بررسی محتوایی روزنامه های پنج شنبه:

روزنامه های صبح پنج شنبه پس از یک روز تعطیلی، با اخباری از مذاکرات هسته ای و گزارش های پیرامون روز قدس بر روی دکه ها قرار گرفته اند.

هاشمی در آرزوی بازگشایی سفارت آمریکا در تهران

به گزارش گلستان24، روز آخر تمدید مجدد مذاکرات هسته ای در وین پایتخت اتریش، روزنامه ها را بر آن داشته تا آخرین تحلیل ها و گزارش های خود را در کنار گمانه زنی های رسانه ای ارائه دهند. از سوی دیگر، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی گفته که بازگشتایی سفارت آمریکا در ایران دور از ذهن نیست. جمعه این هفته، روز جهانی قدس در ایران و سایر کشورهای جهان برگزار می شود و برخی از روزنامه ها با گزارش هایی به استقبال از آن رفته اند. 

ما پیروزیم/ بازگشایی سفارت آمریکا غیرممکن نیست/ سایه توافق بر انتخابات

روزنامه اصلاح طلب آرمان، با تیتر "ما پیروزیم"، گزارشی را از دور آخر مذاکرات هسته ای با دیدی خوشبینانه ارائه داده است: : بی گمان طی چند دهه اخیر هیچ گاه نام ایران تا این میزان بر سر خط خبری رسانه‌های جهانی ننشسته و توجه جهانیان اینگونه به سمت کشورمان معطوف نبوده است. دنیا چشم به ایرانیانی دوخته که یک تنه در برابر قدرت‌های جهانی نشسته‌اند و با زبان منطق و دیپلماسی سخن می‌گویند و نه اهل زیاده‌خواهی هستند و نه اهل کوتاه آمدن. سال‌های سال با رسانه‌های پرشمار خط تخریب چهره ایرانیان در انظار جهانیان پی گرفته شد و اکنون روایت، روایت دیگری است. یک منبع روس به مهر گفته است، ظریف در واکنش به تهدید طرف آمریکایی با فریاد مشکلات خاورمیانه را متوجه عملکرد آنان در منطقه و حمایت از تروریست‌ها عنوان کرده و تاکید می‌کند آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند که برای توان موشکی ایران تعیین تکلیف کنند. بخش جالب آنجاست که در این لحظه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه وارد بحث شده و تهدید می‌کند که میز مذاکره را ترک می‌کنیم، پاسخ ظریف اما قاطعانه و تمام کننده است، او می‌گوید: «یادتان باشد هیچ‌گاه یک ایرانی را تهدید نکنید.» یک دیپلمات اروپایی هم در خصوص مواضع اعضای ۱+۵ در خصوص لغو تحریم تسلیحاتی گفته که چین و روسیه با صراحت موافق این لغو هستند و آمریکا و انگلیس به‌شدت مخالفت کرده‌اند اما فرانسوی‌ها مردد هستند و نه مخالفت کرده‌اند و نه موافقت. این منبع علت این رفتار فرانسوی‌ها را ناشی از آن دانسته که به‌رغم مخالفت وزیر خارجه، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری موافق برداشتن تحریم تسلیحاتی است چرا که بازار ایران را برای فرانسه مطلوب و ایده‌آل می‌داند. 

در ادامه این گزارش می خوانیم: آنچه با همه پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های مذاکرات در این مرحله مشهود و علنی است این نکته است که مذاکرات به مرحله بی‌بازگشت خود رهنمون شده و‌ در ساعات و روزهای پایانی باید تکلیف آن مشخص شود. پیشرفت‌ها ملموس و غیرقابل کتمان است، موارد اختلافی مشخص بوده و خواست طرفین نیز هویداست و این نکته هم که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند بعد از تلاش‌های فراوان و نتیجه‌بخشی نمایان یک قدم مانده به حصول توافق و عبور از یک چالش ۱۲ساله به نقطه صفر و فضایی مبهم و مشوش رهنمون شوند، کتمان نشدنی است. وزرای خارجه بازهم به وین می‌آیند و به نظر نمی‌رسد این روند به طور ممتد قابل ادامه دادن باشد و از طرف دیگر آنچه از متن مذاکرات انتشار عمومی یافته نشان می‌دهد که طرفین از سخت‌ترین پیچ‌ها گذر کرده‌اند و خواسته‌های نامعقول و غیرقابل‌تحققی نیز از سوی طرف ایرانی مطرح نشده که برهم زننده ساختار کلی مذاکرات باشد و اکنون غربی‌ها باید مشخص کنند که می‌توانند از پیش‌فرض‌های تصنعی و نامتوازن گذر کنند و تصمیم‌های سرنوشت ساز و البته نه‌چندان سخت را بگیرند. 

هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه گاردین، مذاکرات هسته ای را زمینه ای برای تابو شکنی ها دانسته و خاطر نشان ساخته بازگشایی سفارت آمریکا غیرممکن نیست: هرچه به زمان اعلام توافق احتمالی میان ایران با کشورهای 1+5 نزدیک می‌شویم، بزرگان کشور سعی می‌کنند تا در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود به موضوعاتی اشاره کنند که نتیجه آن به نفع کشور و مکمل این توافق که اثبات حقانیت ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، برسند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مصاحبه با روزنامه گاردین با بیان اینکه تابوی مذاکره مستقیم با آمریکا شکسته شده است، بازگشایی سفارت این کشور در تهران را «غیرممکن» ندانسته است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفته است مذاکرات هسته‌ای «تابوی» گفت‌وگوی رودررو با آمریکا را شکسته و توافق می‌تواند «گامی بزرگ» رو به جلو باشد. وی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «مذاکره رو در رو بهتر از صحبت از راه دور از طریق رسانه‌هاست. ایران بسیار جدی است. اگر طرف‌های مقابل هم به همین میزان جدی باشند، قطعا توافق به دست می‌آید. اینکه ایران مستقیما با آمریکا صحبت می‌کند، اقدام خوبی است. ما یک تابو را شکسته‌ایم.» ‌هاشمی با بیان اینکه مشکل اصلی خصومت آمریکا با ایران بوده است، تاکید کرد: «پیش از انقلاب، آمریکا حامی اصلی رژیم شاه بود و پس از انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی، علیه ما. حالا در مذاکرات هسته‌ای، اگر شاهد آمریکایی متفاوت باشیم، این اثری مثبت بر افکار عمومی ایران خواهد داشت.» به نوشته گاردین، وی همچنین گفته است که بازگشایی سفارت آمریکا در ایران، «غیر ممکن نیست»، اما این مساله «به رفتار طرفین بستگی دارد.» 

آرمان در گزارشی به تاثیر توافق هسته ای بر انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 پرداخته و آن را فرصتی بی نظیر برای بر روی کار آمدن مجلسی هماهنگ با دولت در نظر گرفته است. سایه توافق بر انتخابات، تیتر این گزارش است: «همیشه پای مذاکرات در میان است»؛ این روزها هر مساله‌ای که مطرح می‌شود یک سر آن به مذاکرات هسته‌ای ختم می‌شود، از مسائل اقتصادی گرفته تا موضوعات سیاسی همه و همه به سرنوشت اختلافات ایران و 1+5 گره خورده است؛ شاید تا حدودی قابل درک باشد چرا که حل مساله هسته‌ای علاوه بر یک مطالبه ملی به یک کلافگی نیز تبدیل شده و همه می‌خواهند به نوعی این موضوع برای همیشه از میان برداشته شود؛ حتی برخی اقشار جامعه معتقدند اگر قرار است توافقی در کار نباشد یک بار برای همیشه گفته شود توافقی نیست تا برنامه روی عدم توافق تنظیم شود و البته در میان مسئولان و شخصیت‌های سیاسی نیز اظهارنظر درباره مذاکرات کم نیست. بنابراین به طور حتم نتیجه مذاکرات در معادلات سیاسی آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در میان این معادلات، مجهول انتخابات از همه مهم‌تر است. انتخاباتی که قرار است اسفند ماه94 تکلیف دهمین مجلس و خرداد 96 تکلیف کرسی ریاست‌جمهوری را مشخص کند. 

در ادامه گزارش آمده است: «چرخ سانتریفیوژ بچرخد، چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد.» این یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی بود که حسن روحانی در بحبوحه انتخابات92 عنوان کرد و توانست نظر اقشار بسیاری را که به لحاظ اقتصادی در تنگنا بودند و همچنین بنگاه‌های اقتصادی که به دلیل تحریم‌ها با محدودیت کار یا ورشکستگی روبه‌رو شده بودند را جلب کند. مساله دیگر تاکید بر تعامل با دنیا بود زیرا طی عملکرد دولت‌های نهم و دهم به روابط بین‌الملل ایران و دیگر کشورها آسیب جدی وارد شده بود. از این رو حرکت در مسیر ترمیم سیاست خارجی به یک مطالبه و به مهم‌ترین زمین بازی تبدیل شد و قطعا مذاکراتی که مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی برخاسته از آن بود نمی‌تواند بی‌تاثیر در آینده باشد. در واقع شرایط بعد از توافق نهایی با شرایط بعد از شکست مذاکرات نمی‌تواند برای بازیگران سیاسی به ویژه در صحنه انتخابات مجلس برابر باشد چرا که در صورت شکست مذاکرات مخالفان و رقیبان دولت از این فضا برای تخریب و تضعیف بهره‌برداری خواهند کرد مانند زمانی که مذاکرات با تمدید مواجه می‌شود. از سوی دیگر در صورت موفقیت مذاکرات و امضای توافق نهایی که متعاقبا با لغو تحریم‌ها همراه خواهد بود فضای سیاسی به نفع روحانی و حامیان دولت خواهد چرخید چراکه حسن روحانی توانسته است مهم‌ترین وعده انتخاباتی خود یعنی حل مساله پرونده هسته‌ای را به سرانجام برساند در چنین شرایطی است که باور اکثریت بر این محور قرار خواهد گرفت که اگر مجلس نیز با دولت همسوتر باشد دولت یازدهم دست بازتری برای پیشبرد برنامه‌های خود خواهد داشت. 

آرمان در مصاحبه با امیر محبیان، فعال اصولگرا، شرایط بعد از توافق را برای جریان های سیاسی در آستانه انتخابا مورد بررسی قرار داده است. محبیان معتقد است که توافق هسته ای را نباید به انتخابات گره زد. وی همچنین بر این نظر است که نباید اجازه داد تا جریانی در دولت یا اصلاح طلبان، برای پیشبرد اهداف سیاسی کوتاه مدت خود مانند انتخابات، توافق را از آن خود و تلاش های خود بدانند چرا که در این جریان کلیت نظام درگیر بوده است: صرف توافق نمی‌تواند عامل اساسی در تغییر فضای فکری در جهت بهره مندی یک جریان از فضای دگرگون‌شده انتخاباتی شود. مهم این است که آیا توافق انجام‌گرفته از منظر افکار عمومی موقعیت بهتری را برای ایران و مردم فراهم می‌کند یا خیر؟ به عبارت بهتر، مردم شرایط را در مقایسه با وضعیت خود ارزیابی می‌کنند. فراموش نکرده‌ایم که هنگامی که تماس‌های اولیه روحانی و اوباما برقرار شد یا نشست‌های مستقیم اولیه برقرار شد، تصور بر این بود که سریعا قیمت دلار کاهش پیدا کرده و نتایج این دیدار در وضعیت ارز دیده خواهد شد. اما شوک اولیه بسیار کوتاه‌مدت و نااستوار بود. بنا براین باید منتظر شد و نتایج را ارزیابی کرد. نکته خطرناکی که حتما باید مسئولان دولتی مراقبش باشند تا تصور آن در اذهان شکل نگیرد. این برداشت خطرناک است که دولتی‌ها مذاکرات هسته‌ای را در مسیر رسیدن به فرصت‌های انتخاباتی درون کشور پیش می‌برند تا از نتایج آن سود انتخاباتی ببرند. این برداشت مطلقا شکل نگیرد، زیرا برای وجهه دولت بسیار بد است. متاسفانه به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان روی این فاکتور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مبادا طمع‌های اینچنینی تصویر دولتی را ایجاد کند که منافع کلان کشور را بازیچه بازی‌های سیاسی کوتاه‌مدت کرده است. البته با شناختی که از مسئولان دولتی موجود است و مراقبت هوشمندانه رهبری چنین برداشتی درست نیست، اما دولتی‌ها هم هوشیار باشند و علائمی اینگونه از خود نشان ندهند. توضیح دادم که صرف توافق ارزش افزوده‌ای را ایجاد نمی‌کند، اما نتایج مرتبت بر آن می‌تواند اثرگذار باشد. البته توصیه این است که پیوندی میان توافق و انتخابات مجلس ایجاد نشود. هر چند که قطعا نتایج مثبت آن در تغییر فضای فکری جامعه بی‌تاثیر نیست اما بیان این استدلال و نگرش معامله گرانه برروی منافع ملی شدیدا به دولت صدمه خواهد زد. ضمن آنکه باید دید که منظور از همفکران دولت  چه کسانی هستند؟ آیا منظور حزب اعتدال و توسعه است؟ حزب کارگزاران است؟ اصلاح‌طلبان بطور کلی هستند؟ معتدلین هستند؟ و آیا توافق هسته‌ای به معنای آن است که شورای نگهبان از فردای توافق احتمالی، نظارت بر صلاحیت کاندیداها را کنار گذاشته و اصلاح‌طلبان با هر گرایشی روی موج تشویق‌های ملی بر روی کرسی‌های مجلس استقرار خواهند یافت؟ اینها تا حدود زیادی فانتزی‌های کودکانه است.

واپسین هشدارها/ سیلی «قاسم» و «عبدالله» بر گوش اصحاب قیاس/ خیانت غربزدگان به مذاکرات

روزنامه وطن امروز، با گزارشی با عنوان "واپسین هشدارها"، از نقض برخی از خطوط قرمز ایران توسط آمریکا گفته که در آخرین لحظه های مذاکرات سعی دارد آن را در متن توافقنامه بگنجاند: به نظر می‌رسد اراده آمریکا برای گرفتن شانس یک توافق خوب از ایران چنان جدی است که قادر به تغییر موضع راهبردی در مواردی که خطوط قرمز 2 طرف با یکدیگر به تضاد افتاده باشد، نخواهد بود... در عمل، آنچه درون و بیرون اتاق مذاکره رخ داده به ما می‌گوید که اگر بنا باشد فقط یک نتیجه از این مذاکرات بگیریم آن نتیجه این است که آمریکایی‌ها به هیچ وجه راهبرد خود را مقابل انقلاب اسلامی ایران تغییر نداده‌اند بلکه برعکس، به مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان صحنه‌ای برای تحقق راهبردهای پیشین خود می‌نگرند که تا پیش از این به دلایل مختلف امکان تحقق نیافته بود... در این تردیدی نیست که آمریکا تلاش می‌کند معادله قدرت در محیط داخلی ایران را از طریق کنترل افکار عمومی به نفع جریان غربگرا دستکاری کند ولی همزمان باید به این نکته نیز توجه داشت که اهمیت و ارزش جریان غربگرا برای آمریکا به میزان امتیازهایی است که برای آن فراهم می‌کند. در واقع این نوعی بازی دوطرفه است. اگر بخواهیم از تعبیر صریح‌تری استفاده کنیم، پارادایمی که آمریکا این مذاکرات را درون آن می‌بیند همچنان پارادایم براندازی است. پس از شکست مدل‌هایی همچون جنگ، تحریم و کودتای داخلی (در سال 88)، تصور آمریکایی‌ها این است که می‌توانند از طریق مدیریت ادراک مردم در ایران، تسخیر افکار عمومی و ایجاد فاصله میان محاسبات مردم و مسؤولان در موضوعات اساسی، در یک فرآیند میان‌مدت، جمهوری اسلامی را چنان از ماهیت انقلابی‌اش تهی کنند که عملا گویی براندازی رخ داده است. این درست است که متقابلا ایران تلاش دارد- و ان‌شاءالله در این تلاش موفق خواهد بود- که این مذاکرات را از ریل مدنظر آمریکا خارج کرده و در مسیر مدنظر خویش قرار دهد اما این نباید هیچ توهمی درباره هدف اصلی که آمریکایی‌ها در ذهن دارند- صرف‌نظر از اینکه بتوانند آن را محقق کنند یا نه- ایجاد کند.

