خواست رهبر معظم انقلاب برای افزایش جمعیت، حکمیست که احتمالا منجر به کاهش دسترسی به وسایل جلوگیری از بارداری می شود و می تواند باعث آسیب به سلامت عمومی و حقوق زنان شود.

جمعیت ایران باعث افزایش نگرانی ها پیرامون حقوق زنان شده است.

به گزارش گلستان 24 : خواست رهبر معظم انقلاب برای افزایش جمعیت، حکمیست که احتمالا منجر به کاهش دسترسی به وسایل جلوگیری از بارداری می شود و می تواند باعث آسیب به سلامت عمومی و حقوق زنان شود. آیت الله در حکم 14 بندی خود، گفته است افزایش جمعیت مقتدر 76 میلیونی ایران، «هویت ملی را تقویت» خواهد کرد و با «مظاهر نامطلوب سبک زندگی غربی» مقابله خواهد نمود.

ایشان در حکم منتشر شده خود آورده اند «با توجه به اهمیت ابعاد جمعیت در استقلال و پیشرفت اقتصادی... برای از بین بردن شیب تند کاهش زاد و ولد در سال های اخیر، باید گام های سریع، محکم و کافی برداشته شود». دستور آیت الله خامنه ای در واقع جایگزین شعار مؤثر «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تصویب شده در اواخر دهه 1980 میلادی (دهه 60) (زمانی که وسایل جلوگیری از بارداری به صورت گسترده در دسترس قرار گرفت) شده است.

طبق اسناد سازمان سی آی ای، از آن زمان نرخ زاد و ولد از 2/3 درصد در سال 1986، به 22/1 درصد در حال حاضر سقوط کرده است. طبق اطلاعات سازمان ملل، با نرخ فعلی زاد و ولد انتظار می رود سن متوسط ایرانیان از 28 سال در سال 2013 به 40 سال در سال 2030 افزایش یابد.

اما بسیاری از ایرانیان نگران تغییر سیاست ها برای افزایش جمعیت هستند، سیاست هایی که از طرف رییس جمهور سابق محمود احمدی نژاد نیز دنبال می شد؛ او با تشویق زنان به ماندن در خانه و اختصاص وقتشان به بچه داری، خواستار افزایش جمعیت به 120 میلیون نفر شده بود.

اصلاحطلبان ایران نگران اینند که تشویق باروری، در کشوری که 60 درصد دانشجویان را خانم ها تشکیل می دهند موقعیت زنان را به مخاطره بیندازد. آن ها همچنین نگرانی هایی درباره بیماری های مقاربتی دارند. دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه تهران به روزنامه شرق گفت «برای مقابله با ایدز، تنها راه ما آموزش مردم و توسعه استفاده از کاندوم است. اگر مبتنی بر بعضی سیاست ها، توزیع کاندوم در کشور با محدودیت هایی مواجه شود، منجر به اتفاقات وحشتناکی خواهد شد که یکی از آن ها افزایش آمار بیماران مبتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی غیرحفاظت شده خواهد بود.»

zanan

روحانی، رییس جمهور جدید ایران زیاد راجع به کنترل زاد و ولد صحبتی نکرده است و بیشتر توجهش به یافتن راه حلی برای توافق با قدرت های جهان درباره برنامه هسته ای ایران برای رهایی از تحریم­های اقتصادیست.

فرزانه رودی، از دفتر ارجاع جمعیت (اندیشکده ای در واشنگتن) معتقد است اگر تهران نگران پیر شدن نیروی کار است، می تواند تعداد بیشتری از زنان را شاغل کند. او می گوید «تشویق های سیاسی برای افزایش زاد و ولد شانسی برای موفقیت ندارد. تصور این که مردم به خاطر این که آقای خامنه ای از آن ها خواسته، بچه های بیشتری داشته باشند، برای من دشوار است.»

ارسال نظر

آخرین اخبار