بازتاب مراسم تشییع شهدا در رسانه‌های بیگانه؛

حضور خیره کننده مردم در این مراسم به مزاج برخی از رسانه های فارسی زبان بیگانه خوش نیامد. آن ها که نمی توانستند مانور عظیم حضور مردم را منعکس نکنند چاره ای نداشتند جز اینکه اخبار آن را به گونه ای کاملا مغرضانه و زاویه دار منتشر کنند.

سانسور و غرض‌ورزی نسبت به حماسه حضور ملت ایران

به گزارش گلستان 24، مراسم تشییع پیکر 175 غواص شهید و 95 شهید گمنام با حضور خیل عظیم عاشقان و دلدادگان شهدا از میدان بهارستان تا معراج شهدای تهران برگزار شد.

حضور خیره کننده مردم در این مراسم به مزاج برخی از رسانه های فارسی زبان بیگانه خوش نیامد. آن ها که بخاطر این حضور حماسی، چاره ای جز انعکاس نداشتند، اخبار این رویداد بزرگ را به گونه ای کاملا مغرضانه و زاویه دار پوشش دادند.

سایت یورونیوز در خبر خود سعی کرد علت حضور مردم را ناشی از برانگیخته شدن احساساتشان به خاطر نوع شهادت 175 غواص بیان کند و در توضیح این خبر این گونه نوشت: «عدم وجود جراحت بر روی باقیمانده این اجساد و همچنین بسته بودن دست های آنها نشان می دهد که این افراد زنده به گور شده اند. همین مسأله موجی از احساسات مردمی را ایجاد کرد و جمعیت کثیری را برای تشییع آنها به میدان بهارستان تهران کشاند...»

 

 

این سایت در جای دیگری به رابطه خوب ایران و عراق اشاره می کند و به نوعی این رابطه را با توجه به جنگ 8 ساله میان دو کشور زیر سوال می برد و دلیل این رابطه را وجود دشمنی مشترک برای دو کشور عنوان می کند:

«این اجساد متعلق به جنگی میان دو کشور متخاصم است که سال های زیادی از آن می گذرد، دو کشوری که امروز با یکدیگر روابط خوبی دارند و با هم علیه یک دشمن واحد در حال نبرد هستند. نبردی علیه گروه های افراط گرا در عراق که هم چنان از میان ایرانیان کشته می گیرد. افرادی که تحت عنوان مدافعین حرم برای دفاع از اماکن مقدس شیعه در کشور عراق و سوریه عازم آنجا شده اند و هر از چندی اجسادشان به ایران بازگردانده و تشییع می شود.»

 

این پایگاه خبری در خبر خود فیلمی از تشییع شهدا منتشر کرده اما جالب آنکه در این فیلم به نشان دادن چند نمایه محدود اکتفا کرده و هیچ اشاره ای به حضور گسترده مردم نمی کند.

 

سایت بی بی سی در اولین خبر خود با عنوان "تشییع غواصان کشته شده در جنگ ایران و عراق با شعارهای هسته‌ای" تلاش کرد تا مراسم تشییع شهدا را به حاشیه بکشاند و ذهن مخاطبان را به جای حضور گسترده مردم در این مراسم به مباحث سیاسی هسته ای جلب کند.

 

 

 

 

این سایت، دومین خبر خود را در مورد این رویداد حماسی به صورت مفصل و باعنوان "روزنامه های تهران: تشییع جنازه غواصان با شعارهای علیه مذاکره" منتشر کرد.

 

بی بی سی در این خبر باز هم سعی کرد در ادامه سناریوی قبلی خود حضور پرشور مردم در این مراسم را تحت الشعای اختلافات سیاسی داخل کشور قرار دهد و با آوردن شاهدان مثالی از تیتر روزنامه های داخل کشور ادعای خود را ثابت کند.

 

 

 

 

سایت رادیو زمانه هم موازی با بی بی سی، با درج اخباری با عناوین "مصادره تشییع جنازه غواصان؛ به نام مردم به کام دلواپسان" و "اعتراض به استفاده ابزاری از تشییع غواصان کشته‌شده در جنگ ایران و عراق" عظمت حضور مردم در این مراسم ملی را تحت الشعاع برخی از پلاکاردهای اعتراضی مردم نسبت به مواضع هسته ای و ورود بانوان به ورزشگاه ها قرار داد.

 

 

 

 

 

این سایت در قسمتی از خبر خود این گونه نوشت:

«روی برخی اتوبوس‌ها و خودروها، عباراتی مانند "تجمع امت حزب‌الله برای اعلام انزجار از حضور زنان در ورزشگاه‌ها" نوشته شده بود و شعارهای "لبیک یا حسین"، "هیهات من الذله"، "مرگ بر منافقگ و... شنیده می‌شد. مغازه‌های اطراف خیابان جمهوری پرچم‌های قرمز رنگی را بر مغازه‌های خود افراشته بودند که توسط برگزارکنندگان به آن‌ها داده شده بود. برخی از شرکت‌کنندگان هم پرچم‌های زرد رنگی در دست داشتند که شعار "هیهات من الذله" و "نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا روی آن‌ها نوشته شده بود. پرچم‌های زرد رنگی با آرم انرژی هسته‌ای و با عبارت "ما تا آخر ایستاده‌ایم" هم در میان مردم توزیع شده بود.»

 

 

 

جام نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار