دولت اوباما دولتی است که برخی از حوادث نادر حکومت آمریکا در دوره ریاست جمهوری وی روی‌داده است که ازجمله آن‌هامی‌توان به اخراج گسترده مهاجران کشورهای مختلف از این کشور را نام برد.

رکوردشکنی آمریکا در اخراج مهاجران در سال 2013

دولت اوباما دولتی است که برخی از حوادث نادر حکومت آمریکا در دوره ریاست جمهوری وی روی‌داده است که ازجمله آن‌هامی‌توان به اخراج گسترده مهاجران کشورهای مختلف از این کشور را نام برد. در سال 2013 دولت اوباما 435،421 هزار مهاجر غیرقانونی را از کشور اخراج کرده است. بر اساس داده‌هایمنتشرشده از سوی وزارت امنیت کشور در مرکز تحقیقات اینترنتی پیو، از زمان تصدی ریاست جمهوری این کشور توسط اوباما تاکنون بیش از دو میلیون نفر از این کشور اخراج شده‌اند.

به گزارش گلستان 24 :رئیس‌جمهور اوباما برای رسیدگی به درخواست‌های اعضای اسپانیایی‌زبان کنگره -نمایندگان ایالت‌های جنوبی آمریکا - که به سیاست‌های مهاجرتی انتقاد کرده بودند، در جمع آنان حاضر شد و به تکرار تعهدات خود پیرامون اصلاحات در سیاست مهاجرت پرداخت. در ماه گذشته نیز کمیته‌های پارلمانی از رئیس‌جمهور خواستند تا به وضعیت مهاجران غیرقانونی که فرزندانشان در آمریکا متولدشده‌اند، رسیدگی کند.

برخی اوباما را ملقب به "رئیس‌جمهور اخراج گر" می‌دانند زیرا در 5 سال نخست دوران ریاست‌جمهوری‌اش بیش از 8 سال ریاست جمهوری جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق، موفق شده است مهاجران قانونی و یا غیرقانونی را به دلایل مختلف از کشور بیرون کند.

دولت آمریکا رکورد بی‌سابقه‌ای را در سال جاری به‌جای گذاشته است و 580،946 مهاجر جوان را از کشور بیرون رانده است درحالی‌که آنان در سال 2012 مجوز کار را دریافت کرده بودند.

بر اساس آمار مرکز مراقبت از مهاجران سازمان‌های غیردولتی، در سال جاری بیش 12،500 هندوراسیاز ایالت متحده آمریکا اخراج شده‌اند که نسبت به بازه زمانی مشابه خود در سال گذشته، 11% رشد داشته است.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که مرکز تحقیقاتی پیو انجام داده است، اسپانیایی‌ها مخالفت خود را باسیاست‌های اوباما ابراز کردند و 60% از بزرگ‌سالاناسپانیایی‌زبان آمریکایی در ماه فوریه سال جاری اعلام کرده‌اند که شمار روزافزون اخراج مهاجران غیرقانونی از این کشور ناخوشایند است. 89% از اسپانیایی‌زبان‌ها اعلام کرده‌اند که از تبعه‌های خارجی غیرقانونی واجد شرایط خاص حمایت می‌کنند.

دولت این کشور اعلام کرده است که بیشتر مهاجرانی که از آمریکا اخراج شده‌اند، محکومیت کیفری داشته‌اند. در سال 2013، 240 هزار مهاجری که سوابق محکومیت کیفری نداشته‌اند، از کشور اخراج شده‌اند که این میزان در سال 2012، به 218 هزار نفر تغییریافته است. این در حالی است که تعداد مهاجرانی که به جرائم کیفری از کشور اخراج شده‌اند، 200 هزار نفر بوده است.

یکی از عوامل مؤثر در اخراج بیشتر مهاجران از آمریکا، اداره گمرک و مرزبانی این کشور است. در سال 2013، 25% از مهاجران توسط آژانس اخراج شدند که نسبت به سال 2012 که17% بوده است، افزایش‌یافته است. این در حالی است که تعداد افرادی که از طریق اداره گمرک و مهاجرت اخراج شده‌اند، در سال 2013 نسبت به سال قبل کاهش‌یافته است.

تغییر دیگری که روند اخراج شده‌های سال 2013 نسبت به قبل مشاهده‌شده، آن است که 83% از اخراج شدگان غیر از ادارات قضایی اخراج شده‌اند و یا بدون حکم رسمی اخراج شده‌اند.

افزایش شمار اخراج شدگان همزمان با متوقف شدن مهاجرت‌های غیرقانونی از سال 2009 آغاز شد و این امر دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی را در مرزهای مشترک مکزیک و آمریکا ایجاد کرد.

تغییر جدیدی که طی دو سال اخیر در الگوی مهاجرت ایجادشده است، مهاجران آمریکای مرکزی و کودکان بی‌سرپرستی هستند که از مرزها عبور می‌کنند و خود را با مشقت زیادی به ایالت‌های آمریکا می‌رسانند. این امر دغدغه‌های زیادی را در مرزهای فی‌مابین دو کشور ایجاد کرده است. از سوی دیگر تعداد مهاجران مکزیکی دستگیرشده در مرز دو کشور اگرچه همچنان ادامه دارد اما این تعداد کاهشی چشمگیر یافته است. به‌گونه‌ای که سال 2005 تعداد مهاجران دستگیرشده 1/1 میلیون نفر بوده است که در سال 2013 به 425 هزار نفر کاهش‌یافته است.

امریکامهاجرت

سخن پایانی

افراد زیادی از کشورهای مختلف هرسالهبه‌صورت غیرقانونی خود را به ایالت متحده می‌رسانند که "سیاست‌های مهاجرتی آمریکا" یکی از دلایل مهاجرت غیرقانونی به این کشور است زیرا افراد برای دریافت گرین کارت مدت‌ها باید منتظر بمانند فلذا راه غیرقانونی را ترجیح می‌دهند. از سوی دیگر کشور آمریکا به‌جای حل مشکلات رفاهی و اقتصادی کشورهای عضو سازمان کشورهای آمریکایی بسته‌های حمایتی مالی را به این کشورها می‌دهد که این خود نیز از دلایل اصلی فقر و بیکاری این کشورهاست که این مسئله باعث شده است تا شهروندان دیگر کشورها به دنبال کار خود را به ایالت متحده برسانند.

آنچه مهم است آن است که مناظره دولت‌های کشورهای آمریکای مرکزی با ایالات‌متحده آمریکا مبنی بر ایجاد یک‌روند قضایی عادلانه درباره بازگشت یا عدم بازگشت این کودکان به کشورهایشان هست.

ارسال نظر

آخرین اخبار