مردم  کمک کند.

باید به صاحبان عزا بخصوص قربانیان کرونا اطمینان داد، مرده ای بدون اعمال شرعی و نمازمیت، دفن نمی شود. حوزه های علمیه و  نماینده ولی فقیه با کمک علوم پزشکی این دغدغه را رفع کنند ومستندات لازم را به خانواده متوفی بدهند.

برای دیگر مجالس ترحیم که این روزها مثل قربانیان کرونا برپا نمی شود باید فکری کرد. روحانیت در اینجا هم می تواند حامی  روحی صاحب عزا باشد.

به کسی که عزیزی از دست داده و می خواهد کاری برای متوفی انجام دهد، باید مشورت مذهبی داد سنگینی این غم، جانکاه هست، روحانی مسجد  و محله حتی با مراجعه حضوری تک نفره می تواند، ضمن تسلیت به صاحب عزا ، احکام و مسایل شرعی لازم را برایشان تبیین کند.

با مشاوره دقیق مذهبی می توان حتی هزینه های مجالس ترحیم را به سمت جبهه سلامت و مبارزه با کرونا کشاند، چیزی که هم آرامش روحی صاحب عزا و هم روح متوفی را دربر دارد.

همچنین، در این شرایط، تشکیل گروهای فامیلی در فضای مجازی وابراز همدردی در آن، تسلیت تلفنی ، فاتحه از راه دور و...می تواند همچون مجالس ترحیم،  تسلی  دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار