گزارشی از مسلمانان در کره جنوبی

سون چان کیونگ که از زمان اسلام آوردنش در مسجد سئول مشغول به کار است میگوید:«قبلا افراد کمی برای نماز به مسجد می‌آمدند. اما امسال برای نماز جمعه حدود ۷ هزار نفر و در ماه رمضان حدود ۱۰ هزار تن به این مسجد آمدند».

اقلیت مسلمان کره جنوبی ، جمعیتی رو به رشد و مشکلات آنها
به گزارش گلستان24، سان چانگ کیونگ، ۶۴ ساله، تازه مسلمان کره‌ای میگوید:«من در یک خانواده مسیحی بزرگ شدم، اما در مسیحیت کره‌ای تبعیض شدیدی وجود دارد. کشیشها فقیر و غنی را به یک چشم نمیبینند. من متوجه شدم که اسلام دین برابری است». او می‌افزاید: «حتی بالاترین شخصیتهای مسلمان هم به سایر مومنین سلام میکنند و مانند آنها غذا میخورند.» او که ۴۰ سال پیش در جریان سفر شغلی به عربستان مسلمان شد، نام خود را به یوسف تغییر داد. او جزئی از اقلیت کوچک مسلمانان کره جنوبی است که اغلب آنان را مهاجران جویای کار تشکیل میدهند.

جمعیت حدودا ۱۵۰ هزار نفری مسلمانان، ۳/۰ درصد جمعیت ۴۹ میلیون نفری کره جنوبی را تشکیل میدهند. در سرشماریهای سال ۲۰۱۰، ۲۹ درصد مردم کره مسیحی (شامل ۱۰ درصد کاتولیک و ۱۹ درصد پروتستان)، ۲۳ درصد بودایی و ۴۶ درصد بدون هیچ مذهب خاصی بودند. به گفته کوان جی یون، مدیر مرکز تحقیقات اسلام شناسی در سئول، اکثریت مسلمانان کره، مربوط به جامعه مهاجران و غالبا از خاورمیانه و آسیای مرکزی میباشند. در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مهاجران اغلب اغلب از مالزی و اندونزی به کره می‌آمدند. گرچه ارائه آمار دقیق از کره‌ایهای مسلمان آسان نیست، فدراسیون مسلمانان کره شمار آنان را ۵۰ هزار تن یعنی معادل یک سوم جمعیت مسلمانان این کشور تخمین زده است.

 

کوان جی یون اصلی‌ترین علت مسلمان شدن در کره را ازدواج میداند. با این حال در جامعه کره اسلام وجهه خوبی ندارد و مسلمانان کره اغلب در انزوا هستند. خانم کیم، زن مسلمانی که به همراه همسرش در امارات زندگی میکند در این باره میگوید:«در کره مذهب رسمی وجود ندارد. اما به طور کلی دید خوبی نسبت به خارجیان و مهاجران وجود ندارد. اخبار روز، جنگهای خاورمیانه و حملات داعش در غرب نیز به این مشکلات دامن میزند».

انجام دستورات مذهبی و رعایت حجاب نیز برای مسلمانان کره مشکل است. یی چونگ سون، که در ۲۰ سالگی مسلمان شد میگوید: «اوایل هنگام خروج از منزل روسری بر سر میکردم. ولی همه مردم نگاهم میکردند و بعضی حتی با انگشت نشانم میدادند. حالا فقط در وقت نماز حجاب دارم». خواندن نماز جمعه آنهم در وسط روز کاری جمعه، کار آسانی نیست. ممنوعیت الکل و گوشت خوک نیز کاملا با عادتهای جامعه کره‌ای در تضاد است. کیم کیون سیک ۵۱ ساله برای آنکه بتواند به دستورات اسلام عمل کند از شغل خود استعفا داد:«به عنوان تاجر باید شش روز هفته را با مشتریانم میگذراندم و در شب نشینیها شرکت میکردم. مسلمان ماندن برایم غیرممکن شده بود. در جشنهای خانوادگی و با دوستان هم خوردن گوشت خوک و شراب از عادات رایج است و توضیح دلایل مذهبی برای نخوردن آن کار آسانی نیست».

یک دانشجو کره‌ای هم میگوید:«در رستوران دانشگاه گزینه‌ها محدود است و من ناچار همیشه ماهی و سبزیجات میخورم».

پارک دونگ سیک، یک کره‌ای که از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با اسلام آشنا شده و مسلمان شد نیز از رشد اسلام هراسی بعد از روی کار آمدن داعش در سالهای اخیر ناخشنود است.

تحلیلگران معتقدند اغلب مسلمانان کره به علت فشارها و ترس از برچسب خوردن در جامعه، ترجیح میدهند مذهب خود را پنهان کنند. کیم کیون سیک معتقد است:«شمار مسلمانان پیوسته رو به افزایش است اما با دشواریهایی که در جامعه کره وجود دارد، هیچ‌یک از آنها تغییر مذهب خود را اعلام نمیکنند».

سون چان کیونگ که از زمان اسلام آوردنش در مسجد سئول مشغول به کار است میگوید:«قبلا افراد کمی برای نماز به مسجد می‌آمدند. اما امسال برای نماز جمعه حدود ۷ هزار نفر و در ماه رمضان حدود ۱۰ هزار تن به این مسجد آمدند».

شبه جزیره کره نخستین بار در قرن نهم میلادی از طریق تاجران عرب و ایرانی با اسلام آشنا شد. از قرن چهاردهم میلادی، با رشد مذهب کنفوسیوس اسلام تقریبا از این منطقه محو شد. در سالهای ۵۳-۱۹۵۰ و بعد از جنگهای کره، حضور سربازان ترک در بین نیروهای سازمان ملل، بار دیگر اسلام را به این منطقه وارد کرد. در ۱۹۵۵ با انتخاب نخستین امام مسجد در کره، اسلام در این منطقه تولدی دوباره یافت. فدراسیون مسلمانان کره در سال ۱۹۶۷ تشکیل شد و در ۱۹۷۵ با هزینه نهادهای اسلامی مالزی نخستین مسجد در این کشور ساخته شد.

منبع : رهیافته

 

ارسال نظر

آخرین اخبار