در ادامه این گزارش می خوانیم:تا یک هفته پیش جدول زمانی تعلیق تحریم‌ها و نوع دسترسی و بازرسی که آژانس در طول گام نهایی در اختیار خواهد داشت، مهم‌ترین اختلاف‌ها روی میز مذاکرات بود. اکنون مذاکره‌کنندگان می‌گویند از این اختلافات عبور کرده‌اند. به هیچ‌وجه روشن نیست این اختلافات حاد به چه روشی حل شده و آیا این روش‌های جایگزین حقیقتا به خطوط قرمز ایران متعهد هست یا نه. با این حال، اکنون خبرها به ما می‌گوید مذاکره‌کنندگان از بحث تحریم و بازرسی عبور کرده‌اند و  اختلاف‌ها به 3 مورد اصلی محدود شده است: 1- لغو یا باقی ماندن تحریم‌های تسلیحاتی 2- زمان توافق 3-  تحقیق و توسعه این گمان به طور جدی وجود دارد که شاید اهمیت این 3 موضوع هم برای آمریکایی‌ها یکسان نباشد و برخی را با هدف چانه‌زنی و امتیاز‌گیری در دیگری برجسته کرده باشند. اگر میزان تاثیر صهیونیست‌ها بر تیم مذاکره‌کننده آمریکا را جدی بگیریم– که باید چنین کرد- یک سناریوی محتمل این است که آمریکایی‌ها در ساعات آخر، حاضر به امتیازدهی درباره تحریم‌های تسلیحاتی و حتی زمان توافق شوند به شرط اینکه برنامه تحقیق و توسعه ایران به میزانی که آنها می‌خواهند محدود شود. این سناریویی است که تیم مذاکره‌کننده باید عمیقا از آن مراقبت کند.

"سیلی «قاسم» و «عبدالله» بر گوش اصحاب قیاس"، عنوان سرمقاله وطن امروز به قلم حسین قدیانی است: اینجا ملت، صرف‌نظر از هر عقیده و سلیقه‌ای، تعصب دارد روی حاج‌قاسم سلیمانی، سوگند می‌خورد به نام شهدایی‌اش! اینجا آنچه زیاد دارد «مسلم» است! و «پدر چند شهید داده» خود یک پا مسلم است! هیهات! با وجود جنگ مثال‌زدنی «قاسم» و «عبدالله» در یوم‌العیار عاشورا، انگ سازش به «حسن‌بن‌علی» نمی‌چسبد! از «قیامت کربلا» عبدالله و قاسم را بگیری، گویی روضه را از عاشورا گرفته‌ای! این سخن را هم «مداح اهل دل» تصدیق می‌کند، هم «سخنران بالای منبر». «غریب مدینه» فقط «۲ ابن‌الحسن» تقدیم سیدالشهدا نکرد؛ پیش از این هم باری در وصف مظلومیت مضاعف کریم‌اهل‌بیت خطاب به امام مجتبی(ع) نوشته بودم که تو آنقدر کریمی که کربلا را هم به حسین (ع) بخشیدی، بلکه حتی امروز هم ناظر بر پاره‌ای مقایسه‌های نادرست و بی‌مبنا، در اوج مظلومیت باشی!

 در ادامه این سرمقاله آمده است: خمینی، مصر و مصمم بود ملت ما را از ملت صدر اسلام، غیورتر و باوفاتر بخواند! آقایان! زمان، زمان مناسبی برای کوفی شدن نیست! اشعث مرد، سردار سلیمانی لیکن شهید حی و حاضر و زنده است! اگر راست می‌گویید، بروید در جلد عمار! بروید در جلد سلمان! بروید در جلد مقداد! برای بازی در «فیلم مذاکرات» نقش بد را انتخاب نکنید. حسن‌بن‌علی، فی‌الحال، در شرایط «جنگ جمل» است، چرا که نه ما اهل کوفه هستیم و نه این شهر، شهر کوفه است! این را ما پای کرامت بی‌مثال «اول فرزند فاطمه و علی» می‌نویسیم که سید و سالار سیدالشهدا بود امام مجتبی، ایضا معلم علمدار کربلا در جنگ‌آوری! لطفا بفهمید سخن درباره کدام جنگاور دلاور لکن مظلوم تاریخ می‌رانید! «ما اهل کوفه نیستیم، حسن‌بن‌علی تنها بماند»! اصحاب قیاس! بی‌خود دلواپس تاریخ نباشید! «بقیع» برای ما، هیچ کم از «بین‌الحرمین» ندارد. برای ما، «مدینه» همان «کربلا»ست. ما «حسن‌بن‌علی» را دقیقا اندازه «حسین‌بن‌علی» دوست می‌داریم. به همان دلیل که «سیدالشهدا» همه افتخار ماست، «کریم اهل بیت» نیز. ما متوجه علت «صلح حسن‌بن‌علی» هستیم. آنچه نمی‌فهمیم، اصرار شما در بعضی مقایسه‌هاست! از قضا «کوچه‌های چند شهید داده» آمادگی کامل دارند تا «انتقام کوچه بنی‌هاشم» را بگیرند! خیال‌تان تخت! ما شما را از نگرانی درخواهیم آورد! اندکی صبر کنید! جز با «ذوالفقار» نخواهد آمد «حضرت یار»!

وطن امروز در یادداشتی با عنوان، "خیانت غربزدگان به مذاکرات"، خطوط تعیین شده توسط آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران را، خواست های آیپک و لابی جهانی صهیونیسم دانسته است: اکنون آیپک از ما می‌خواهد برنامه هسته‌ای‌مان را برای دست‌کم 10 سال تعطیل کنیم، زیرساخت‌های گرانقیمت هسته‌ای را برچینیم و اسناد و مدارک محرمانه نظامی‌مان را در قالب برنامه راستی‌آزمایی و نظارت بین‌المللی در اختیار همگان قرار دهیم و سال‌ها منتظر صدور حکم راستی‌آزمایی با تن دادن به بازرسی‌های سرزده «هر کجا و هر زمانی» بمانیم تا در مقابل تنها بخشی از تحریم‌های ظالمانه وضع شده بر ضدمردم و دولت‌مان به صورت تدریجی و با قابلیت برگشت‌پذیری لحظه‌ای، «تعلیق» شود! پرواضح است که هدف اصلی از چنین «توافق خوب آمریکایی- صهیونیستی» تنها فریز توانمندی‌های هسته‌ای ایران نیست! هدف از توافق پیشکش شده به ایران با چانه زنی مکرر بر سر مسائلی که پیش از این بر سر آنها توافق شده بود نیز رساندن ایران به نقطه «برگشت‌ناپذیری در مذاکرات» است، زمانی که دولت به حدی در آرزو و اندیشه کسب یک «توافق»، خود و ملت را گرفتار کرده که از توان لازم برای ترک میز مذاکرات همراه با افشای بازی‌های آمریکایی- صهیونیستی، برخوردار نباشد.در این میان عده‌ای همچون هاشمی‌رفسنجانی بی‌توجه به هدف اصلی ایرانیان از مذاکرات 12ساله، بدون اشاره به بدعهدی مکرر طرف آمریکایی با ذوق‌زدگی تمام از اهمیت «شکسته شدن تابوی مذاکره مستقیم با آمریکا» در مصاحبه با رسانه‌های غربی سخن می‌گویند و احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در تهران را محاسبه می‌کنند! مگر هدف بهبود وضعیت معیشت مردم و رفع تحریم‌های ظالمانه اعلام نشده بود؟! اکنون که آمریکا رسما «لغو تحریم‌ها» را آرزویی محال می‌خواند و «تعلیق تحریم‌ها» را هم با حیله‌گری به هزار اما و اگر رونمایی شده در لحظه آخر، موکول کرده، چطور شد که اهداف مذاکره تغییر و تحول یافت و همین صرف «گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا» کفایت کرد؟! آیا این رفتار نتیجه‌ای جز امیدواری آمریکا به امکان خباثت‌ورزی بیشتر مقابل تیم مذاکره‌کننده کشورمان در پی خواهد داشت؟ احتمالا آمریکایی‌ها خواهند گفت صرف گفت‌وگوی مستقیم با ما آن هم توأم با تعلیق بخشی از تحریم‌ها براساس برنامه زمانی مورد پسند آیپک، برای شما کافیست! بروید مهیای جشن توافق هسته‌ای با «قدرت‌های جهانی» شوید!

