رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس گفت: عملیات اجرایی احداث نخستین سامانه رادار هواشناسی استان گلستان به زودی با انتخاب پیمانکار آن در این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و بیابانی آغاز می‌شود.

نخستین سامانه رادار هواشناسی گلستان در گنبد احداث می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ منصور  فرشاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صدور مجوز ساخت سامانه رادار هواشناسی گنبدکاووس در ایام دهه فجر سال گذشته باحضور رییس سازمان هواشناسی کشور در این شهرستان انجام شد.

وی اظهارداشت: پس از صدور مجوز، کار مطالعات مرحله نخست و دوم احداث سامانه رادار هواشناسی گنبدکاووس و برآورد هزینه‌های احداث ابنیه آن آغاز و چند ماه پیش به پایان رسیده است.

فرشاد اضافه کرد: هزینه برآورد شده برای این پروژه در ۲ بخش احداث ابنیه و خرید تجهیزات درمجموع ۶۹۰ میلیارد ریال محاسبه شد.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس ادامه داد: خرید تجهیزات سامانه رادار هواشناسی پیش از این با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریالی توسط سازمان هواشناسی کشور انجام شده است.

وی گفت: هزینه ساخت ابنیه این سامانه هواشناسی (ساختمان با زیربنای هزار و ۱۴۰ مترمربع و دکل یا برج ۳۰ متری آن) مبلغ ۱۹۰ میلیارد ریال تعیین شده که باید از منابع اعتباری استانی و شهرستانی تامین شود.

فرشاد افزود: تاکنون مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از منابع استانی و در قالب اسناد خزانه برای ساخت ابنیه سامانه رادار هواشناسی گنبدکاووس تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: هم اکنون مناقصه انتخاب پیمانکار برای ساخت سامانه رادار هواشناسی گنبدکاووس انتشار یافته و پس از مراحل قانونی و اداری و مشخص شدن برنده مناقصه، عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس بیان داشت: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز ساخت ابنیه، این سامانه هواشناسی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته فرشاد، سامانه رادار هواشناسی گنبدکاووس قابلیت پیش‌بینی‌ کوتاه مدت و دقیق سامانه‌های جوی و پایش ابرهای بارشی را دارد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومترمربع وسعت درشرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار