اخبار رسانه های بین المللی؛

سفیر سابق تل‌آویو در واشنگتن گفت: اگر من جای مذاکره‌کننده ایرانی بودم، توافق را امضا نمی‌کردم چون ایرانی‌ها طی سالهای گذشته آموخته‌اند که اگر بیشتر صبر کنند، به توافق بهتری دست می‌یابند.

ادعای مجله آمریکایی برای حمله به ایران/ پیشنهاد یک صهیونیست به مذاکره‌کنندگان ایران

به گزارش گلستان24،گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

 

 

 

خلاصه این اخبار بین‌المللی به شرح زیر است:

 

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

ایران معاهده منع آزمایش هسته‌ای را تصویب کند

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس- رئیس معاهده منع آزمایش‌های اتمی می‌گوید که ایران معاهده منع آزمایش هسته‌ای را هر چه سریعتر تصویب کند.

 

اگر جای ایران بودم برای توافق بهتر هسته‌ای صبر می‌کردم

شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی- سفیر سابق تل‌آویو در واشنگتن که کتابی با عنوان روایت من از شکاف آمریکایی-اسرائیل منتشر کرده، گفت: اگر من جای مذاکره‌کننده ایرانی بودم، توافق را امضا نمی‌کردم چون ایرانی‌ها طی سالهای گذشته آموخته‌اند که اگر بیشتر صبر کنند، به توافق بهتری دست می‌یابند.

 

کری: زمینه‌های همکاری با چین در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنیم

وزارت خارجه آمریکا- جان کری وزیر خارجه آمریکا در اجلاس همکاری‌های دوجانبه کشورش و چین گفت: زمینه‌های همکاری با چین در مذاکرات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنیم.

 

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران سفر می کند

خبرگزاری فارس- در گفتگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، دو طرف پیرامون آخرین تحولات مرتبط با سوریه گفتگو کردند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل گفتگوها و رایزنی‌های خود در ژنو با طرفهای مختلف سوری و نمایندگان کشورها از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران را مثبت و سازنده خواند. دی میستورا در چارچوب سفری منطقه ای، جهت مشورت‌های بیشتر به جمهوری اسلامی ایران سفر می کند.

 

نتانیاهو: ایران بزرگترین تهدید سایبری برای ماست

پایگاه تاور- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه ایران را مهمترین تهدید سایبری برای اسرائیل دانست.

 

واشنگتن: مصوبه مجلس ایران تغییری در موضع ما ایجاد نمی کند

رویترز- جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه بار دیگر گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به دسترسی های لازم برای تائید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دست یابد. کربی در مورد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای گفت: می دانیم که پارلمان ایران طرحی را در رابطه با مذاکرات هسته ای و توافق نهایی تصویب کرد. برداشت ما این است که این طرح هنوز باید از سوی شورای نگهبان تائید نهایی شود. از دید ما، چیزی در مورد الزامات توافق نهایی از جمله دسترسی و شفافیتی که حداقل های مدنظر ما را تامین کند، تغییر نکرده است.

 

دولت: طرح مجلس را مفید نمی‌دانستیم

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح مجلس به الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای گفت: ما دیدگاههای خود را به مجلس اعلام کرده‌ایم و خوب بود که ملاحظات تیم مذاکره کننده هم در نظر گرفته می‌شد. ما طرح مجلس را مفید نمی‌دانستیم ولی در صورتیکه به صورت قانون در آید همه باید از آن تبعیت کنند. افخم در خصوص وضعیت محاکمه دو مقام امنیت سعودی متعرض به زائران ایرانی نیز گفت: دو جلسه برای رسیدگی به محاکمه خاطیان برگزار شد که دادستان خواهان اشد مجازات شده و هنوز رای نهایی صادر نشده است.

 

۱+۵ آماده ارائه رآکتورهای پیشرفته و آب سبک به ایران است

آسوشیتدپرس- آسوشیتدپرس با اعلام خبر دسترسی به یک سند محرمانه اعلام کرد اگر تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، آمریکا و شرکای مذاکراتی آن آماده ارائه رآکتورهای با فناوری پیشرفته و دیگر تجهیزات به ایران هستند.

 

حضور سفیر ایران در مراسم افتتاح مجلس جدید ترکیه

خبرگزاری فارس- علیرضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه به همراه برخی دیگر از سفرا در مراسم افتتاح مجلس جدید ترکیه حضور پیدا کرد.

 

بمب‌افکن‌های آمریکایی سه بار ماکت فردو را بمباران کرده‌اند

پالیتیکو- در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، واشنگتن از جدیدترین بمب سنگرشکن خود که با هدف نابودی تاسیسات فردو طراحی، ساخته و آزمایش شده استفاده می‌کند. اگر مذاکرات هسته‌ای به سمت بدی برود، آمریکا یک پشتیبان دارد: (باراک) اوباما می‌تواند از نفوذگر مهمات انبوه که بزرگترین بمب غیراتمی جهان است استفاده کند. نفوذگر مهمات انبوه یا MOP نام پروژه‌ای از سوی نیروی هوایی آمریکا برای ساخت بمب‌های هدایت دقیق 30 هزار پوندی سنگرشکن است. وقتی این بمب از ارتفاع 20 هزار فوتی انداخته شد، با سرعت مافوق صوت به هدف فرضی در بیابان اصابت کرد و هدف فرضی مورد اصابت MOP در بیابان با شبیه‌سازی تاسیسات فردو ایجاد شده بود. وقتی مقامات دولت اوباما می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است، منظور آن‌ها صحبت درباره MOP است.

 

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

مذاکرات در عمان میان انصارالله و مسئولان بلندپایه جنوب یمن

المیادین- مسقط سه‌شنبه میزبان رهبران یمنی و مقامات عمانی با هدف رسیدن به آتش بس انسانی در یمن بوده است. رهبران انصارالله و مسئولان جنوب یمن از جمله حیدر العطاس نخست وزیر اسبق، احمد بن فرید و سعید الحریری در مسقط با یکدیگر دیدار کردند.

 

شکست مذاکرات یمن رسما اعلام می شود

پایگاه مک کلاچی- اسماعیل ولد شیخ احمد قرار است چهارشنبه نتایج نشست هفته گذشته طرفین یمنی را که در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، به اطلاع بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برساند. انتظار می رود وی به دبیر کل اعلام کند که این نشست بی نتیجه بوده است. شیخ احمد پیش از این به خبرنگاران گفته بود که طرفین حتی بر سر آتش بس انسان دوستانه نیز به توافق نرسیدند.

 

دردسر تازه آل سعود؛ خلبان‌های عربستانی در ماه رمضان به یمن حمله نمی‌کنند

روزنامه لبنانی السفیر- با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان، تعدادی از خلبان‌های عربستانی از حمله به یمن در این ماه خودداری کرده‌اند.

 

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

شیخ عدنان هر پیشنهادی را که شامل آزادی فوری وی نباشد، رد کرد

وبگاه خبری فلسطین الیوم- قدوره فارس رئیس باشگاه الاسیر ویژه رسیدگی به امور اسرای فلسطینی اعلام کرد دادستانی کل (رژیم صهیونیستی) به شیخ خضر عدنان از اسرای بارز جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرده که پس از پایان دوره بازداشت موقت کنونی‌اش وی را آزاد خواهد کرد اما خضر بر آزادی فوری و بازگشت به خانه قبل از این‌که از اعتصاب غذا دست بکشد، اصرار دارد.

 

تل‌آویو: یک موشک از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شد

اسکای‌نیوز- ارتش اسرائیل سه‌شنبه شب مدعی شد که نیروهای مقاومت فلسطینی یک موشک به سمت اراضی اشغالی نزدیک غزه شلیک کردند. منابع رسانه‌ای صهیونیستی گزارش دادند که در پی شلیک این موشک، آژیر خطر در عسقلان و دیگر مناطق اراضی اشغالی پیرامون غزه به صدا درآمده است. گزارش بیشتری درباره جزئیات این حادثه منتشر نشده است.

 

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه

وبگاه خبری فلسطین الیوم- جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ساعات پایانی سه شنبه شب حداقل با یک موشک اراضی زراعی در بیت‌حانون واقع در شمال نوار غزه را هدف قرار گرفتند. این حمله تلفات جانی نداشت. رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده‌اند یک موشک از سمت نوار غزه به عسقلان واقع در سرزمین‌های اشغالی شلیک شده و آنها در این حمله محل شلیک این موشک را هدف قرار داده‌اند.

 

اهالی نوار غزه از ادای نماز جمعه ماه رمضان در مسجدالاقصی منع شدند

وبگاه خبری فلسطین الیوم- یوآف مردخای هماهنگ کننده ائتلاف حکومتی رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی صبح چهارشنبه به بهانه شلیک یک موشک از بیت حانون واقع در شمال نوار غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی، قول داده شده به نمازگزاران فلسطینی برای ادای نماز جمعه خود در مسجدالاقصی را لغو کرد.

 

اولین شکایت ضد اسرائیلی به دادگاه لاهه می‌رود

وبگاه خبری الرساله- صائب عریقات عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد اولین شکایت فلسطینی‌ها علیه رژیم اشغالگر رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه به دادگاه جنایات کیفری ارائه خواهد شد. پس از تماس‌هایی که میان تشکیلات خودگردان و روسیه و چین تعهداتی صورت گرفته این دو کشور قول مساعد داده‌اند جلوی هرگونه تحرک آمریکایی در شورای امنیت برای به شکست کشاندن محاکمه اسرائیلی‌ها بایستند.

 

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

داعش دو مزار مذهبی شهر پالمیرا (تدمر) را نابود کرد

خبرگزاری فرانسه- مأمون عبدالکریم مدیر عامل سازمان آثار باستانی و موزه‌های سوریه اعلام کرد که گروهک تروریستی داعش روز سه شنبه دو مرقد دینی را در شهر باستانی پالمیرا (تدمر) ویران کرده‌ است. داعش سه روز پیش مزار امام زاده محمد بن علی که از نوادگان امام علی (ع) است در منطقه جبلیه در 4 کیلومتری شهر پالمیرا ویران کرده است. تروریست‌های داعشی مزار علامه ابو بهاء الدین تدمری را که قدمتی 500 ساله دارد نابود کرده و تا کنون بیش از 50 مزار که تاریخ آنها بین 100 تا 200 سال می‌رسد را در شمال شرق سوریه نابود کرده‌اند.

 

داعش تشدید حملات در ماه رمضان را خواستار شد

خبرگزاری رویترز- سخنگوی داعش از اعضای این گروه تروریستی خواست در ماه مبارک رمضان، حملات به سربازان ارتش صلیبی، شیعیان و مرتدین را تشدید کنند.

 

ترکیه گذرگاه مرزی السلامه را در اختیار داعش قرار داده است

روزنامه الوطن سوریه- برخی از عناصر گروه‌های تروریستی از حمایت مجدد ترکیه به گروه تکفیری داعش خبر دادند. یک منبع نزدیک به گروه تروریستی الجبهه الشامیه به نقل از یک سرکرده میدانی خبر داد که ترکیه در ادامه حمایت‌های خود از عناصر داعش این بار گذرگاه مرزی السلامه واقع در اعزاز را در اختیار این تروریست‌ها قرار داده است.

 

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

پنتاگون: موقتا تجهیزات سنگین نظامی در شرق اروپا و بالتیک مستقر می‌کنیم

خبرگزاری فرانسه- اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا از استقرار موقت تجهیزات سنگین نظامی سنگین این کشور در سه کشور بالتیک و کشورهای شرق اروپا خبر داد.

 

آمریکا از سه رئیس جمهور اخیر فرانسه جاسوسی کرده است

ویکی‌لیکس- سایت افشاگر ویکی‌لیکس بامداد روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از جاسوسی آمریکا از دستکم سه رئیس جمهور اخیر فرانسه خبر داد. آژانس امنیت ملی آمریکا طی سال های گذشته از ژاک شیراک، نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند روسای جمهور اسبق، سابق و کنونی فرانسه جاسوسی کرده و به شنود مکالمات دولتی و رصد مکاتبات آنها پرداخته است. ویکی لیکس همزمان با انتشار این خبر، هزاران سند که برخی از آنها فوق سری هستند، از ارتباطات دولتی فرانسه طی 10 سال گذشته، در مجموعه ای تحت عنوان جاسوسی از الیزه منتشر کرده است.

 

واکنش واشنگتن به خبر جاسوسی NSA از روسای جمهور فرانسه

نشریه فرانسوی لوپوئن- در پی انتشار خبر جاسوسی آمریکا از سه رئیس جمهور اخیر فرانسه توسط سایت ویکی‌لیکس، کاخ سفید با تکذیب این خبر اعلام کرد که ارتباطات فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه را هدف قرار نداده بوده است. ند پرایس سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا بدون اشاره به جزئیات عملیات‌هایی که ممکن است در گذشته صورت گرفته باشد، اعلام کرد: ما هرگز ارتباطات فرانسوآ اولاند را هدف قرار نداده و نخواهیم داد.

 

جلسه شورای دفاعی فرانسه در پی افشای جاسوسی آمریکا از این کشور

نشریه فرانسوی لوپوئن- در پی انتشار خبر مربوط به جاسوسی آمریکا از سه رئیس‌جمهور اخیر فرانسه توسط سایت ویکی‌لیکس، شورای دفاعی فرانسه چهارشنبه به منظور ارزیابی و بررسی ماهیت این اطلاعات تشکیل جلسه داد. فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه صبح چهارشنبه در جلسه شورای دفاعی این کشور در کاخ ریاست جمهوری الیزه حاضر شد تا به ارزیابی اطلاعات منتشره توسط ویکی‌لیکس بپردازد.

 

پاریس: جاسوسی میان متحدان اقدامی غیرقابل قبول است

شبکه تلویزیونی BFMTVدر پی انتشار خبر جاسوسی آمریکا از سه رئیس جمهور اخیر فرانسه توسط سایت ویکی‌لیکس، دولت فرانسه با غیر قابل قبول خواندن جاسوسی میان متحدان اعلام کرد که در این خصوص قطعا از آمریکا توضیح خواهد خواست.استفان لوفول سخنگوی دولت فرانسه چهارشنبه در ارتباط با این خبر اعلام کرد: جاسوسی از سه رئیس‌جمهور فرانسه که ویکی‌لیکس اسناد مربوط به آن را منتشر کرده، اقدامی غیرقابل قبول میان هم‌پیمانان است.

 

 

فرانسه سفیر آمریکا را احضار کرد

شبکه تلویزیونی BFMTVوزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در پی افشای جاسوسی واشنگتن از پاریس، سفیر آمریکا را احضار کرد. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه سفیر آمریکا در پاریس را برای ارائه توضیح در خصوص افشاگری ویکی‌لیکس احضار کرد.

 

پنتاگون: با جنگجویان شیعه در الرمادی هیچ همکاری نداریم

خبرگزاری فرانسه- وزارت دفاع آمریکا با اذعان به حضور داوطلبان شیعه برای جنگ با داعش در پایگاه التقدم که به تازگی نیروهای واشنگتن به آنجا اعزام شدند، گفت که هیچ همکاری بین نیروهای آمریکایی و شیعه وجود ندارد. دولت آمریکا در راستای اقدامات جدید خود برای آنچه مقابله با داعش خوانده شده، 450 نیرو و مشاور به پایگاه التقدم شهر الرمادی در استان الانبار عراق اعزام و در آنجا مستقر کرده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

تسلط ارتش و نیروهای مردمی عراق بر ۹۵ درصد منطقه بیجی

خبرگزاری فارس- عملیات پاکسازی بیجی توسط نیروهای عراقی تقریبا به پایان رسیده است و نیروهای عراقی بر بیش از 95 درصد از مناطق بیجی سیطره پیدا کرده‌اند. همزمان نیروهای تیپ علی اکبر(ع) تحت نظر نیروهای مردمی (حشد الشعبی) موفق به پیشروی در منطقه الاسالة شده‌ و توانسته‌اند تعداد زیادی از خودروهای نظامی و مقادیر زیادی سلاح و مهمات نیروهای تروریستی داعش را تحت اختیار خود بگیرند .

 

روزنامه بین‌الملل مشرقتونس:

بن علی به ۱۰ سال زندان محکوم شد

النشره- بخش جنایی دادگاه بدوی تونس سه‌شنبه طی حکمی، زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق این کشور، صخر الماطری داماد وی و رضا قریره وزیر مستغلات و مسکن دولت پیشین و دو نفر دیگر از همکاران وی را هر کدام به 10 سال زندان محکوم کرد.دادگاه تونس حکم این افراد را پس از اثبات دست داشتن آنها در پرونده فساد مالی و ضرر زدن به اموال عمومی صادر کرد./

مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار