با طرح موضوع حمله احتمالی به سوریه؛

شماری از رسانه های ترک از احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه خبر داده اند، حمله ای که علاوه بر انزوای کردها، تضعیف موقعیت بشار اسد را نیز به دنبال دارد.

یک تیر و دو نشان اردوغان

به گزارش گلستان 24، پنج سال از زمان آغاز بحران در سوریه می گذرد و نه تنها از میزان جنگ داخلی در این کشور کاسته نشده است، بلکه بر شمار گروه ها و جریان های متعدد نظامی و تروریستی افزوده شده است. در این میان کردهای سوریه که عمدتا در مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه مستقر هستند از ابتدای تنش تلاش نموده اند با در پیش گرفتن موضعی بی طرفانه مبادرت به تا سیس منطقه ای خودمختار برای خویش نمایند. طرح فوق اگرچه با تایید تلویحی بشار اسد روبرو بوده اما از همان ابتدا مخالف بزرگی به نام ترکیه را پیش روی خود می دید.

حمله احتمالی به سوریه

ممانعت از سقوط کوبانی در ماه های اخیر در برابر اقدامات جنایت کارانه داعش و پیشروی روزهای اخیر در استان رقه و به ویژه پس از تصرف شهر استراتژیک تل ابیض، نگرانی فزاینده آنکارا را در بر داشته است، چرا که اکنون عملا کردها به عنوان ضلعی از قدرت در سوریه تبدیل شده اند.

یگان های مدافع خلق (شاخه سوری پ ک ک) موفق شده اند به 50 کیلومتری رقه پایتخت داعش برسند.

عبور از خط قرمز ترکیه

ترکیه با دارا بودن 15 میلیون کرد، بیشترین جمعیت کردهای جهان را به خود اختصاص داده است. فارغ از گفتگوهای صورت پذیرفته میان کردها و دولت مرکزی ترکیه جهت احقاق برخی حقوق شان در سال های اخیر، عملا آن ها هیچ گاه از سوی دولت مرکزی به رسمیت شناخته نشده اند. مقابله نظامی پیشمرگه های پ ک ک با دولت ترکیه در طول سه دهه اخیر بیش از چهل هزار قربانی در بر داشته است.

حال و با پیشروی و تثبیت موقعیت کردها در سوریه به جهت وابستگی کردهای این کشور به پ ک ک ( پ ی د قدرتمندترین شاخه کردهای سوریه شاخه ای از پ ک ک ترکیه می باشد)، بر نگرانی رهبران ترکیه بیش از هر زمانی افزوده شده است. آنکارا نگران است تشکیل احتمالی منطقه ای خودمختار و یا کشوری مجزا نه تنها گفتگوهای صلح میان ترکیه و پ ک ک را تحت شعاع قرار داده بلکه موازنه قدرت در منطقه را دگرگون کرده و موجب برافروخته شدن مجدد نزاع کردها و ترک ها شود. از همین روست که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از پیشروی‌های اخیر نیروهای کرد در شمال سوریه اظهار ناخشنودی کرده و گفته است هرگز به تاسیس یک دولت در شمال سوریه یعنی در جنوب کشورمان اجازه نخواهیم داد. همه این را بدانند. تاوانش هر چه باشد، به مبارزه در این زمینه ادامه خواهیم داد. ما نیز می دانیم که گروههای تروریستی منطقه از سوی چه کسانی حمایت می شوند. محافل عاقلانه نیز این را بخوبی می دانند.

ارتش ترکیه سابقه سه دهه رویارویی مسلحانه با کردها را در مناطق جنوبی و جنوب شرقی ترکیه در کارنامه خود دارد، نزاعی که به مرگ چهل هزار تن منجر شده است.

نخست وزیر ترکیه در اظهارات خود نیروهای کرد را متهم کرد که در مناطق ترکمن و عرب نشین در مرزهای سوریه و ترکیه که تحت اشغال آنان درآمده، به تغییر دادن ساختارهای جمعیتی به نفع خود اقدام کرده‌اند.

رفع اتهام حمایت از تروریسم

رجب طیب اردوغان که شب گذشته در یک مراسم افطاری در ضیافت انجمن صاحبان کار آناطولی در استانبول سخنرانی می کرد، ضمن ابراز نگرانی از پیشروی کردها، کشورش را از هرگونه اتهامی مبنی بر حمایت از ترویسم مبرا دانست. اردوغان گفته است که هیچ احدی حق ندارد به ترکیه کشور تروریستی بگوید و ذکر نام ترکیه در کنار هرکدام از سازمان های تروریستی، تهمت بزرگی ست.

جنگنده های نظامی ترکیه تا کنون چندین بار خطوط مرزی سوریه را نقض کرده و حملاتی در این کشور انجام داده اند.

رد هر گونه حمایت از تروریسم در حالی از سوی رئیس جمهور ترکیه بیان می شود که ناظران منطقه ای از آنکارا به عنوان بزرگترین حامی داعش و النصره نام می برند. شاهدان حملات روزهای گذشته داعش به کوبانی گواهی داده اند که شماری از تروریست ها از داخل ترکیه به این شهر حمله نموده اند، حملاتی که به مرگ 140 غیر نظامی منجر شده است. دفتر انجمن حقوق بشر ترکیه در دیاربکر این ادعا را که عناصر داعش از طریق مرز ترکیه به کوبانی نفوذ کردند ‌هول انگیز دانست و تاکید کرده است هر چقدر که مقامات ترکیه این ادعاها را افتراهای پلید توصیف کنند تا زمانی که شواهد ملموس کذب بودن آن را نشان ندهد  ادعاها به قوت خود باقی خواهد بود.

کردهای سوریه به عبدالله اوجالان رهبر کردهای ترکیه وفادارند.

گفتنی است ترکیه حتی از پذیرش مشارکت در ائتلاف ضد داعشی که آمریکا آن را رهبری می نماید امتناع ورزیده است. جو بایدن معاون رئیس جمهور اوباما چندی پیش در اظهاراتی صراحتا از ترکیه، امارات و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین حامی داعش نام برد.

قمار رجب طیب اردوغان بر سقوط بشار اسد موجب گردیده که این کشور بدون توجه به پیامدهای رشد تروریسم در منطقه به حمایت از سلفی ها در سوریه بپردازد. شماری از تحلیل گران بر این باورند که در صورت تثبیت موقعیت داعش در سوریه و عراق، ترکیه می تواند به عنوان یکی از مکان های احتمالی قرار گیرد که داعش بدان حمله نماید.

اردوغان بر سر ساقط نمودن بشار اسد از قدرت قمار نموده است.

احتمال حمله نظامی به سوریه

روزنامه ینی شفق چاپ امروز ترکیه از آماده شدن طرح عملیات ارتش این کشور برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه خبر داد. به گزارش این روزنامه ترکیه ای نگرانی آنکارا از تلاش های احتمالی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه موسوم به پ.ی.د‌ در جهت تشکیل دولتی در شمال سوریه و تشدید حملات گروه داعش به مناطق راهبردی این کشور ، موجب شد ترکیه نیز زمینه سازی برای اجرای طرح ایجاد منطقه حائل را در سوریه با سرعت بیشتری ادامه دهد.

اردوغان در سخنان شب گذشته خود در حالی از عدم حمایت کشورش از داعش سخن می راند که تمامی اسناد و شواهد گواه حمایت مطلق ترکیه از این سازمان تروریستی است.

دولت ترکیه بارها و از ابتدای آغاز بحران در سوریه تلاش نموده آمریکا را به حمله ی نظامی به سوریه جهت ساقط نمودن بشار اسد مجاب نماید. حال و با پیشروی کردها در سوریه می توان متصور بود که رژیم اردوغان به بهانه آن چه حمایت از منافع ترکیه می نامد به سوریه لشکر کشی نموده و هم زمان با یک تیر دو نشانه را هدف قرار دهد. مقابله با کردها و تضعیف شاخه سوریه پ ک ک جهت ممانعت از خواست آن ها مبنی بر تشکیل کشوری کرد در سوریه و همچنین تداوم حمایت از جریان های تکفیری و حتی مقابله مستقیم با نیروهای ارتش سوریه جهت تضعیف و سرنگونی بشار اسد در سوریه.

به گزارش بنی شفق ترکیه قصد دارد با اجرای این طرح ،‌ منطقه ای به عرض 28 الی 33 و طول 110 کیلومتر در نوار مرزی ترکیه و سوریه را منطقه حائل اعلام کند. موضوع اجرای عملیات نظامی برای ایجاد منطقه حائل در مراسم افطار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و احمد داوداوغلو نخست وزیر در کاخ ریاست جمهوری ترکیه مطرح شد.

ایزوله کردها در سوریه و تداوم حمایت از داعش جهت سرنگونی بشار اسد دو هدف راهبردی اردوغان از حمله ی احتمالی به سوریه است.

بنابر داده های منتشر شده از سوی بنی شفق قرار است 18 هزار نیروی نظامی که در اجرای این طرح مشارکت خواهند کرد از طریق گذرگاه های مرزی کارکامیش و اونجو پنار وارد سوریه شوند. رسانه های ترک از آغاز رایزنی های منطقه ای و بین المللی ترکیه حتی با ایران جهت اقناع و توجیه این کشور مبنی بر ضرورت حفاظت از منافع ترکیه خبر داده اند.

در  رابطه با حمله ی احتمالی ترکیه به سوریه شبکه المیادین گزارش داده است که بیشتر تحلیلگران ترک معتقدند دولت ترکیه برای زمینه سازی دخالت نظامی در سوریه آماده می شود که ممکن است کردها هدف اصلی از آن نباشد و کردها فقط بهانه چنین دخالتی باشند.

روزنامه حریت فاش نموده که رهبران نظامی ترکیه بر خلاف رهبران سیاسی این کشور نسبت به مداخله نظامی در سوریه و پیامدهای آن مکررا هشدار داده اند.

روزنامه حریت چندی پیش به ارائه مستنداتی مبنی بر احتمال حمله نظامی ترکیه به سوریه پرداخته است. این روزنامه به نقل از منابع نظامی از کشمکش بین ژنرال نجدت اوزل رئیس ستاد ارتش ترکیه و احمد داود اوغلو نخست وزیر این خبر در نشست چند روز پیش خبر داد. اوزل طرح ورود نیروهای ارتش ترکیه به مناطق جرابلس و مارع در خاک سوریه را برای مقابله با گسترش نفوذ کردها رد کرد. اوزل دخالت نظامی در سوریه را اقدام متهورانه ای توصیف کرد ترکیه را درگیر جنگ سوریه خواهد کرد و آنکارا به راحتی از این باتلاق خارج نخواهد شد. زیرا ایران و روسیه در برابر آن دست بسته باقی نخواهند ماند و واشنگتن هم از این اقدام استقبال نخواهد کرد.

مخالفت گسترده داخلی با حمله ی نظامی

احتمال بالای حمله نظامی ترکیه به سوریه تا بدان جا پیش رفته که رهبران احزاب مخالفت اردوغان از هم اکنون به مقابله با آن پرداخته اند. در همین راستا فیگن یوکسک داغ از سران حزب ( کردی ) دموکراتیک خلق های ترکیه از احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه زمان چاپ ترکیه ، فیگن یوکسک داغ دیروز در شهر سوروچ از توابع استان شانلی اورفای ترکیه ،‌ حزب عدالت و توسعه را متهم به جنگ طلبی کرد. یوکسک داغ گفت :‌ افکاری که سال ها موجب درگیری داخلی میان کرد و ترک در ترکیه و کشته شدن احمد ها و محمد ها شد اکنون نیز فریاد جنگ سرداده و در پی فراهم کردن زمینه اجرای طرح اشغال سوریه است.

رهبران کردهای ترکیه و جریان های سکولار و ملی گرای این کشور نسبت به هر گونه حمله ی نظامی به سوریه ابراز نگرانی کرده اند.

وی با متهم کردن حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به حمایت از داعش گفت : همه نشانه ها و اظهارات شاهدان حاکی از آن است که حمله اخیر داعش به کوبانی از روزها پیش تدارک دیده شده بود. یوکسک داغ گفت :‌ این حمله از دو جبهه اجرا شد که یکی از آن ها منطقه مرزی مرشد پنار و مرز ترکیه است.این عضو  بلند پایه حزب دموکراتیک خلق ترکیه با تاکید بر اینکه عناصر داعش بارها از این منطقه مرزی عبور کردند گفت : ما تصاویر و اظهارات شاهدان را در این باره منتشر کردیم اما مقامات سیاسی به هیچ یک از آنها اهمیت ندادند.

ناظران منطقه ای بر این باورند مداخله احتمالی نظامی در سوریه، ترکیه را بیش از هر زمانی در باتلاق بحران تروریسم فرو خواهد برد و موجب گسترش ناامنی در سراسر منطقه خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار