سایت وبلاگی "یزد تو" نوشت:

در سایه برخی از سیاست های خاص مسئولین ولنگاری فرهنگی که مرد انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است به عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز تسری یافته و بحران های عدیده اجتماعی را به وجود آورده است.

ولنگاری از عرصه فرهنگ تا شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را می‌توان به شاخصه‌های دنیای امروز تعبیر کرد دنیایی جدیدی که توانسته انسان‌ها را از محیط اجتماعی خود کنده و وارد عرصه‌ی دیگری کند که همه‌چیز در آن ممکن است. شبکه‌های اجتماعی در قرن  آسیب‌های فضای مجازی به روح و روان جامعه و خانواده‌ها و .. دیگر  مسئله‌ای قابل کتمان نیست زیرا  بیش از هر پدیده‌ی دیگری گسترش و تأثیرگذاری داشته است و توانسته است با ابزارها و برنامه‌های خود حتی بیش از ماهواره و رسانه‌های دیگر اطلاعات را انتقال دهد.

در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر این فضای مجازی است که توانسته بخش بسیار زیادی از اوقات فراغت وزندگی افراد را به خود مشغول کند که این پدیده رو به گسترش بوده و در بسیاری از موارد به چالش‌هایی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و فردی بدل شده است.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایران توانسته‌اند جایگاه مهمی را در بین مردم باز کنند اما آنچه مهم به نظر می‌رسد ضرورت هدایت این ابزار اثرگذار در مسیر درست قانونی و مبتنی بر فرهنگ و انگارهای فرهنگی افراد و جامعه است زیرا عدم کنترل چنین ابزار تأثیرگذاری در اندک حضور خود در ایران توانسته بسیاری از بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی کشور را مورد خدشه قرار دهد که رشد نجومی طلاق، خودکشی، قتل و به خطر افتادن امنیت اجتماعی تنها گوشه‌ای از ماهیت مخرب این پدیده را روشن می‌سازد.

اما نکته مهم این است که نمی‌توان جامعه را از این پدیده ارتباطی این روزهای دنیا محروم کرد زیرا این ابزار دیگر جای خود را در بین مردم بازکرده است پس ضرورت دارد تا با به‌کارگیری سیاست‌های دقیق از بحران‌آفرینی این شبکه‌ها جلوگیری کرد و فضای آن را برای زیست انسانی آماده و مهیا کرد.

این موضوع بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرارگرفته است و ایشان بر ضرورت تشکیل ستادهای ویژه بحران‌های فضای مجازی و سالم‌سازی این فضا تأکید کرده‌اند.

اما امروزه با درک عمومی مردم از ضرورت سالم‌سازی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هنوز اقدام درخور و قابل‌توجهی صورت نگرفته است به صورتی که به نظر می‌رسد ولنگاری فرهنگی که رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس دهم بر آن صحه گذاشته و آن را موردانتقاد قراردادند علاوه بر عرصه فرهنگ به عرصه ارتباطات و فضای مجازی کشیده است و مسئولین این حوزه این فضا را به حال خود رها کرده‌اند.

این رویکرد در حالی ادامه می‌شود که همه‌روزه اخباری فاجعه‌بار از اثرات این شبکه‌ها بر بدنه جامعه ایرانی به گوش می‌رسد؛ اخباری که هیچ‌کس حتی فکر آن را نمی‌کرد که شبکه اجتماعی چون تلگرام باعث بیش از60 درصد طلاق‌های امروزی و یا باعث قتل و خودکشی شود اما آنچه باید موردتوجه قرار گیرد این است این فجایع نتیجه ولنگاری در این حوزه حساس و اثرگذار است که می‌طلبد بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

جامعه و افکار عمومی بیش‌ازپیش در خصوص چالش‌های فضای مجازی توجیه هستند زیرا اکثر ایرانی‌ها مدت‌زمانی را در آن سپری کرده‌اند و هرکدام خیلی خوب می‌دانند که این فضای حساس و اثرگذار در عین کار آیی و سودمند بودن می‌توان طومار خانواده و فرهنگ ایرانی را در هم پیچد پس این وظیفه متولیان این حوزه است تا با بیداری و هوشیاری بیشتر این حوزه را سالم‌سازی کرده و امنیت را برای جامعه و فرهنگ ایرانی اسلامی به ارمغان بیاورند.

امروزه مفهوم امنیت دچار تحول مفهومی شده است به صورتی که دیگر نمی‌توان تنها تهدیدات نظامی و سخت را موردتوجه داد زیرا امروزه جنگ و جبهه دچار تحول مفهومی شده و به‌تبع آن امنیت جامعه نیز ابعاد جدیدی یافته است . ابعادی امروزه امنیت نه‌تنها فیزیکی بلکه دارای ابعادی گسترده است که می‌تواند جامعه ایرانی را از داخل تهی و نابود کند.

نویسنده: برزو بیک‌پور

منبع: وبلاگی

ارسال نظر

آخرین اخبار