در ادامه این یادداشت آمده است: حقیقت این است که هیچ پشتیبانی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان در میان تیم غربزدگان به چشم نمی‌خورد. سقف خواسته‌های آنها بسیار پایین‌تر از «توافق خوب ایرانی» است و به جای ارائه راهکارهایی برای تامین حداکثری منافع ملی بر سر میز مذاکرات، صرف مذاکره با آمریکا را موفقیتی بسیار بزرگ برای خود ارزیابی می‌کنند. به همین علت است که «توافق با غرب» را حتی بدون روخوانی متون، شرط پیروزی و شایسته برپایی «جشن و پایکوبی» برمی‌شمارند. بزرگ‌ترین شاهد این مدعی رفتار رسانه‌ها و فعالان سیاسی تیم غربزدگان است که هرگونه نقد و بررسی متون توافقات قبلی و اخبار و تحلیل‌های مرتبط با توافق نهایی احتمالی را با انگ «بی‌احترامی و بی‌اعتمادی به مذاکره‌کنندگان» ممنوع کردند! در حالی که بخشی مهمی از قدرت چانه‌زنی بر سر میز مذاکره، برآمده از پتانسیل اجتماعی بالقوه‌ای است که دیپلمات‌های دو طرف با اتکا به احتمال «بالفعل شدن» آن به واسطه تصمیمات سیاسی مذاکراتی، خطوط قرمز و تخطی‌ناپذیر خود را ترسیم و محور به محور منافع ملی گروگان گرفته شده را آزاد می‌کنند. غیر از این عمل کنیم، حصول «توافق بد» حتمی خواهد بود.

هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید/ توافق هسته ای، شکست دیپلماسی اسرائیل است

روزنامه اصلاح طلب اعتماد به سیاق دیگر روزنامه های این جریان، با نگاهی خوشبینانه به 24 ساعت پایانی مذاکرات نظر افکنده و صفحه نخست این روزنامه به تیتر های هسته ای اختصاص یافته است. این روزنامه بخشی از دعوای لفظی ظریف و موگرینی را تیتر یک خود برگزیده ا ست. هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکنید: اگر ایران و ١+٥ تا سحر جمعه به وقت وین به توافق نرسند، فرصت کنگره امریکا برای تایید یا رد برجام از ٣٠ به ٦٠ روز افزایش پیدا خواهد کرد. هرچند سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که هنوز ده گره کم و بیش باقی مانده است اما آخرین اخبار رسیده از وین و همچنین آخرین نقل قول رسانه‌ای از سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران تیتر و خبرهای روز چهارشنبه روزنامه اعتماد را تایید می‌کند: «متن توافق جامع هسته‌ای از پرانتز تمیز شده است. از مجموع ٥ ضمیمه، ٤ ضمیمه بسته شده‌اند و کار ضمیمه فنی هنوز به خط پایان نرسیده است. متن قطعنامه شورای امنیت هم که باید در بازه زمانی ٣ تا ٤ روزه پس از اعلام توافق هسته‌ای در شورای امنیت به تصویب برسد همچنان به نقطه آخر و مهیا شدن برای امضا نرسیده است.» از روز چهارشنبه که «اعتماد» این خبر را منتشر کرد تا امروز پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در متن قطعنامه شورای امنیت به دست آمده است. علاوه بر آن گفته می‌شود که درضمیمه فنی هم پیشرفت‌هایی صورت گرفته است و ٩٠ درصد از متن از پرانتز تهی است. مذاکره هسته‌ای میان ایران و ١+٥ هم درست مانند هر مذاکره دیگری در فضای گنگی پیش می‌رود و به دلیل نزدیک بودن فواصل زمانی مذاکرات و همین طور جنس متفاوت گفت‌وگوها نمی‌توان انتظار داشت که از پس هرتک دیداری، پیشرفت محسوسی عاید کل روند شود. علی واعظ، تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران در این خصوص می‌گوید: «توافقی در کار نخواهد بود تا دقیقه آخر. تا آن زمان هرکدام از طرفین منتظر هستند که دیگری گام آخر را بردارد.» سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در این خصوص می‌گوید: هرچند به خط پایان نزدیک‌تر می‌شوید، طرف مقابل برای تامین خواسته‌های بیشتر خود حریص‌تر می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی که وزرای ١+٥، وین را برای حداقل ٢٤ ساعت ترک کردند در کوبرگ ماند تا دوشادوش جان کری و جواد ظریف کار بر روی متن اختلاف‌های باقی‌مانده را ادامه دهد. وی در آخرین اظهارنظرها‌یش، به صراحت تاکید کرده است که به سخت‌ترین و حساس‌ترین بخش مذاکرات رسیده‌ایم. موگرینی، مذاکرات را سخت و چالش‌برانگیز خوانده اما همزمان از حصول پیشرفت‌ها هم سخن می‌گوید. وی در بخش‌هایی از سخنان خود گفت: من اینجا می‌مانم و کار بر روی متن توافق ادامه دارد. ما طبق بازه زمانی که در اختیار داریم به کار خود ادامه می‌دهیم. همچنان درباره زمان انعطاف داریم. هم اکنون زمان توافق است. پنجره‌ای باز است که از حداکثر آن استفاده می‌کنیم قرار نیست این پنجره را ببندیم و یک پنجره دیگر باز کنیم.

بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل، در مصاحبه با اعتماد خاطر نشان ساخته که توافق هسته ای، شکست دیپلماسی اسرائیل است: دقایق آخر؛ شاید این رساترین تعبیر برای شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای باشد. دیگر همگان انتظار دیده‌شدن دود سفید را از هتل کوبرگ وین دارند تا پس از نزدیک به دو سال، وزرای امور خارجه ایران و گروه ١+٥، در مقابل خبرنگاران و دوربین عکاسان از حصول توافق هسته‌ای خبر بدهند. از سوم آذر ١٣٩٢ که توافق ژنو برای تدوین «برجام: برنامه جامع اقدام مشترک» اعلام شد تا امروز، تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری در رابطه با مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است. گروهی آن را ترکمنچای خواندند و گروهی آن را دستاوردی گرانبها. در خصوص شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای آن گفت‌وگویی با حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید: در ساعات پایانی مذاکرات هسته‌ای هستیم و آنچه شواهد و قراین نشان می‌دهد، این است که توافق در حال انجام است و فقط چند موضوع باقی‌مانده است که این موضوعات نیز آنچنان نیست مگر اینکه اسراییلی‌ها در این لحظات مشکلی ایجاد کنند یا مثلا کسانی مانند فابیوس را جلو بیندازند که مانع از توافق بشوند.دقایق آخر؛ شاید این رساترین تعبیر برای شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای باشد.

بهشتی پور در بخشی از مصاحبه گفته: دیگر همگان انتظار دیده‌شدن دود سفید را از هتل کوبرگ وین دارند تا پس از نزدیک به دو سال، وزرای امور خارجه ایران و گروه ١+٥، در مقابل خبرنگاران و دوربین عکاسان از حصول توافق هسته‌ای خبر بدهند. از سوم آذر ١٣٩٢ که توافق ژنو برای تدوین «برجام: برنامه جامع اقدام مشترک» اعلام شد تا امروز، تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری در رابطه با مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است. گروهی آن را ترکمنچای خواندند و گروهی آن را دستاوردی گرانبها. در خصوص شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای آن گفت‌وگویی با حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید: در ساعات پایانی مذاکرات هسته‌ای هستیم و آنچه شواهد و قراین نشان می‌دهد، این است که توافق در حال انجام است و فقط چند موضوع باقی‌مانده است که این موضوعات نیز آنچنان نیست مگر اینکه اسراییلی‌ها در این لحظات مشکلی ایجاد کنند یا مثلا کسانی مانند فابیوس را جلو بیندازند که مانع از توافق بشوند.

قدس شریف و یادگار ماندگار حضرت روح‌الله/ توافق خوب را فدای زمان نمی کنیم/  6 یا 7 اختلاف تا توافق

روزنامه جوان در سرمقاله امروز خود با تیتر "قدس شریف و یادگار ماندگار حضرت روح‌الله" و با قلم دکتر یدالله جوانی، تحلیلی را در این رابطه ارائه داده است: قدس شریف، قبله نخستین مسلمانان و سرزمین اصلی و مادری میلیون‌ها آواره فلسطینی است که حدود 67 سال قبل با توطئه استعمارگران غربی به اشغال صهیونیست‌های کودک‌کش و جنایت‌پیشه درآمد و همچنان در اشغال شب‌پرستان قدرت‌طلب قرار دارد. صهیونیست‌ها پس از اشغال سرزمین فلسطین،‌ رؤیای حکومت نیل تا فرات را در سر پرورانده و در مسیر توسعه نفوذ در ساختارهای کشور‌های اسلامی روند توسعه قدرت با حمایت‌های همه‌جانبه جبهه استکبار جهانی را دنبال کردند. در چنین روند و شرایطی بود که در جهان اسلام و خصوصاً در میان دولت‌های عربی و برخی از گروه‌های فلسطینی خط سازش و تسلیم براساس واقعیت‌ها بر خط مبارزه، مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم اسرائیل غاصب برتری یافت و کمپ دیوید نقطه آغاز این حرکت ذلیلانه و خفت‌بار شد. اما به ناگاه با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران ورق برگشت و ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین پشتیبان قدرتمندی چون حضرت روح‌الله و ملت مسلمان و انقلابی ایران پیدا کردند.حضرت امام خمینی (ره) با شناخت عمیق و صحیح از دشمنان اسلام و مسلمین و توطئه‌های آنان، از رژیم صهیونیستی به عنوان یک غده سرطانی در پیکره جهان اسلام یاد نمودند و بر همین اساس راهبرد محو اسرائیل غاصب از صفحه روزگار را مورد توجه و تأکید قرار دادند.

جوانی در پایان آورده است: تا به امروز هیچ مسئله‌ای نتوانسته روز قدس را به فراموشی بسپارد و همه ساله حضور مسلمانان در سراسر جهان در راهپیمایی روز قدس باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر نقشه شوم و خطرناکی با هدف بر هم ریختن جهان اسلام از طریق جنگ‌های مذهبی و قومی از سوی دشمنان اسلام طراحی شده و در حال اجرا است. هدف راهبردی این توطئه‌ خطرناک تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و تداوم حضور استعمارگران غربی در کشورهای اسلامی از طریق تضعیف محور مقاومت و به بن‌بست رساندن جریان بیداری اسلامی است. شکل‌گیری داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در کشور‌های عراق و سوریه و همچنین حمله آل سعود به کشور مظلوم یمن، بخشی از این نقشه خطرناک است. روز قدس فرصت مغتنمی است تا تمامی آزادیخواهان جهان و ملت‌های مسلمان با حضوری حماسی در صحنه با وحدت و همدلی و همزبانی ضمن اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین و اعلام انزجار از جنایت‌های روزافزون رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی با نقشه‌های خطرناک جبهه استکبار علیه مسلمانان بیش از پیش آشنا شده و آن را محکوم کنند و خنثی سازند.

"توافق خوب را فدای زمان نمی کنیم"، عنوان گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه جوان به وین است که از آخرین تحولات مذاکرات هسته ای گزارش می دهد: این روزها همه در وین تنها بر سر توافق شرط‌بندی می‌کنند. اینکه توافق مهیا می‌شود یا نه و کسی از شکست سخن نمی‌گوید. نکته جالب اینجا است که با نظر‌سنجی صورت گرفته از بین خبرنگاران حاضر در نشست خبری نیز روشن شد بیش از 95 درصد خبرنگاران بر انجام شدن توافق تأکید دارند. در این میان این سؤال اساسی مطرح است که آیا اصلاً کار به توافق می‌رسد یا نه و اصلاً آیا باید به اعلام آن در روز سه‌شنبه ایمان آورد یا همچنان منتظر ادامه یافتن مذاکرات شد.حاشیه دیگری که این روزها درباره مذاکرات وجود دارد، بحث زمان رسیدن به آن و ضرب‌الاجلی است که طرف امریکایی بر آن تأکید می‌کند. امریکایی‌ها باید توافق را تا تاریخ نهم جولای که پنج‌شنبه این هفته است به کنگره امریکا تحویل دهند، چراکه در غیر این صورت بازه زمانی مذاکرات و بررسی آن در کنگره تا 60 روز به طول می‌انجامد و این مسئله به هیچ عنوان مورد پسند امریکا و حتی ایران نیست. اما در این میان نکته اصلی اینجاست که ایرانی‌ها بارها تأکید کرده‌اند که این ضرب‌الاجل هیچ ارتباطی به آنها ندارد و مربوط به قوانین داخلی امریکایی‌ها است و آنچه که برای ایرانی‌ها مهم است، رسیدن به یک توافق خوب است؛ توافقی که بتواند نظر محافل داخلی ایران را تأمین کند و قدرت دفاع از آن را به تیم مذاکره‌کننده در ایران بدهد. بدون تردید لغو تحریم‌ها و حفظ دستاوردهای هسته‌ای مهم‌ترین نکته‌ای است که تیم مذاکره کننده غربی به دنبال آن است و بر خلاف تیم امریکایی، ایرانی‌ها هیچ علاقه‌ای به بردن یک توافق بد به تهران ندارند. توافقی که می‌تواند مسائل و مشکلات فراوانی را برای ایران در آینده پدید بیاورد.

در ادامه این گزارش آمده است: شاید آن طور که رسانه‌های روسی فاش کرده‌اند، ‌عباس عراقچی به صراحت امریکایی‌ها را تهدید کرده باشد که در صورت تأکید بیش از اندازه بر شکستن خط قرمز‌های ایران، مذاکره‌کنندگان ایرانی میز مذاکره را ترک خواهند کرد. البته در طرف مقابل هم اوباما و جان کری چنین مسائلی را بارها تکرار کرده‌اند ولی این بار به نظر می‌رسد که زمان به نفع ایرانی ها و ضرر طرف غربی است. امریکا زیر منگنه توافق گیر کرده است. نکته‌ای که اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان به صراحت به آن اشاره کرد و گفت: اگر ببازیم همه با هم می‌بازیم و اگر برنده شویم، همه با هم برنده می‌شویم.دولت امریکا اکنون به این نتیجه رسیده است که تنها با ارائه امتیازات کافی است که می‌توان از تبدیل شدن ایران به یک نیروی نظامی اتمی بدون توسل به نیروی نظامی پیشگیری کرد.در راه تحقق این پیش‌فرض، دولت اوباما تاکنون ۲۰ ماه گفت‌وگو در بالاترین سطوح سیاسی و هزاران ساعت تبادل نظر در سطوح فنی با نمایندگان تهران و نمایندگان عضو گروه موسوم به 1+5 داشته است. در صورت اعلام شکست مذاکرات و تلاش‌های دیپلماتیک در قبال جمهوری اسلامی ایران، دولت امریکا بار دیگر متهم به ضعف در قضاوت‌های راهبردی سیاسی خواهد شد. در فاصله‌ای نه‌چندان دور از انجام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان امریکا، شکست مذاکرات سیاسی با تهران می‌تواند بخت حزب دموکرات برای حفظ کاخ سفید را مورد تهدید جدی قرار دهد. گزینه دیگر اوباما، بعد از اعلام شکست مذاکرات رو کردن به گزینه نظامی تلافی‌جویانه علیه ایران است که در وضعیت کنونی منطقه، آن را متشنج‌تر از پیش خواهد ساخت. شاید از همین رو باشد که می‌توانیم با قاطعیت بگوییم‌ حالا امریکا در فشار توافق است.

روزنامه جوان همچنین در گزارش دیگر از آخرین تحولات مذاکرات هسته ای سخن گفته و تیتر آن را نیز "6 یا 7 اختلاف تا توافق"، برگزیده است: فردا مهلت تمدید سه روزه مذاکرات ایران با 1+5 هم تمام می‌شود. وزرای خارجه اروپا و امریکا که روز سه‌شنبه وین را ترک کردند و تیم‌های ایرانی و امریکایی را تنها گذاشتند، از دیشب بار دیگر به محل مذاکرات برگشتند و از امروز مذاکرات عمومی وزرای خارجه احتمالا از سر گرفته می‌شود. جان کری و محمد جواد ظریف طی دو روز گذشته چند دور باهمدیگر مذاکره کرده‌اند تا شش - هفت مورد اختلاف باقی مانده را حل وفصل کنند. احتمال اینکه اختلافات بر سر مسائل باقی مانده تا فردا حل و فصل شود، زیاد است ولی برخی دیپلمات‌ها در وین می‌گویند که مذاکرات ممکن است چند روز دیگر هم تمدید شود. به گزارش جوان، وزرای خارجه اروپایی، روسیه و چین پس از ترک 36 ساعته محل مذاکرات هسته‌ای در وین، دیشب بار دیگر به محل مذاکرات برگشتند. مذاکرات روز سه شنبه برای دومین بار به مدت سه روز تمدید شد و به این ترتیب، ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق هسته‌ای فقط تا فردا شب (جمعه) مهلت دارند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته که گفت‌وگوها با ایران حداقل در زمان کنونی ارزش ادامه دادن دارد، به همین خاطر برخی دیپلمات‌ها در وین می‌گویند که اگر مذاکرات تا جمعه به نتیجه نرسد، احتمال سومین تمدید هم وجود دارد. 

در ادامه می خوانیم: مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 طی دو روز گذشته به مذاکرات ایران با امریکا محدود شده و محمد جواد ظریف، جان کری و معاونان این دو برای حل اختلاف باقی مانده در متن اصلی توافق و ضمایم آن، چند دور مذاکره کرده‌اند. وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین که روز سه شنبه بعد از دیدار با وزرای خارجه 1+5 و ایران وین را ترک کرد، پیش از ترک این شهراز باقی ماندن شش یا هفت موضوع در مذاکرات صحبت کرد. دیپلمات‌ها در وین می‌گویند که مهم‌ترین اختلاف باقی مانده بین طرفین موضوع لغو تحریم‌های تسلیحاتی است. در حالی که طرف امریکایی تأکید دارد که تحریم‌های تسلیحاتی ایران، به خصوص در چارچوب قطعنامه 1929 لغو نخواهد شد، ایران بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی تأکید دارد. روسیه و چین نیز در این مورد از ایران حمایت می‌کنند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه قبل از ترک وین گفت: «می توانم به شما اطمینان دهم یک مسئله عمده باقی مانده که به تحریم‌ها مربوط می‌شود. این مشکل، همان تحریم تسلیحاتی است.» عباس عراقچی هم تأیید کرده که بر سر تحریم‌های اصلی، یعنی تحریم‌های اقتصادی و مالی جمع‌بندی به دست آمده ولی «‌درباره تحریم تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد.» عراقچی گفته که تحریم تسلیحاتی به خودی خود موضوع مهمی نیست اما به گفته او موضع ایران این است که نظام تحریم‌ها باید برچیده شود. خبرنگار جوان در وین می‌گوید که تحریم‌های تسلیحاتی مربوط به صدور تسلیحات سنگین و نظامی به ایران و همچنین بخش مربوط به تحریم‌های موشکی ایران اهمیت زیادی دارد: «ایران معتقد است در صورت باقی ماندن تحریم‌های موشکی، راه برای تحریم مجدد موسسات و شرکت‌های ایرانی به بهانه کمک به برنامه موشکی ایران باز خواهد شد.»

 5 هشدار جدی بخش خصوصی برای پس از تحریم /  کارنامه مجلس در طرح های ناتمام

روزنامه شهروند از 5 هشدار جدی بخش خصوصی برای پس از تحریم گفته است: ایجاد چشم‌انداز مثبت در روند مذاکرات هسته‌ای، دلیلی شده تا این روزها در هر محفلی که باشی، سخنی از بهبود اقتصادی در شرایط پساتحریم شنیده شود اما در این بین، سوال اینجاست که ساختار اقتصادی ایران که طی سال‌های گذشته با تحریم خوگرفته، چقدر آمادگی از سر گیری مراودات بین‌المللی و رونق سرمایه‌گذاری خارجی را داراست؟ بی‌شک در چنین شرایطی نقش بخش خصوصی در فراهم‌سازی بسترهای لازم، پررنگ‌تر از هر زمانی است و باید به این حوزه توجه درخوری داشت.  بخش خصوصی که دولت از ابتدای فعالیتش وعده داد بود که توانش را جدی می‌گیرد و بر پایه این بخش کشور را به توسعه اقتصادی نزدیک خواهد کرد.  حال امروز بعد از گذشت دو ‌سال و در آستانه توافق هسته‌ای، زمان عملی شدن این وعده فرا رسیده است.  در این بین نمایندگان پارلمان بخش خصوصی هم با درک شرایط به ارایه هشدارها و الزاماتی در این رابطه پرداخته‌اند و تلاش می‌کنند تا با تشریح اوضاع اقتصادی کشور در شرایط پساتحریم به دولتمردان کمکی فکری دهند. هشدارهایی که روز سه‌شنبه در ساختمان خیابان وزرا و در نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران شنیده شد؛  احتمال افزایش درآمد عمومی دولت و تشدید تورم، بروز هیجان‌های کاذب و یکباره در بازار سرمایه، وفور ارز و افزایش واردات (تهدید تولید داخلی) بخشی از این هشدارها بودند. همچنین شکل‌گیری گروه‌های رانت‌جو و پولدار شدن دولت موضوع دیگری بود که در پارلمان بخش خصوصی به دولت یادآوری شد تا مانع فراموشی بخش خصوصی در شرایط پساتحریم شود. در ادامه گزارش «شهروند» از روایت ٥ هشدار یادشده پارلمان بخش خصوصی را در سومین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌خوانید.

در ادامه آمده: مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران به‌عنوان اولین سخنران جلسه روز سه‌شنبه، سخنان خود را با یادآوری وعده‌های دولت در روزهای نخست فعالیتش درباره توجه ویژه به بخش خصوصی آغاز کرد.  او با سخت توصیف کردن شرایط اقتصادی‌ سال ١٣٩٤ گفت:  هیأت‌رئیسه اتاق ایران و تهران در دیدارهای متعددی که با مقامات سه قوه ازجمله رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی داشته‌، بر افزایش تعامل و همکاری برای بهبود شرایط اقتصادی تأکید کرده است.   او  با آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور، گفت: درست است که تمامی مسائل و مشکلات اقتصادی ما برخاسته از تحریم نیست اما تحریم‌ها مشکلات و محدودیت‌های زیادی برای اقتصاد ما ایجاد کرده است که رفع آن می‌تواند راهگشای بهبود اوضاع اقتصاد باشد.   خوانساری با بیان این‌که ‌سال ٩٤،‌ سال سخت و دشواری برای همه است، از کاهش شدید تقاضا در بازار خبر داد و اظهار داشت:  آمار نشان می‌دهد که از ‌سال ٩٢ به این سو، سالانه ٢٠‌درصد از درآمد سرانه کشور کاهش یافته است و به‌طور نمونه در بخش مواد غذایی این کاهش چشمگیر بوده است.

شهروند در گزارشی با عنوان " کارنامه مجلس در طرح های ناتمام"، برخی از طرح ها و پیگیری های مجلس نهم را که نیمه کاره مانده اند را بررسی کرده است:  واپسین ماه‌های عمر مجلس نهم شاید زمان مناسبی برای قضاوت درباره نتیجه عملکرد مجلسی باشد که اکثریت مطلق آن را گروه‌های مختلف مرتبط با اصولگرایان در دست داشتند. مجلسی که از نیمه‌های‌سال گذشته روند بررسی طرح‌هایی را در دستور کار قرار داد که حالا مشخص شده نه به مزاج دولت خوش می‌آید و نه می‌تواند از فیلترهای شورای نگهبان عبور کند. طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و طرح استانی شدن انتخابات که درنهایت هیچ‌یک سرانجام مناسبی نیافت و مُهر ابطال و ایراد شورای نگهبان را بر پیشانی خود دید.در هر حال از سه طرحی که پیش از این از آنها نام برده شد تنها طرح حمایت از آمران معروف بود که پس از رفت و آمدهای مکرر میان مجلس و شورای نگهبان درنهایت تبدیل به قانون شد. هرچند در آخرین گام و هنگامی که برای اجرا به دولت ابلاغ شد با نامه‌ای که رئیس‌جمهوری به رهبر معظم انقلاب نوشت سرنوشت این طرح نیز در ‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. چنانکه در هفته گذشته آیت‌الله محمد یزدی خبر داد: طرح حمایت از آمران به معروف مجلس حالا با شکایت رئیس‌جمهوری به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به شورای حل اختلاف میان قوا توسط آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی ارجاع شده و تنها پس از اعلام نظر نهایی این شوراست که این طرح می‌تواند قانون قلمداد شود.

در ادامه می خوانیم: هرچند نصرالله پژمانفر روز دوشنبه به خبرگزاری خانه ملت گفت:  هم اکنون امر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به صورت قانون درآمده و جز اجرا، مسیر دیگری برای آن متصور نیست و نامه رئیس‌جمهوری به رهبری هم نمی‌تواند مانع از اجرای این قانون شود اما به‌هرحال دولت به‌عنوان قوه مجریه معتقد است این طرح از کارشناسی لازم برخوردار نیست و چنانکه وزیر دادگستری هم به آن اشاره کرده به دلیل عدم «عالم» بودن افراد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، اختلافاتی در دستگاه‌های اداری پیش خواهد آمد. حال سوال این است که چه کسی در مجلس اولویت‌های جامعه را تشخیص می‌دهد و این اولویت‌ها را در قالب طرح به نمایندگان منتقل می‌کند و با توجه به زمان اندکی که نمایندگان مجلس برای قانونگذاری دارند چرا این زمان باید مصروف طرح‌هایی بشود که از شورای نگهبان تا قوه مجریه منتقدان فراوانی دارد. نصرالله پژمانفر درباره مخالفت‌های دولت با ایرادات طرح حمایت از آمران به خانه ملت گفته است:  «دولت نظرات خود را زمان بررسی این طرح ارایه و پاسخ خود را دریافت کرده است و حالا راه دیگری جز اجرا برای طرح متصور نیستیم» حال با چنین کارنامه‌ای از طرح‌های ناقص مجلس نهم باید منتظر ماند و دید مجلس دهم چگونه سازوکارهای خود را در تهیه و تنظیم طرح‌ها اصلاح خواهد کرد.

دخترم! گریه نکن، تنهایت نمی‌گذاریم/ ...پس‌لرزه‌ها در راه است!/  هدف غرب از ایجاد داعش، محو آرمان فلسطین است/ استخدام 23 لیسانس و فوق‌لیسانس برای رفتگری در خرم‌آباد 

روزنامه کیهان با گزارشی با عنوان "دخترم! گریه نکن، تنهایت نمی‌گذاریم"، به استقبال روز قدس رفته است: گریه‌های کودکان مظلوم فلسطینی که ناامید از کمک‌های سران مرتجع عرب که این روزها دست در دست استکبار و استعمار جهانی دستشان تا مرفق به خون مظلومین و محرومین منطقه آلوده است دل‌ها را می‌لرزاند آن گاه که ندای یاللمسلمین سرداده می‌شود ولی گوش شنوایی میان سران عرب آن را نمی‌شنود.تلاش می‌کنند تا فلسطین فراموش شود، به یمن حمله می‌کنند و اسرائیل وار کودکان را می‌کشند ولی هیهات که فلسطین مسئله اصلی و نخست جهان اسلام فراموش شود هر چند سعودی‌ها دست در دست صهیونیست‌ها در فراموشی این مسئله اساسی بکوشند ملت‌های مسلمان و در یک کلام مستضعفین قدس، فلسطین و کودکان به خون غلطیده قبله گاه اول مسلمین را فراموش نخواهند کرد. روز قدس تلاش برای فراموشی فلسطین راناکام می‌گذارد در حالی که قدرت‌های استکباری در تلاش هستند با سوء استفاده از بحران‌های دست‌ساز خود در جهان اسلام چون داعش و حمله عربستان به یمن مسئله اساسی جهان اسلام یعنی فلسطین را به فراموشی بکشانند در آستانه روز جهانی قدس مراجع، علما، دستجات و گروه‌های مختلف خواستار حضور هرچه با شکوه‌تر مردم در راهپیمایی روز جمعه شدند تا مشخص شود آزادی قدس مسئله اساسی جهان اسلام است. 

در ادامه این گزارش می خوانیم: دکتر رمضان شریف در نشست خبری به برنامه‌های روز جهانی قدس امسال اشاره کرد و افزود: اگر روزی در فلسطین برخی سردمداران مبارزه بودند امروز به علت برخی مسائل شاهدیم فرد فرد فلسطینی‌ها انگیزه مبارزه با رژیم صهیونیستی را در حد اعلاء دارند و در واقع این انگیزه در نسل سوم نهادینه شده است. رئیس ستاد انتفاضه و قدس کشور با بیان اینکه امسال سی و هفتمین حضور میلیونی مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس است افزود: در ایران اسلامی بعد از پیروزی انقلاب دو راهپیمایی ملی و سراسری در کشور انجام می‌شود که یکی 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دیگری سالروز جهانی قدس است. رمضان شریف افزود: یکی از مهمترین محورهای عملیاتی و روانی و راهبرد قطعی رژیم صهیونیستی این بود که مسئله اشغال فلسطین مشمول مرور زمان و از اذهان عمومی محو و به فراموشی سپرده شود. رئیس ستاد انتفاضه و قدس کشور به آثار نامگذاری روز قدس اشاره کرد و گفت: تلاش برای به فراموشی نسپردن اشغال فلسطین از جمله این آثار است که این نامگذاری مانع از فراموش شدن اشغال فلسطین می‌شود.

"...پس‌لرزه‌ها در راه است!"، عنوان یادداشت روز کیهان است که به اوضاع و تحولات یونان پس از انتخابات تاریخی در این کشور پرداخته است: سر انجام روز یکشنبه 14 تیر ماه، همه پرسی که مردم خسته از بحران اقتصادی یونان، منتظرش بودند برگزار شد، و بر خلاف اظهارات مقامات و رسانه‌های غرب که با «نظریه سنجی سازی»، شکست هواداران توقف سیاست‌های ریاضتی را تبلیغ می‌کردند، 61 درصد یونانی‌ها به «توقف» این سیاست‌ها رای دادند. شاید به دلیل مذاکرات مهم هسته‌ای ایران و 1+5،  این همه پرسی، آنطور که باید، مورد توجه قرار نگرفت اما به جرات می‌توان ادعا کرد، «نه» تاریخی یونانی‌ها به سیاست‌های تحمیلی اتحادیه اروپا، به لحاظ اهمیت و به دلیل تبعات آن، کمتر از تحولات هسته‌ای نیست. اگر بخواهیم در یک جمله راجع به همه پرسی یونان اظهار نظر کنیم، باید گفت، در وهله اول وضعیت این کشور و در وهله بعد وضعیت منطقه یورو، تحت تاثیر این همه پرسی، بیش از پیش پیچیده و «خطرناک» شده است. به تعبیر دیگر، همه پرسی یونان زلزله‌ای سیاسی در اتحادیه اروپا بود که پس لرزه‌های آن در راه است.  نکته مهم این که، پیش از برگزاری این همه‌پرسی، تقریبا هیچ یک از کشورهای طلبکار حاضر به بخشیدن حتی بخش کوچکی از طلبهایشان نشدند و این می‌تواند یکی از صدها دلیل یونانی‌ها برای تنبیه اتحادیه اروپا در این همه پرسی باشد. هم رئیس کمیسیون اروپا، هم رئیس شورای اروپا، و هم شخص آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ( همه کاره منطقه یورو) صراحتا به رهبران یونان اعلام کرده بودند که «اگر فکر می‌کنید بدون همکاری با تروئیکای اروپا می‌توانید برنامه‌های خود را پیش ببرید و بدهی‌تان نیز بخشیده می‌شود، سخت در اشتباهید.» 

در ادامه یادداشت روز آمده است: «بهبود شرایط اقتصادی یونان پس از خروج از یورو»، شاید وحشتناک‌ترین کابوسی باشد که این شب‌ها خواب راحت را از چشمان رهبران یورو گرفته است. چنانچه یونان به هر دلیلی پس از خروج از یورو ولو به اندازه کم، با شکوفایی اقتصادی مواجه شود، قطعا الگویی برای بسیاری از کشورهای  مستعد اروپایی خواهد شد که دل خوشی از یورو ندارند. به عنوان فقط یک نمونه می‌توان به نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی (یوریسپس) از مردم ایتالیا اشاره کرد که براساس آن شمار ایتالیایی‌هایی که خواستار ترک منطقه یورو هستند، از 26 درصد در ابتدای سال 2014 میلادی به بیش از 40/1 درصد در شرایط کنونی رسیده است. نزدیکی یونان به کشورهایی مثل چین، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین که از نتیجه این همه‌پرسی به اشکال مختلف استقبال کرده‌اند در کنار روحیه تازه‌ای که مردم یونان از کنار این همه پرسی انقلابی گرفته‌اند، می‌تواند به تعبیر این کابوس یعنی «بهبود شرایط اقتصادی یونان» منجر شود. نتیجه این که، اتحادیه اروپا در بد مخمصه‌ای گرفتار شده است. این اتحادیه چنانچه برای تنبیه سایر اعضا هم که شده، بخواهد یونان را از منطقه پولی‌اش اخراج کند، با خطر یوروگریزی و فروپاشی یورو مواجه می‌شود، چنانچه بخواهد با امتیازات ویژه این کشور را در حوزه پول واحد حفظ کند، کشورهای مستعد منطقه را برای گام گذاشتن در مسیر یونان- که در نهایت باز هم  به جدایی از یورو منجر می‌شود- جری کرده است. به نظر می‌رسد، درست‌ترین تعبیر برای شرایط امروز اروپا، همان «زلزله سیاسی» است که در ابتدای این وجیزه به آن اشاره‌ای شد؛ زلزله‌ای که پس‌لرزه‌های ترسناک آن هنوز از راه نرسیده است. 

روزنامه کیهان به مناسبت روز قدس، مصاحبه ای با عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران ترتیب داده و وی معتقد است " هدف غرب از ایجاد داعش، محو آرمان فلسطین است:«عدنان محمود»، سفیر سوریه در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان با اشاره به اهمیت روز جهانی قدس گفت: «دشمنان ملت فلسطین در منطقه و غرب از جمله آمریکا در راستای از بین بردن مسئله فلسطین و آرمان فلسطین عمل می‌کنند و تلاش می‌کنند که مسئله فلسطین در رأس اولویت‌های جهان اسلام قرار نگیرد.» وی افزود: «در آستانه روز جهانی قدس تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به رهبری مقام معظم رهبری همواره مسئله فلسطین را با اعتقاد راسخ و در رأس اولویت‌های خود قرار داده است.» سفیر سوریه گفت: «گروه‌های تکفیری به عنوان یک ابزار در راستای تحقق توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه محور مقاومت و در راستای منافع رژیم صهیونیستی به کار گرفته می‌شوند و هدف از این توطئه حذف و از بین بردن مسئله فلسطین است.» عدنان محمود همچنین تصریح کرد: «در رسانه‌های منطقه و جهان هیچ خبری از مسئله فلسطین نیست و رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و غرب نیز از وحشی‌گری‌ها و خونریزی‌های گروه‌های تروریستی تکفیری حمایت و به اشکال مختلف دفاع می‌شود.» این رسانه‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و همچنین جنایت‌های عربستان بر علیه مردم یمن چشم‌پوشی می‌کنند. مشروح کامل این گفت‌وگوی اختصاصی به زودی منتشر می‌شود.

"استخدام 23 لیسانس و فوق‌لیسانس برای رفتگری در خرم‌آباد"، عنوان یکی از خبرهای کیهان است: شهردار خرم‌آباد گفت: 150 نیروی جدید توسط بخش خصوصی برای رفتگری و خدمات تنظیف این شهر به کار گرفته شده‌اند که در بین آنان 23 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس هستند. امسال در مجموع حدود 200 نفر در بخش خدماتی و رفتگری شهرداری مشغول به کار شده‌اند که با توجه به وسعت شهر به‌کارگیری 200 نفر دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. وی افزو: نیروهایی که برای تنظیف شهر به کارگیری شده بودند از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. برخی سایت‌های خبری به نقل از مدیرعامل شرکت خصوصی طرف قرارداد با شهرداری خرم‌آباد از متقاضی شدن چندین فوق‌لیسانس برای رفتگری در شهر خرم‌آباد خبر داده بودند.شهر خرم‌آباد مرکز استان لرستان بیش از 450هزار نفر جمعیت دارد. استان لرستان طی چند سال گذشته در رتبه نخست بیکاری در بین استان‌های کشور قرار داشت که در بهار امسال دو رتبه تغییر کرده است.براساس آمارها 120 هزار جویای کار در 15 مرکز کاریابی این استان نام‌نویسی کرده‌اند.

/فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار